Corydoras sp. C126 - oppdrett

D er C126 "gruppen" i gang igjen. Jeg hadde foreldrefiskene til disse for tre år siden og de var VF, ble solgt billig som C. Elegans og først i Emil sitt eie fikk riktig ID av Ian Fuller og da bekreftet å være C126.

Emil var uheldig å fikk sykdom hos sine etter innkjøp av noen andre VF coryer, en etter en dauet og tidligere i sommer fikk jeg de siste tre gjenlevende av ham. En av disse klarte å komme seg ut av karet og spist av ene katten vår så oppdrett var ikke planlagt. Jeg fikk dem uansett gjennom full medisinering da de hadde en bakteriellinfeksjon, frisk ble de og de har gått i en 45l med ferskvannstang og ikke noe mer er gjort annet enn fôring og vannbytte.

I går så jeg plustelig 4-5 stk på over 1 cm svømte opp og ned langs blåsvampen i går så da tørr jeg påstå at de to som overlevde er hann og hunn.

Forholdene i karet er rimelig stusselig, ferskvannstang og to røtter + HMF hjørnefiltrering. Ph er ca-ish rett under 7...

[External Image]

Her er leksparet + han ene som dauet....

[External Image]
Ekstra gøy når utgangspunktet er så dårlig som å bare ha to som er så og si like store og runde... Da er det iallfall håp om å gå bygget opp en gruppe igjen.
Håper du får det til! Ser ut som det er på rette veien nå!
Plussmedlem
Jammen får du det til med et så dårlig utgangspunkt... ikke verst! Blir nok en flott gruppe til slutt, tenker jeg.
Hvis de fortsetter som dette og slik den originale VF gruppen jeg hadde så er det ikke lenge før disse to har økt bestanden betraktelig. Med litt aktiv innavl (yeah) så skal jo det gå, fisker har jo betraktelig høyere toleranse for innavl enn mennesker og andre dyr så da går det greit…

Skal også få tak i noen F1 fra mitt første oppdrett av disse i løpet av høsten så da får vi jo spedd på med en onkel og tante også… Jippi… Så da blir det skikkelig sørstat-fisk til slut.
Fy flate. Snakk om flaks. Bare det at det var ei hoe og en hanne igjen etterpå. Jammen ikke verst!

Dette blir spennende fremover for deg da. Håper det blir en fin flokk.
Nye c126 egg...
C126 fra første eggleggingen av paret begynner å vokse seg til nå, de har passert to cm vil jeg... Og de er like grisk i matfatet som de voksne, nå som de har vokst litt er de også mye mer fremme og ikke bare bortgjemt under ferskvannstangen som før...

[External Image]

Da jeg knipset bildet over så jeg plutselig egg på ene siden av karet under, godt klistret på ruten i skjul av noen catablader... Får prøve å plukke disse og klekke dem i en EasyBreeder box i håp om å få flest mulig opp.

[External Image]

Kravstor er de ikke med tanke på at de kun går i en 45 liter, vel og merke med HMF filter som tar knekken på alt av uønsket dritt...
Yngelen er en god gammel uke nå...
Her er yngel 8-9 dager gammel... Ikke rare størrelse på dem enda, veldig små selv til cory å være. Fôres med mikroorm nå, men i startet gikk det i infusorier - de var virkelig knøttsmå da de klekket.

[External Image]
Nytt tilskudd i gjengen
Da har jegg fått spedd på gruppen med tre stk F1 fra min gamle VF gruppe, 1 hunn og to hanner så det ut til å være. Er gale når man tar kontakt med folk som kjøpte fisk av deg selv for to år siden og spør om du kan få kjøpe dem tilbake, he he...

Får fange med meg litt dafnier neste gang jeg er oppe på Aquafarmen og se om jeg kan få lek på dem igjen nå.. Har ikke sett egg hos dem på en stund nå.
Tilfeldig bekjentskap
© Emil Olsen
Reklame for plussmedlemskap