Corydoras hastatus - oppdrett

Fikk tak i en gruppe på 10 stk fra Espen/BlackFlys før han flyttet hjem igjen til Trondheim, disse stammer vel igjen fra Rita Aspevik sitt oppdrett hvis jeg husker riktig. Hadde dem gående i et godt beplantet kar sammen med C. Delphax som en midlertigi løsning som ble permanent over en god stund… Ingen yngel dukket opp i den miksen…

For noen uker siden flyttet jeg gruppe over i en 152 liter sammen med en gruppe oransje Sakurareker ifbm at jeg satt inn ny 3D bakbrukk fra Akvadekor. Filtrerer gjennom en Eheim Pro 2 2078 så vannet er rent nok… Etter å å justert ph'en ned til 6.5 ved et kaldtvannsbytte og startet foring med levende Red Russian dafnier (veldig små dafnier), whiteworms og walterorm så jeg for første gang egg på noen av bladene onsdag forrige uke. Tidligere denne uken begynte det å dukke opp noen 3-4 mm store yngel innimellom bakgrunnen, og i dagene etter har det også dukket opp større individer på ca 7mm… Ser iallfall ut til å være 10-15 stk som virrer rundt omkring, men det er mange gjemmeplasser så hvem vet - kanskje det er enda flere…

Corydoras hastatus 3mm
[External Image]


Corydoras hastatus 7mm
[External Image]
Gratulerer med oppdrett på en fascinerende og artig liten corydoras, Lars
Husker fra den gang jeg hadde dem at de vrimlet ikke bare ned på bunnen men også rundt i midtlaget. De er utrolig flotte
Grattis Lars

Utrolig artig bilde av den nederste ,ser jo tvers gjennom fisken .
Var opprinnelig det som gjorde at denne fristet såpass. Er ikke alle coryer som beveger seg oppover i karet annet enn ved lek. Og med litt mose på røtter og den slags så finner jeg dem like ofte liggende innimellom mosen øverst som på bunn.

Ser de fortsatt mangler pigmenter der de ikke blir svart, du ser endog godt om de har spist Whiteworm eller artemia. Da får de hvit eller rød mage..

Håper de fortsetter slik. Hadde vært artig å hatt 150 literen fylt med disse. En stim på 50+ må jo se bra ut.
Så morro! Virkelig søte coryer dette, og en stooor stim må jo være litt av et syn
Mye tyder på at det har klekket en del småtasser før jeg oppdaget "de første" forrige uke, denne krabaten fant jeg i dag hvilende på en gren av roten sammen med 2 andre av samme størrelse. Her er jo mye av tegningene på plass allerede selv om den er halvparten så stor som de voksne...

Det tyder på at det er nærmere 30 stk alt fra 3-4 mm store til denne på bildet under. Så kanskje jeg får meg en stim på femti i løpet av vinteren...

[External Image]
Stilig Her er det jo mulig og se arten også jo! Fin fisk, det er bare og drive storoppdrett
Pål
Var det som var så kjekt med disse karene som lå på roten og viste skikkelig Hastatus tegninger. Håper de fortsetter slik som dette utover høsten, de virker jo veldig lett å fore opp nå som de går i et stort kar og deler kun plassen med reker.
Gratulerar, Lars!
En charmig Cory. En etablering i Bergn är bra för den är svår att få tag på här.
I dag oppdaget jeg nye egg samt helt nyklekkete småtroll som rotet nede i alt rasket på bunn...

[External Image]
Hva slags fôr bruker du på de små, infusorier ?
Fôrer ikke noe målrettet i dette karet og så langt fungerer det. Men, så er det jo "liten forskjell" på voksne og ung av disse mht hva de kan spise. Benytter en mix av levende dafnier (nauplier og halvvoksne), whiteworms, mikroorm/walterorm og infusorievann. Da er det mat til alle størrelser samt rekene får seg en god og kraftig diett.

Noen par ganger i uken slipper jeg oppi en TabiMin - i dette karet er det høytid å få tørrfôr siden de får levendefôr 1-3 ganger daglig ellers...

Resultatet av denne miksen er at man kan se med det blotte øye se at det lever i bunnen og oppi innimellom flyteplantene – det rett og slett kryr av mikroorganismer.
Gratulerer med oppdrett på dvergcory, Lars!

Werner Seuß (beæret med C. seussi) skriver i boken "Corydoras - The most popular armoured catfishes of South America" (etter min mening verdens desidert beste Corydoras-bok) at coryegg bør fjernes fra karet, med unntak av egg fra dvergcoryene C. habrosus, C. hastatus og C. pygmaeus. Så dvergcory-artene spiser tydeligvis ikke egg.

Videre skriver han at dvergcory-yngel jevnlig bør få smått levendefôr eller nyklekket artemia, ellers kommer de gjerne til å dø av matmangel.
Da gjør jeg det tydeligvis riktig i henhold til hellige skrifter. Eggene klekkes i moderkaret og smått levendefor er daglig på menyen både til små og store dverger...
C. Hastatus ungfiskene vokser jevt og fint nå og det dukker til stadigheter opp nyklekkete yngel...

Her er en som er på mikroorm jakt...
<embed src="https://www.youtube-nocookie.com/v/VB50ZWQi-D8?version=3&;hl=nb_NO" type="application/x-shockwave-flash" width="500" height="281" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true"></embed>
Kul att se! Gratulerar så mycket!
Gratulerer Lars! C.Hastatus er en fin corydoras!
Hastatus'ene fortsetter å vokse og de oransje Sakurarekene formerer seg voldsomt også i dette karet så noe fungerer der... Også fått litt god info fra noen på PlanetCatfish så jeg går for storoppdrett av disse nå, he he...

[External Image]
Plussmedlem
En veldig lekker Corydoras, gratulerer med oppdrett
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap