Panda cory

Etter å ha slitt med å få pandaene mine til å trives oppdaget jeg i går til min store glede egg halvveis under en rot. Hvit knallrunde egg ca 2-3 mm i omkrets. Kan ikke skjønne annet enn at det er pandaene sine? Andre fisker i karet er SAE, ancistrus, platy, kampfisk(en hunn), 1 ildhale. Eggene ble spist rimelig fort opp.

Kjenner at jeg begynner å bli rimelig hekta på cory nå, og tenkte å innrede en 60-liter til yngel. Derfor lurer jeg bare på et helt enkelt spørsmål. hva er best; flytte pandaene over i 60-litern til de legger befruktede egg og så flytte de tilbake til det andre karet, eller flytte eggene over til 60-litern når de er lagt i storkaret? Ser ikke helt for meg hvordan jeg skal klare å flytte eggene uten å ødelegge de.

Erfaringer?
Hva med å gjøre 60-literen om til et artskar og ha coryene der fast?
Det var egentlig det som var tanken, å la en hel koloni vokse opp og bo i 60-litern. Vil bare ikke at de jeg har fra før skal spise opp eggene

Hvor mange er det ansvarlig å ha i 60-liter egentlig?

Og er det egentlig okei å la en søskenflokk vokse opp og bo sammen som voksne, med tanke på inavl osv... ? Er ganske nybegynner sånn generelt så man lurer jo på mange ting..
kimo
Hvor mange er det ansvarlig å ha i 60-liter egentlig?


Det vet jeg faktisk ikke. Jeg er helt fersk på cory selv. Jeg har for øyeblikket 4stk Corydoras Habrosus i en 70l. Mistet en, og planen er å få tak i flere så jeg har en stim på 10-12stk. Noe jeg har fått beskjed at skal gå greit.

Det er uansett anbefalt å ha minimum 5-6 individer av coryene ifølge fiskebasen siden de lever i stim.

Når det kommer til eggene, så trodde jeg ikke at coryene spiste dem selv, men jeg kan ta helt feil der. Det er en problemstilling jeg ikke har kommet borti enda da mine nok er fortsatt litt for ung til å begynne med slikt.
Corydoras kan spise sine egne egg. Men dette er ikke noe jeg har tatt hensyn til enda, da mine Aeneus legger veldig mange egg på en gang. Vet at andre typer Corydoras kun legger 5-20 egg av gangen, og da kan det være bedre å plukke disse eggene for å klekke de. Det er forskjellige måter å gjøre dette på. Noen tar eggene ut og legger i 2 liter is boks. Men da må du ta daglig vannbytte og så må du ha brusestein. Det jeg prøver nå, er å samle endel egg i en håv, og har denne ved utblåser på pumpe. Så ser jeg om disse klekkes. Men deretter så tror jeg at jeg tar de oppi en 2 liter is boks, til de blir litt større. I mitt forrige kull så var det endel som ble klekket, men idag så ser jeg ingen av de lenger i akvariet. Så prøver derfor alternative måter for å se om jeg kan få noen til å vokse opp.
Og når man først er inne på det, hvis noen har ideer til best mulig sette opp et artskar til pandaene så fyr løs Er så heldig at kranvannet mitt passer perfekt for c.panda i og med at ph er litt under 7 og tilnærmet 0 gh. Ønsker forslag til best mulig bunnlag, planter, røtter , lysforhold , osv.
gundersen
Corydoras kan spise sine egne egg. Men dette er ikke noe jeg har tatt hensyn til enda, da mine Aeneus legger veldig mange egg på en gang. Vet at andre typer Corydoras kun legger 5-20 egg av gangen, og da kan det være bedre å plukke disse eggene for å klekke de. Det er forskjellige måter å gjøre dette på. Noen tar eggene ut og legger i 2 liter is boks. Men da må du ta daglig vannbytte og så må du ha brusestein. Det jeg prøver nå, er å samle endel egg i en håv, og har denne ved utblåser på pumpe. Så ser jeg om disse klekkes. Men deretter så tror jeg at jeg tar de oppi en 2 liter is boks, til de blir litt større. I mitt forrige kull så var det endel som ble klekket, men idag så ser jeg ingen av de lenger i akvariet. Så prøver derfor alternative måter for å se om jeg kan få noen til å vokse opp.


Er bare noe jeg har hørt om at cory kan spise eggene sine, så tipper jeg bare gjør et forsøk først og ser. De må jo ut av storkaret der de andre fiskene går for der tar det et par strakser før platyene, ancistrusen og bettaen har smattet i seg alt.
Fin sand er viktig da coryer filtrerer sand gjennom gjellene sine. Jeg har biltema sin sand i mitt kar, og det ser ut til å fungere helt fint.

Jeg har også en stor rot i karet, og coryene legger seg ofte i huler på den når de ikke svømmer rundt på jakt etter mat.
Husk at du trenger et innkjørt filter til 60 literen før fisk kan flytte inn der, så mens du planlegger dekoreringen av karet, kan du jo sette filteret til 60 litern til innkjøring i hovedkaret så lenge. Det må kjøres inn i ca 4 til 5 uker. Når det er gjort, kan filteret flyttes til 60 literen og Coryene flytte inn samtidig som du setter opp karet og setter inn filteret, for da unngår du nitritt osv.

Sand på bunnen av et Corydoras-kar, så klart En mangrove-rot på bunnen av akvariet, helst en som buer seg oppover slik at Coryene får god plass under rota. De liker å ligge i skyggen og slappe av, ikke i huler men under "tak".
Noen buskasplanter som f.eks. gulrotgress er fint i en 60 liter, de er hurtigvoksende og man unngår lettere alger. Over mangrove-trerota kan du legge en dott eller to med javamose, det liker Corydorasene å legge eggene sine i, og rote i ellers.

Du kan velge å flytte den voksne gruppen din over i 60 literen og vente på lek, og så når eggene er lagt, flytter du de voksne tilbake til hovedkaret. Da blir 60 literen et yngelkar/oppvekst-kar og egg/yngel er sikre på å ikke bli oppspist. Mange Corydoras spiser egne egg, særlig i sine yngre dager. Med årene virker det som noen av de blir litt "klokere" og kanskje ikke er fullt så grådige på å spise eggene lenger.
Takk for svar

Blir et spennende prosjekt. Håper jeg klarer å få en gjeng til å vokse opp.
Første bud er å kjøpe inn nytt filter til 60-litern da det gamle ikke fungerer lenger. Skal følge rådet å la det gå i det andre karet i noen uker før jeg tar i bruk 60litern.
Enig med Mona her angående innredning.

Det er og vel og bra og ha ett godt innkjørt akvarie som har stått i 4-5 uker, men strengt tatt ikke helt nødvendig så lenge man følger noen små regler. Grunnen til at man vil ha ett godt innkjørt akvarie, er for at bakterikulturene som skal bryte ned nitritt i filteret trenger tid for og dannes. Men så lenge man kjører ofte vannbytte kan man egentlig starte opp med en gang. Med disse hyppige vannbyttene vil ikke det hope seg opp nitritt. Det vannet du heller oppi bør være kaldere enn det som er i karet. Det vil stimulere coryene til og tro at det har vært ett regnskyld og det blir tilgang på mat. Dermed yngler de.

Jeg har vel drettet ett 20 talls cory arter, og har fulgt samme oppskrift på alle. Klarte og få lek på alle unntagen schwartzii. Panadene mine i derimot hadde jeg i storkaret på 2700 liter. Der var bunnen dekket med med den finbladete planten Echinodorus tennellus. Dukket stadig vekk opp småtasser. Derimot lever ikke pandaene lenge i forhold til andre cory arter.

Jeg hadde mine leksgrupper oppe i ett akvarie til de hadde leket. Etter det tok jeg dem ut og lot yngelen vokse opp i karet de ble klekket.

Lykke til !
Roy Fredrik Pedersen
Enig med Mona her angående innredning. Det er og vel og bra og ha ett godt innkjørt akvarie som har stått i 4-5 uker, men strengt tatt ikke helt nødvendig så lenge man følger noen små regler. Grunnen til at man vil ha ett godt innkjørt akvarie, er for at bakterikulturene som skal bryte ned nitritt i filteret trenger tid for og dannes. Men så lenge man kjører ofte vannbytte kan man egentlig starte opp med en gang. Med disse hyppige vannbyttene vil ikke det hope seg opp nitritt. Det vannet du heller oppi bør være kaldere enn det som er i karet. Det vil stimulere coryene til og tro at det har vært ett regnskyld og det blir tilgang på mat. Dermed yngler de. Jeg har vel drettet ett 20 talls cory arter, og har fulgt samme oppskrift på alle. Klarte og få lek på alle unntagen schwartzii. Panadene mine i derimot hadde jeg i storkaret på 2700 liter. Der var bunnen dekket med med den finbladete planten Echinodorus tennellus. Dukket stadig vekk opp småtasser. Derimot lever ikke pandaene lenge i forhold til andre cory arter. Jeg hadde mine leksgrupper oppe i ett akvarie til de hadde leket. Etter det tok jeg dem ut og lot yngelen vokse opp i karet de ble klekket. Lykke til !


