Masse egg på et blad - hva gjør man?

Noen har lagt masse egg på et blad, men hvem vet jeg ikke, vi har Scalarer, Albino Cory og Ancistruser. Er det noe vi burde gjøre med dem? Ender de opp som mat for de andre eller skal man bare la de ligge?
Jeg regner med dette er Scalarene dine sine egg.

Fra fiskebasen

Eggene legges ofte på blader, akvarieglasset, pumpen eller annen glatt overflate. De vil alltid velge noe som er høyt oppe i akvariet. Mulig pga bedre oksygeninnhold i vannet der.

Videre:

Etter at eggene er lagt, vil begge foreldrene ta del i vakthold og stell. De fjerner døde eller ubefruktede egg og vifter friskt vann over eggene. Etter ca tre dager utvikler eggene haler, da kaller vi de Wigglers. De henger fast til bladet i en seig limaktig tråd som de har festet på hodet.

Ancistrus spiser ikke egg. Usikker om cory gjør det. Uansett virker det som om Scalare vokter sine egg.
Ancistrus spiser egg jo,de elsker det. Så om du vil at de skal ta varepå eggene så bør du la noe lys på i nærheten slik at de ser dem om natta. Ellers blir de mallemat.
Gratulerer!
Coryer spiser egg.. og ancistruser kan også la seg friste til et jafs av eggklasene.
Det kan også være corydorasegg du har på plantene, så litt viten om egg og yngel hos disse er greit å ordne seg.

Hvordan du kan finne ut hvem fisk det er sine, har jeg ingen kunnskap om. Jeg har aldri hatt scalarer, så jeg kjenner ikke disse. Hos meg var det bare en sort som kunne lagt egg på glass og blader, og det var Corydoras aeneus.

Jeg fikk egg på coryene mine for tre uker siden, og driver nå artig yngelpleie. Jeg fikk fantastisk god hjelp her på forumet, og vil du lese mer om det, har jeg en personlig tråd som heter "Ninas akvariehverdag". Fra side 7 kan du lese om dette. Der er også et bilde av coryeggene. Jeg er fortsatt veldig spent på om jeg berger småttisene mine de neste ukene, og krysser fortsatt fingre!
Robert
Ancistrus spiser egg jo,de elsker det.


I stand corrected. Det var helt nytt for meg, trodde ikke ancistrus tok egg.
Det er enten coryegg eller scalare egg. Scalare egg er veldig små og foreldrene står og passer på eggene,pusser og fjerner mugne egg.
Cory egg er litt større og henger som oftes under bladene, og de er overlatt til seg selv.
Scalare egg bør bli i karet slik at foreldrene lærer seg hvordan dette skal gjøres. De trenger ofte et par ganger med prøve og feile metoden.
Cory egg kan fjernes og klekkes i annet kar. Det finnes flere måter, søk igjennom på forumet og du vil finne metoder som passer deg.
Scalarene er ikke i nærheten så sa er det kanskje coryene. De er stakkars forgiftet med gh-salt, så de eggene går det neppe bra med da. Ser jeg må lese meg opp på dette, kom litt uventet og brått på.
Det er drettet corydoras i GH 12 og så lenge eggene er befruktet, vil evt yngel tåle vannet.
Enig med Jan, gi eggene en sjanse i eget kar/isboks. Lykkes det, får du mye glede!
Tilfeldig bekjentskap
© Ian Fuller
Reklame for plussmedlemskap