Ancistrus sp. L107 - oppdrett

Da er omsider den gamle L107 gruppen til Frode Storheim begynt å produsere igjen. Kjøpte dem av Frode i fjor høst og det var mye tegn til lek, men det resulterte aldri i noe til tross for at jeg klarte å holde ph'en veldig lav etter fiskens ønske. Tidligere å sommer flyttet jeg fiskene opp på farmen i en 160 liters reol som de ogsp gikk et Ancistrus sp. "Albino" lekspar og Ancistrus L183 leksgruppe i, alle tre karene var koblet sammen og delte dermed vannkvaliteten…

Gruppen består av 1 hann og 3 hunner, alle VF og de måler vel 15cm + hver av dem. Halvannen måned etter flytting på farmen dukket det opp egg i hulen, hann i hule ble flyttet i fødekar og jaggu klekket ikke disse og endte opp med 26 stk flotte 17'er… En god måned etter at hannen ble flyttet ut i moderkaret igjen lå han på egg igjen – disse slapp ut av hulen forrige uke og kullet ser ut til å være på ca 35-40 stk.

Fellesnevner er slamsuging og rens av blåsvampen. Ellers holder denne reolen ph 5.8 og får tilført 72l friskt vann i døgnet. Leken til 107'ene har smittet over på 183'ene i nederste karet hvor deres første kull på en god stund akkurat har klekket.

Yngel i fødekar, ca 25mm
[External Image]

VF hann som vokter eggene
[External Image]

VF hunn, ca 15 cm
[External Image]
Gratulerer, Lars! Dette er en nydelig Ancistrus-art
Ååh, jeg ønsker meg en slik! Vanskelig å finne i trøndelag!
Nydelig fisk!
Takk for det... Nå må jeg bare få tak i 213'ene som Janne dretter på så har vi noen av de fineste Ancistrusene i tillegg til A. Claro og A. Rio Paraguay som vi har fra før...

Håper gruppen fortsetter og kommer inn rytmen de hadde hos Frode, da blir det jo inflasjon i L107 markedet igjen slik det var for noen år siden...

Har også noen par grupper med "ungfisk" på 10 cm + somviser tegn til lek nå - må bare begynne jobben med å få senket ph'en i reolen de går i.
Kult at de er i gang igjen, Lars Du får fortsette å oppdatere oss med bilder!

Nå må jeg være forsiktig med å selge mine L213-yngel før de er leveringsklare :p Det ser ut som det kan være langt flere kjøpere enn jeg har yngel. Får bare håpe min leksgruppe også har funnet rytmen
I går var det nye egg i hulen til hannen igjen. Var ikke så lett å få en oversikt av antall - men det må da være minst 30... Så da blir det å flytte hannen til eget fødekar for klekking i løpet av uken...
Flyttet til større opfôringskar...
Da ble de to første kullene flyttet fra "klekkeboks" til det nederste 160l i L107 reolen for videre oppfôring. Første kullet talte 27 individer og kull to økte betraktelig til 46 individer. Hannen ligger på det tredje kullet nå og ble flyttet over i eget "klekkeboks".

[External Image]
Tilfeldig bekjentskap
© Kjell Begby
Reklame for plussmedlemskap