Palettciklide

Hvor lang tid tar det før eggene klekker? Når må ungene fjernes fra foreldrene?

(Vi har planer om et eget akvarie for et palettciklidepar.)
Ingen som kan svare meg på dette?
Nå ser det ut som om vi ikke rekker å flytte disse over i det nye karet vi får i morgen..
Hun ser da en smule rund ut allerede!?
De har lett og styra etter plasser eggene kan legges.
De har funnet en plass der de plukker sand opp med munnen og spytter det ut litt lenger bort.
Hvor lang tid tar det før det skjer noe tro?
Jeg fant ut hvor lang tid det tar før eggene klekker.
Men lurer fortsatt på når ungene burde fjernes? De blir flyttet over i et kar der de ikke
skal bli spist er planen.
Leste at de kunne være til foreldrene la egg på nytt og disse klekket.
Men jeg vil gjerne vite når det er lurest, sånn at jeg ikke tar de ut for tidlig..eller for sent.

Lurer samtidig på en ting til. Ser jo at det finnes mange fine forskjellige farger på palettciklidene, vil ungene variere i farger?
Eller får de samme farge som foreldrene? Mitt par er da like i farger.
Da jeg drev med paletter (gikk lei rett og slett) så fikk de små gå sammen med foreldrene hele tiden. Når nye egg var lagt så mista foreldra sansen for å passe sine allerede klekkete barn. Så da "bytta de beite" Ikke pga foreldrene, men når ungene var klekket flytta jeg de som da var litt str på. Det handlet litt mer om å fylle et annet kar.

Kun sett paletter i en fargevariant, så skal ikke begi meg ut på å svare der (viste ikke at det fantes flere farger av palettene, men vet det finnes andre fisker som er ganske like palettene og i samme familie uten at det er paletter og dem har jeg ille sans for).
Eggene legges i huler, gjerne i hulens tak. Klekker etter 4-5 dager og slippes ut av hulen etter ytterligere 4-5 dager. Begge foreldrene driver meget god yngelpleie. Om natten tar de yngelen tilbake til hulen. Rombelysning om natten er en fordel for å simulere skumring. Hunnen vil ikke parre seg med en hann som er mindre en hun selv.
du kan fint flytte na i mårå. vil du ikke hu ska legge egg imens, tar du vekk hulå hennes. hu finne seg fort tirette i nytt kar. palettciklidene er noe av de beste foreldre eg veit om. skjeden aen fisk klare å spise opp yngle deira. de forsvare d med livet. når hua har lagt egg ligger hu inni hålå si. hannen sirkler ovenfor. ingen får nærme seg).
Tvillingmamma80
Da jeg drev med paletter (gikk lei rett og slett) så fikk de små gå sammen med foreldrene hele tiden. Når nye egg var lagt så mista foreldra sansen for å passe sine allerede klekkete barn. Så da "bytta de beite" ;) Ikke pga foreldrene, men når ungene var klekket flytta jeg de som da var litt str på. Det handlet litt mer om å fylle et annet kar. Kun sett paletter i en fargevariant, så skal ikke begi meg ut på å svare der (viste ikke at det fantes flere farger av palettene, men vet det finnes andre fisker som er ganske like palettene og i samme familie uten at det er paletter og dem har jeg ille sans for).

Så ungene klarte seg etter at foreldrene sluttet å passe på de?

I fiskebasen ser det ut til at de har noe fargevariasjon.. Mulig jeg tar feil?
Susann Lauritsen
du kan fint flytte na i mårå. vil du ikke hu ska legge egg imens, tar du vekk hulå hennes. hu finne seg fort tirette i nytt kar. palettciklidene er noe av de beste foreldre eg veit om. skjeden aen fisk klare å spise opp yngle deira. de forsvare d med livet. når hua har lagt egg ligger hu inni hålå si. hannen sirkler ovenfor. ingen får nærme seg:)).

Takk for svar.
Jeg lar de være og ser hvordan det går denne gangen.
Akkurat nå er de veldig nøye med å passe på hula. Hun går ned med jevne mellomrom mens han passer på.
Når hun kommer ut stikker han av litt før han kommer tilbake og passer på igjen.
Når hun har lagt eggene, vil hun da bli værende der nede, eller kommer hun ut og inn som nå?

Fargene på palettene kan variere med alder og om de er i lekshumør. Ellers finnes det fargeversjoner fra naturens side. Men det er veldig sjelden man får tak i viltfangede eksemplarer. Jeg hadde ett viltfanget par tidligere og de var mørkere i grunnfarge enn de man får kjøpt i butikken i Norge.
Cathrines
[QUOTE=Tvillingmamma80]Da jeg drev med paletter (gikk lei rett og slett) så fikk de små gå sammen med foreldrene hele tiden. Når nye egg var lagt så mista foreldra sansen for å passe sine allerede klekkete barn. Så da "bytta de beite" ;) Ikke pga foreldrene, men når ungene var klekket flytta jeg de som da var litt str på. Det handlet litt mer om å fylle et annet kar. Kun sett paletter i en fargevariant, så skal ikke begi meg ut på å svare der (viste ikke at det fantes flere farger av palettene, men vet det finnes andre fisker som er ganske like palettene og i samme familie uten at det er paletter og dem har jeg ille sans for).

Så ungene klarte seg etter at foreldrene sluttet å passe på de?

I fiskebasen ser det ut til at de har noe fargevariasjon.. Mulig jeg tar feil?

Ja ungene var store nok til å klare seg selv når foreldrene ga seg med å passe på dem. Så de klarte seg godt. men hadde mye gjemmesteder og planter da.
Roy Fredrik Pedersen
Fargene på palettene kan variere med alder og om de er i lekshumør. Ellers finnes det fargeversjoner fra naturens side. Men det er veldig sjelden man får tak i viltfangede eksemplarer. Jeg hadde ett viltfanget par tidligere og de var mørkere i grunnfarge enn de man får kjøpt i butikken i Norge.

Ok. Da lærte jeg noe i dag også.
Tilfeldig bekjentskap
© Jeff Rapps
Reklame for plussmedlemskap