Et lite mirakel!

I dag når jeg byttet vann, så slamsugde jeg litt bakerst i karet, og i de hjørnene hvor jeg har mye mose og småplanter. Bare fordi jeg som regel glemmer det området, og at det egentlig var på tide. Når jeg slamsuger, så har jeg tidligere latt det renne rett ut i vasken. Nå har jeg minst 1 platy-yngel nedi der, og jeg var litt redd for å få med den, så jeg tømte vannet i en bøtte først. Min kjære assistent hadde i oppgave å se om det havna oppi. Når bøtta ble full, så kikket vi nedi for å se om noen var kommet med. Og det hadde det. Jeg øser vannet ut, og får tak i yngelet. Men det der er ingen platy. Jeg er nesten helt sikker på at det var yngel etter corydoras panda. Det var 3 stk i veldig forskjellige størrelser. En som helt tydelig hadde plommesekk, en så ut som et middels rompetroll med lang hale, og en med pandamaske, og bittesmå barter! Og den var noe av det fineste jeg har sett! =)

Jeg ante ikke hva jeg skulle gjøre med dem. De kunne jo ikke være i koppen jeg hadde de i nå, og noe isboks med brusestein og mygglarver og alt det folk bruker til coryoppdrett, hadde jeg ikke. I min forfjamselse, så tømte jeg dem forsiktig ned bak catappabladet. Det var der jeg trodde de kom opp med slangen. Det største yngelet så jeg flere ganger etterpå. Både andre coryer, platyer og ancistrus var bortpå samme sted, men ingen så ut til å ta noen notis av den.

Ok. Først og fremst. Jeg trodde ikke corydoras var noe man "bare fikk" i karet. Jeg har lest her på Akvaforum, og for meg fremstår det som en møysommelig prosess å drette coryer. Jeg har sett etter egg, men aldri sett noen. Er det vanlig at de bare dukker opp?

Er det noen sjangs for at de faktisk kan overleve og vokse opp i karet, eller kan jeg igrunn bare glemme dem nå?

Kan det være fler nedi der? De hadde jo forskjellige størrelser. Vil det si at det sannsynligvis er fra fler kull?

Er det noe ekstra jeg kan gjøre, som øker sjansen for at de klarer seg?

Legger ved et bilde jeg tok før jeg tømte de uti igjen. Jeg kan se to av dem. Den siste er nedi grumset der den og et sted.
Det hender av og til at en og annen yngel av Corydoras vokser opp i et akvarium på egenhånd, ja Det er den morsomste formen for oppdrett, hehe. Jeg har også hatt mange kar innredet på en slik måte at noe av Corydoras-yngelen har greid seg og dermed vokst opp. Ofte har dette gått lettest av seg selv hvis det ikke er andre fisk enn Corydorasene selv i karet, da er sjansen for at yngel overlever størst.

Er det andre fisk i karet, er det som regel kanskje bare en eller to yngel pr kull som klarer seg på den måten, dvs overlever uten å bli spist som egg eller nyklekt, og som klarer å finne nok microorganismer og spise til å leve opp. At f.eks. både Ancistrusen din (de er skikkelige eggrøvere) og den gruppen med de voksne Coryene har oversett et egg eller flere og ikke spist dem er jo bare flaks. Men sånt skjer heldigvis, og man blir jo veldig glad og fornøyd når man oppdager det!

Når man finner sånne yngel gjør man egentlig best i å la dem bli der de er, siden de er ganske skjøre i forhold til flytting når de er veldig små.

Men kanskje man kan tenke litt ekstra på fôret man gir, og gi litt ekstra næringsrik mat når man vet det er yngel i oppvekst i karet? F.eks. Tetra diskusbits eller avskallede artemiaegg er fint å gi da, og så må man passe på at nok fôr synker ned til bunnen.

PS!
Dropp slamsugingen i karet nå som du vet det dukker opp yngel der.
Takk for svar, Mona.
Ja, jeg slapp de raskt tilbake når jeg så hva det var. Den ene hadde alt tydelig en pandamaske, så den er muligens stor nok til å klare seg. Jeg får bare håpe. Og guppy og platy må nesten bare bli der, for jeg har ikke andre karr som er store nok til de. Men tanken på å kjøre inn et karr til yngler, har blir mer og mer fristende siden i går.

Men kan det være at de har lekt flere ganger siden det var så stor forskjell på den største og den minste?

Jeg tror kanskje de har gjemt egg mellom catappabladene og javamosa. Det er det eneste stedet jeg ikke kan se i karret, og det eneste stedet jeg aldri ser at platyene eller guppyene er.

Skal passe på at det kommer mat ned bak der, slik at de har noe å spise. Jeg var litt bekymret for det.

Har du noen formening om hvor gammel den største på bildet kan være forresten?
Tilfeldig bekjentskap
© Holger Lockertsen
Reklame for plussmedlemskap