Corydoras lagt egg, hva gjør jeg nå?

Da har Corydorasene mine endelig lagt egg for første gang, jipppi. Men hva gjør jeg nå? Jeg hadde noen tetra i samme akvarie, men de forsvant fort ut. Så nå har jeg ikke fisk som kan spise de. Legger ved 3 bilder. På det ene så har egget faktisk festet seg på finnen ??, utrolig morsomt.

Noen som kan fortelle meg hva jeg skal følge med på fremover. Vet jo ikke hvor mange som er befruktet.

Takker for all informasjon.
Corydoras KAN spise yngel/egg, men det skal visst ikke skje så ofte.
Det du burde gjøre:
1. Legge en brusestein under eggene.
2. Gjøre filteret safe for yngel. Dekk til inntakene til filteret med en strømpe eller noe slikt
Må nok være ærlig å si så mye at om du følger overstående innlegg, vil alle eggene dine innen noen timer være spist opp. For meg ser det ut som det er c. aeneus du har. Disse elsker på lik linje som andre cory å spise egg.

Min erfaring går på 15+ arter av corydoras og de aller aller fleste cory spiser sine egg. Ta eggene ut av karet, legg dem i en stor isboks, eller annet om det passer og ha oppi en lufte stein. Vann byttes hver dag. Bruk gjerne vann fra hoved karet. To bokser å bytte på er også smart å ha, da du alltid har en boks ren, for nytt bruk ved vannbytte

Lykke til

Mona O har flere artikler om corydoras. Bruk søke motoren så finner du mye god kunnskap om temaet fra henne
gundersen
Da har Corydorasene mine endelig lagt egg for første gang, jipppi. Men hva gjør jeg nå? Jeg hadde noen tetra i samme akvarie, men de forsvant fort ut. Så nå har jeg ikke fisk som kan spise de. Legger ved 3 bilder. På det ene så har egget faktisk festet seg på finnen ??, utrolig morsomt. Noen som kan fortelle meg hva jeg skal følge med på fremover. Vet jo ikke hvor mange som er befruktet. Takker for all informasjon.


Jeg ser av det ene bildet at Corydorasene dine har lagt eggene på det dummeste stedet i karet, nemlig i rillene for innsuget til filteret. Der blir yngelen sugd rett inn i det øyeblikket de klekker, dersom du lar dem bli sittende der.

Som du ser sitter de klistret til underlaget. Dette gjør de fordi Corydoras-egg er klebrige den første tiden etter at de er lagt.

Det finnes en "egen teknikk" når det gjelder å samle inn Corydoras-egg Man må samle dem inn mens de er klebrige. Man legger pekefingeren forsiktig inntil egget, og da vil det klebe seg på fingeren din. Så "ruller" man det forsiktig av underlaget og løfter det ut og plasserer det i en klekke-tank. Et for et egg "rulles" av underlaget og flyttes med den metoden. Noen ganger er man uheldig og presser for hardt på et skjørt egg så det sprekker. Sånt skjer av og til før man har teknikken inne

NB! HUSK: eggene er bare klebrige noen timer etter at de er lagt! Det er da du må flytte de. Etter at de slutter å være klebrige er det håpløst å flytte dem uten at de skades og blir ødelagte, eller man mister dem ned i underlaget. Et egg som har fått egghinnen skadet klekker ikke.

Som Loffa sier bør du altså samle dem inn, da de voksne Coryene ofte spiser eggene sine selv. Men ikke alltid da, det hender de lar dem være i fred også. Ofte ser jeg at yngre Corydoras er rå på å spise eggene sine, mens de eldre gruppene som har holdt på med lek og egglegging noen år, lar dem være i fred.

Uansett, å klekke i innsuget til filteret er ikke bra for noen småtroll, så de bør flyttes så fort som mulig.
Eggene vil klekke i løpet av 4-5 dager, litt avhengig av art og temperatur i klekkevannet. Som nyklekte er de nesten usynlige (nesten litt gjennomsiktige), og de klekkes med en stor plommesekk som de bruker noen dager på å fordøye. Denne perioden skal de ikke ha noe mat, for de spiser ikke mens de fordøyer plommesekken!

Hvis du vil lese om hvordan jeg driver oppdrett av Corydoras, kan du lese denne artikkelen jeg skrev. Den handler om Corydoras adolfoi, men samme metode gjelder da selvfølgelig for alle Corydoras
Takk for alle innspill. Jeg prøver å redde de eggene som er ved filteret, men det er så mange egg rundt omkring i akvariet så jeg lar de andre være, så satser jeg på at det går bra med noen av de. Blir noen spennende dager fremover.
Hvilken Corydoras-art er det du har? Corydoras aeneus?
mona o
Hvilken Corydoras-art er det du har? Corydoras aeneus?


Ja, det er den typen jeg har.
Der er gjerne flittige eggleggere, ja, og C. aeneus kan legge hundrevis av egg når de først er fullvoksne. Noen starter kanskje med mindre kull, men så tar det av etterhvert.

Andre arter igjen kan legge bare ti - tjue egg om gangen. Veldig forskjellig fra art til art.

Lykke til med dem. Håper du greier og fostre opp noen, kanskje du blir bitt av Corydorasoppdretts-basillen?
Takk for det Mona. Jeg hadde faktisk planer om å utvide Corydoras familien i akvariet mitt, men venter litt lenger til det nye akvariet er skikkelig innkjørt. Tør ikke å lempe så mye fisk i akvariet på nåværende tidspunkt. Men seinere så blir det nok noen flere Aeneus og muligens en stim av et annet slag. Må fylle litt opp i 180 literen. Men nå ser jeg hvordan det går med de eggene som har kommet.

Takk for informasjon.
Tilfeldig bekjentskap
© Stefan Sjöberg
Reklame for plussmedlemskap