Oppfostring av sommerfuglciklige electrik blue.

Har fått egg og yngel på denne. Foreldrene spiste det meste av eggene før jeg fikk flyttet steinen i eget "kar" Nå ser de ut til å ha klekket. er ikke mange , men ser værtfall 4 stk små ting som rister på steinen og i bunn. Noen med erfaring som kan guide meg videre her ? Aldri gjort slikt før.

For øyeblikket er de altså i ett klekke kar med egg fra andre arter. Har ett tomt 30 l som jeg tenkte å fli opp litt og fjerne bunn som nå er stein og bytte med sand. Der jeg da kan flytte yngel over. Kanskje med pipett ? der er jo så knøtte små. Skal jeg vente med flytting til det har gått noen dager ?.. Har så planer om anskaffelse av en 60 l til oppforingskar.

Hva må jeg tenke på veidere ? Hadde vært artig å få dette til.
Du kan fore disse med avskallet artemia (pulver form) eller enda bedre med levendefor fra dag 1 som mikroorm de første dagene og deretter nyklekket artemia. Jeg bruker kun metode 2, altså levendefor fra dag 1 og føler det gir best resultat.

Jeg personlig har en tendens til å overfore yngel når det gjelder avskallet artemia - det er jo ikke rare greiene disse små spiser i starten. Så derfor synes jeg det er lettere med mikroorm/walterorm den første uken siden disse lever i vannet frem til de er spist opp uten å forurense.

Jeg har klekket og fort opp dvergciklide i alt fra 5l og oppover.  Jo mindre volum jo mer arbeid og dårligere oppvekstrate. Luftdrevet svampfilter er også veldig bra til slikt oppdrett, disse får du billig fra Deal Extreme  for en billig penge.
I kveld har mine forholdsvis nyinnkjøpte electric blue lagt egg på et blad. Hjelp. Jeg har ingen ledige kar til å flytte noen over i, må bare krysse fingre og håpe det beste. Men er det noe jeg kan gjøre for å "hjelpe" foreldrene å få fram noen unger? De går i en 180 liter med en del annen fisk. Er det f.eks. større sjanse for at eggene reddes om man lar lyset stå på om natta? Hvis noen klekkes - noe godt råd for å få mat fram til dem? Jeg har avskallet artemia i hus, men ikke noe levendefor. De har noen L144 og noen L201. Noen coryer, et kampfisk-par og et par gullbarbe som samboere.

Er det i det hele tatt mulig å flytte foreldre og egg? Jeg har et par tomme akvarier, men ingen innkjørte filter. Bør jeg begynne i morgen og lage til, sette inn svamper fra en pumpe i drift osv. Er dette mulig å gjennomføre?

Å, jeg har så lyst til å få fram unger - om så bare en! Og alle gode råd mottas med takk.
Tante,


Om du velger 2 akvarium til, vil jeg anbefale å ha de andrefiskene oppi, flytter du sommerfuglciklidene no kan de spise eggene sine av stress, og at de kommer til en nyplass.

ta heller ut alle andre fisker som kan være en fare for eggene/yngelen/ L- mallene kan finne på å spise eggene, men ikke yngelen) ta filterguffe ifra 180 literen og ha den idet nye filteret og ta noe vann ifra 180L og ha oppi det nye. jo mindre akvarium,jo mindre vann ifra 180l.

Jeg bruker ca 30 % vann ifra andre akvarium oppi ett nytt ett.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap