Palettciklide yngel

Er ikke sikker på om dette er rett sted for spørsmålene mine?
Jeg er nybegynner på både akvariet og ciklider. trudde ikke paret mitt skulle formere seg så raskt og trudde enda mindre på at yngelen skulle leve så lenge.
Nå er det ca 10 dager siden jeg fant yngel i akvariet og dem vokser sakte med sikkert. virker ikke som det har gått mange tapt så foreldrene er kjempe flinke.
Jeg gir dem avskallet artemia egg og knust ciklide granulat og flakfor.
I dag ga jeg de voksne frosne røde mygglarver og det virket som yngelen spiste og, men de er jo veldig små så veit ikke om dem faktisk fikk i seg noe av mygglarvene.

Men siden jeg må overfore en del for at yngelen skal få mat, neontetrane spiser mye før det når bunn, så er akveriet blitt rimelig skittent og jeg lurer på hvordan jeg skal få sugd opp slam og skitt fra bunn uten å få med yngelen eller skremme vette av dem eller foreldrene samtidig? Noen som har noen gode råd? Jeg tar jo vannbytte annenhver til hver dag, men har holdt meg unna bunn for ikke å stresse dem mere enn nødvendig.

Kan jo ikke være sunt for yngelen å svinse nedi all den driten heller? Bør jeg fore mindre? hvordan veit jeg yngelen får nok mat?
Er igrunn lite informasjon å få tak i om yngelen og deres vekstkurver så vist noen veit hvor jeg kan finne mere informasjon ville jeg satt veldig pris på det.
Paletter her også. Og jeg har alltid slamsugd hver gang det er behov for det. Ungene har aldri kommet inn i røret og det går egentlig veldig smertefritt. Når jeg forer pleier jeg å fore først med flak/larver/sticks og når de glupske har spist så har det sannelig dukka opp artemia også. Men da blir det ikke like mye på de store siden de alt har spist fra seg og dette rekker å nå bunnen og ungene spiser bra.

Mulig jeg ikke gjør ting som alle andre, men med litt prøving og feiling er dette det som har funka her for oss.
Takk! Da skal jeg prøve å fore med flak først. Det blir kjempe bra vist jeg på den måten kan ha noe mindre mengder for i akvariet =)
skal prøve å slamsuge i morgen =) krysser fingrene for at det går bra!!
OM det skulle komme noen i sugeren kan du bare bryte av slangen akkurat som du gjør med hageslangen om du raskt skal stoppe. Ja jeg bruker hageslange og sånn suger som er større som er satt sammen. er bare å følge med så går detta så bra
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap