Når er denne fødeklar? svart molly.

Noen som ser hvor lenge det er til at denne svarte Mollyen er fødeklar?
Er det slik at den er nærme fødsel om den bare er ved bunnen?

Jeg har lest så mye forskjellig angående ynglekassen at jeg blir litt usikker... Noen sier at man bør unngå den og bare bruke nett eller ta den gravide i et separat kar... Andre sier de tåler max 6 timer i en ynglekasse... Og andre sier at det er max 3 dager i en slik kasse...Hva er riktig?
Jeg for min del hadde kanskje tenkt å la naturen gå sin denne gangen eventuelt...


Takker for eventuelt svar og tips om hva som er riktig her..
Det er nok ganske snart.

Hvis du har litt planter og gjemmesteder og ikke alt for glupske andre fisk så kan den jo fint føde i karet. Blir kanskje litt færre som vokser opp men til gjengjeld er de friskere, sterkere og smartere de som overlever. Darwinisme i praksis. Min erfaring er vel at det sjeldent er noen fare for at man får for få unger med levendefødere over litt tid.
Etter mitt syn er ikke slike fødebokser særlig dyrevennlige. De stresser hunnfisken noe veldig, og det kan fort gå galt med fødselen.

La naturen gå sin gang og la hunnen føde i akvariet. Invester i litt mere planter, sånn at yngel finner skjul, og du har flere levendefødere enn du kan forestille deg etterhvert...
Eg har ikke drettet så veldig mange levendefødere, men en "stor" fødekasse med planter i synes eg er et veldig bra valg.

De fødeklare hunnene eg har observert trekker seg tilbake i karet for å finne skjul, og de er nærmest stillestående. Flere ganger har eg observert at de blir oppsøkt av andre fisker, og det er tydelig at dette ikke oppfattes som et ønsket besøk.

Hva er galt med å la hunnen føde i skjermede, trygge omgivelser, når samtidig yngelen gis bedre sjanser for å overleve?
Donald
Hva er galt med å la hunnen føde i skjermede, trygge omgivelser, når samtidig yngelen gis bedre sjanser for å overleve?

Fordi de fleste fødekasser ikke er "store", som du uttrykker det, og fordi hunnen som oftest blir gående innesperret der i dagesvis (kanskje ukesvis) når ivrige hobbyakvarister sperrer den inne for tidlig.

Vil man drive oppdrett og ta vare på yngel fra levendeføderne sine, kan man vel investere i et lite akvarium å sette den høydrektige hunnen i istedet? 19 liter f.eks.? Litt sand på bunnen og en stor klase vannpest for skjulested for yngelen, og du har et mer egnet fødested for en drektig levendeføder. Et lite luftpumpe-drevet filter i hjørnet er yngelsikkert og rimelig i innkjøp.
Det er langt mer dyrevennlig og mer effektivt. Yngelen vokser raskere fordi de trives bedre og de har anledning til å finne små microorganismer i plantene.
mona o
Fordi de fleste fødekasser ikke er "store", som du uttrykker det, og fordi hunnen som oftest blir gående innesperret der i dagesvis (kanskje ukesvis) når ivrige hobbyakvarister sperrer den inne for tidlig.

Man kan ikke gi dårlige råd selv om man antar andre ikke kan noe om hobbyen.

Det er etter min mening mye bedre å benytte fødekasse enn å la dem fø i hovedkaret.
Et eget kar er selvsagt veldig bra for hunnen. Men ikke alltid for yngelen, siden de kan bli spist.
Vel, da er vi nok ikke enige om bruken av fødekasser, Donald. Du får gi folk råd om å bruke dem, jeg gjør det motsatte. Jeg forbeholder meg retten til å si det jeg mener om fødekasser, og kommer ikke til å anbefale folk å bruke dem.
Takker for svar begge to...

Trur jeg går for naturens gang denne gangen... men kan hende jeg rekker å få kjøpt inn eventuelt det andre forslaget dit Mona...

Har et 20 liters kar med en liten pumpe... Men har du noen tips om hvor jeg får kjøpt små¨lys? de hadde ikke noe på min nærmeste zoo butikk... har noen av dere kanskje en link og et navn på et lys jeg kunne kjøpt....
TheNameSara
Har et 20 liters kar med en liten pumpe... Men har du noen tips om hvor jeg får kjøpt små¨lys? de hadde ikke noe på min nærmeste zoo butikk... har noen av dere kanskje en link og et navn på et lys jeg kunne kjøpt....


Hvor langt er et 20 liters kar egentlig? Husker ikke, selv om jeg har hatt noen av dem selv Uansett, her finner du små armaturer ned til 40 cm lengde. Blir det for langt for 20 literen? Eventuelt kan du ha en slik lysarm som monteres på kanten av akvariet, men da må du fjerne listen som går langs ene kanten på akvariet ditt (ser på bildet ditt at du har ramme-kar av den typen med plast-lister langs kanten oppå, de er enkle å fjerne). De lysarmene er iallefall dekorative og gir godt lys til så små akvarier.
Jeg fjernet listen på ene kortsiden av et sånt 19 liters kar, og monterte lysarmen på den siden. Jeg kunne fint bruke dekkglasset fremdeles, da det lå fint på de tre andre sidenes lister.

Et godt tips ang. filteret til 20 literen, er å plugge det inn og la det stå i drift i det vanlige akvariet ditt. Da blir filteret innkjørt med filterbakterier og det hele. Så, når du plutselig har bruk for det til en gravid hunnguppy eller molly, kan du ta det ut og sette det i gang i 20 literen. Ingen fare for nitritt med den metoden

Anbefaler at du kjøper rimelige stilkplanter av typen som er veldig buskete og lette å få til. Sånne som denne for eksempel. La det gro skikkelig til, så det dekker nesten hele akvariet. Masse av disse i tjueliteren gir rikelig med gjemmesteder for nyfødte yngel. Du må likevel følge med litt, og se det an - når du tror hunnen er ferdig med å føde, fanges hun inn og flyttes tilbake til hovedakvariet.
Jeg har brukt denne metoden med stort hell selv. Så vellykket var det at jeg måtte slutte, i håp om at ikke fullt så mange skulle vokse opp. Det vokste opp guppyyngel i bøtter og spann uansett.



Så flott er ikke sikker på om det er akkurat 20... Men det er 35 lang, 21 bred og 26 høyt...de vi kjøpte det av sa det var ca 20 bare...Men tusen hjertelig takk for linker og tips... Det kommer godt med... Godt det er snille hjelpere her inne som deler...
Kjøper nok en sånn lampe jeg kan feste på og fjerner lista... Gikk for å sjekke og det går fint som du sa...

Er det riktig å ta noe av vannet fra karet som er i bruk også i tilegg til det tipse om å la pumpen kjøre i hovedkaret litt nå som vi har...
Trur vi skal la det være oppe å gå etterhvert det lille... Har lyst på et lite rekekar etterhvert se men får se... Bruke det til yngel først
TheNameSara
Trur jeg går for naturens gang denne gangen...

Det er slik vi gjerne liker å tenke, men dessverre er det så langt fra realiteten man kan komme.
I naturen har yngelen mulighet for å rømme. I våre fingerbøl har vi fratatt dem den muligheten. Selv om vi selvfølgelig innreder karet etter beste evne for å beskytte dem ender det som regel med mange falne.
Lang historie om to mollyfødsler
Jeg har hatt to mollyyngelkull og prøvd to forskjellige måter å berge yngelen på. Den første gangen satte jeg mollymor i yngelnettet da jeg så at hun forsøkte å finne et sted å være i fred, mens pappaen ikke ville la henne være. Et sekund etter at jeg hadde puttet henne oppi, begynte hun å ploppe ut yngel. De to første spiste hun, de neste 22 fikk leve. Da hun så ut til å være ferdig, satte jeg henne tilbake i akvariet. Hun virket ikke stresset i nettet, nærmest lettet da jeg fikk henne oppi og hun fikk føde i fred. Etterpå fant jeg én til i akvariet. Alle 23 levde opp og er vakre små fisker!

Neste gang (i går!) gikk det ikke slik. Hun så firkantet ut, hannen var ekstra pågående, og hun virket plaget og som hun ønsket å være i fred, så jeg puttet henne i nettet. Denne gangen var hun vanskelig å fange, og da hun kom i nettet, virket hun panisk stresset og stanget hodet i veggen for å prøve å komme seg ut. Men hun begynte faktisk straks å føde! Hun fødte 5 - 7 små yngel som hun spiste opp med en gang. De så premature ut, og ingen av dem forsøkte å svømme. Jeg hadde åpenbart fått henne til å abortere! I håp om at fødselen ville stoppe, slapp jeg henne ut igjen, men da begynte hannen og de to andre hunnene å jage henne. Hun slapp ut et par premature yngel til, de andre fiskene svømte etter for å jafse dem i seg. Hun så plaget ut. Da bestemte jeg meg for å prøve å ta ut de andre, så hun kunne få være i fred. Jeg plasserte de to hannene og den ene hunnen i nettet (de var lettere å fange enn mollymamma), slik at hun bare hadde en liten hunn til selskap. Men da ble det enda verre, det så ut som alle disse forandringene hadde blitt for mye for henne - hun begynte å svømme på skjeve, og det så ikke bra ut. Nå ble jeg redd for at jeg holdt på å ta livet av mollymamma med alt dette stresset! Derfor prøvde jeg å normalisere situasjonen litt ved å slippe to av de innesperrede fiskene ut i akvariet igjen, slik at bare den pågående hannen var igjen i nettet. Da roet mollymamma seg, fødselen stoppet, og hun begynte å svømme normalt igjen. Jeg lot den masete mollypappa være i nettet et par timer så hun fikk slappet av. Han virket som han syntes det var greit.

Dette var i går ettermiddag. I morges var mollymamma tynn og slank, og i akvariet svømte bittesmå knøtt omkring! Jeg klarte å få 27 opp i yngelnettet, bare 25 dager etter forrige fødsel. De ser ut til å være i god form - litt merkelig, siden de uheldige knøttene som kom i går, ikke så ut til å være ferdige.

Min (begrensede) erfaring er altså at fødsel i yngelnett kan være skånsomt for både yngel og mor hvis man er heldig med timingen, men at å være i yngelnett når hun ikke vil, kan være så stressende for mollymor at hun kaster yngelen. Ikke enkelt å si hva som er best i alle situasjoner. Jeg er enig med Donald i at sjansene til å gjemme seg er unaturlig små i et akvarium i forhold til i naturen, men hvis yngelen blir født om natten mens det er mørkt, og man får fanget dem straks lyset kommer på, kan man være heldig å redde mange.
Du har helt rett i at det var en lang historie, men den var overhodet ikke for lang; veldig interessant å få dele dine erfaringer

Egenerfaring er særdeles viktig, i motsetning til synsing og eventuell feilinformasjon som er tilgjengelig overalt. Likevel er selvsagt ikke egenerfaring nødvendigvis svaret på alt.

Eg finner det dyreholdsmessig uetisk å la en hunn føde i moderkaret, siden vi holder våre fisker i et lukket, kunstig miljø uten mulighet for flukt. Da tenker eg både på hunnens og yngelens beste.

Personlig synder eg stadig vekk mot mine meninger angående dette, men heldigvis påvirker ikke det ennå de svar eg gir her på forumet.
Tusen takk for at du delte den historien... Jeg skal nå som jeg skrev over her prøve å få i gang det lille karet... Bare håpe det tidsnokk kan brukes... Jeg har kjøpt yngelkasse også... Men netting er kanskje større? Så det blir nok skaffet det også...

Takker for hjelp og innspill dere
Jeg valgte yngelnett fordi jeg tenkte at yngelen da kunne bo i det til de ble litt større, mens fødekasse selvsagt har den fordelen at yngelen har sjansen til å falle gjennom gitteret og utenfor mammas rekkevidde.
Det endte selvsagt med at jeg skaffet meg et eget akvarium til yngelen da jeg syntes de hadde vært i nettet veldig lenge, men det ikke virket trygt å ha dem i hovedakvariet ennå! Jeg fikk masse grums og sølevann av en nabo for å få det i gang.
Så nå har jeg 23 yngel i yngelakvariet, 27 i nettet, og de som er i nettet, ser for små ut til å bli plassert sammen med søsknene i yngelakvariet! Håper de bittesmå vokser relativt fortere enn de ikke fullt så bittesmå, så de kan flytte over før jeg trenger nettet igjen!
Det kan ellers virke på meg som mollymor spiser yngel under fødselen først og fremst hvis hun er stresset? Slik er det jo med andre dyr.
Lykke til med fødeakvariet, Sara - jeg vil gjerne høre (lese) hvordan det går!
Tilfeldig bekjentskap
© B. Johansen
Reklame for plussmedlemskap