Eggene dukket opp dagen etter et stort vannbytte som senket temperaturen fra 25 til 20 grader en kort stund, så det er det som trigger leken altså. Good to know

Du skriver at pandaene ikke lever lenge i forhold til andre coryer. Hvor lenge kan man forvente at pandaene lever?
Basert på egne erfaringer lever de ikke lengre enn 1,5 til 2,5 år. Andre coryer kan bli vesentlig eldre.
ah... såpass kort levealder altså? Da er det jo enda mer viktig å starte egenproduksjon Her jeg bor kostet pandaene ca 120-130 kr pr stk. Blir dyrt å handle inn nye hvert år.. hehe.
Her må jeg si meg uenig. Corydoras panda har ikke egentlig kortere levetid enn alle andre Corydoras. MEN grunnen til at noen faktisk gjør det, er ofte temperatur. Folk har dem i for varmt vann! Corydoras panda skiller seg litt fra andre Corydoras fordi de best trives i litt kjøligere vann enn andre, helst under 24-25°C. Holder man dem i høyere temperatur over tid, året gjennom, ja, da lever de kortere da. For eksempel har jeg hørt om folk som har dem i diskus-kar.... noe som selvfølgelig gjør at de bare lever svært kort, for det er altfor varmt for dem.

Corydoras kan faktisk bli svært gamle til fisk å være. Iflg en del veteraner innen Corydoras på Corydorasworld nettsiden, så kan en Corydoras faktisk fint leve i 15-20 år. Folk har hatt Corydoras som legger egg og er i fruktbar alder i mer enn 10-12 år. Men selvsagt lever de ikke så lenge hvis ikke kravene deres blir møtt. Å leve under mindre enn optimale forhold vil forkorte levetiden, selvfølgelig.
Det er fullt mulig at de krever lavere temperatur enn andre cory. De kommer jo fra øvre Amazonas. Jeg hadde mine i discus karet mitt, hvor det var relativt varmt. Men det har vært diskusjoner om denne arten tidligere, blant annet at dette var en annuell art. Husker at jeg hadde en diskusjon med Ian Fueller om dette. Levealderen var som jeg sa ut fra egne erfaringer. Levealder på fisk henger ofte sammen med temperaturen fisken går i.

Mine Corydoras schwartzii ble over 15 år. Men fikk aldri en %&"# unge på dem. Er visst en veldig vanskelig art og få til. Ingen i Norge som har klart det så vidt jeg vet, selv om det står at en har klart det her på AF. Men det tror jeg viste seg og være en annen art. Alle de andre artene jeg hadde ble og gamle, untagen pandaene.
Hvilken temperatur er optimal for Panda da, mona? 23 kanskje? De går i 25 grader nå. Det står bare "litt kjøligere vann" i fiskebasen, men jeg liker å ha konkrete tall å gå etter Akvariumet blir stående i et relativt kjølig rom så det vil være en grei sak å senke temperaturen i vannet ned til sikkert 20 grader omså.
22-23°C burde være fin-fint for dem. Det jeg har lest er at den ikke bør gå over maks 25°C, og om man kan, så bør man ha dem i kjøligere vann enn det.

Corydoras panda tåler nok en litt varmere sommermåned eller to, for det er jo bare kortvarig. Det er temperaturen de lever i året rundt, altså på lang sikt, som kan ta kål på dem "in the long run".

Lykke til med en sjarmerende og nydelig Corydoras-art!
Pandaene tåler fint å gå i varmere kar over kortere perioder. Men med en gang du plasserer dem i et kar med 22-23 grader blir de utrolig mye finere i fargen og ikke minst så blir de mye mer aktive.

Jeg hadde en gjeng i 27-28 grader og med en gang de fikk seg en 75l med 22 grader ble det egg. Har heldigvis 2/3 av karet fylt med mose så en del egg blir ikke spist. Men jeg har sett at der hvor en hunn nettop har lagt egg så følger andre etter og prøver å spise dem. Har fylt bunnen med knuste catappablader slik at det blir mye liv nedi bunnlaget, og jeg forer med smått levendefor nesten hver dag til de voksne så da blir dette yrende liv i bunnlaget som yngel kan kose seg med. Tror ikke ph er veldig viktig for Pandaene, mine to C. Panda grupper leker i både ph 6 og ph 7.2.
Lykke til, jeg har prøvd på dette hundre ganger, men eggene klekker ikke ! I det siste har de ko klekt, men så har de dødd like etter, så sitter å river av meg håret i rein frustrasjon ! Men prøver og prøver å håper på det beste :P Men lykke til, håper det blir litt lettere for deg
Tilfeldig bekjentskap
© Ian Fuller corydorasworld.com
Reklame for plussmedlemskap