Når kan cory-yngel flytte hjemmefra?

Jeg har flere kull med Aeneus, og lurer på hvor gamle / store de bør være før jeg kan selge dem?
De man kjøper i dyrebutikken er gjerne rundt tre måneder gamle.
Ville heller sagt 4-5 mnd tidligst,men det er det jo forskjellige meninger om.
Plussmedlem
Jeg syntes 3 måneder er veldig tidlig. Mine ungfisk går gjerne her i mange fler måneder enn det, men jeg holder de vel gjerne litt lenger enn nødvendig, kanskje...

Du må nesten se litt på størrelsen, også. Det er veldig varierende hvor store Coryene har blitt etter så og så mange måneder, men jeg tror nok mange begynner salget når de er rundt 3 cm, for eksempel.
Jeg vil si meg enig med dere, for jeg syns at de som jeg kjøpte hos den lokale dyrebutikken var veldig små, og jo større fisk, jo bedre pris. Det syns i hvert fall jeg.
Det er vanlig her i Norge å sitte lenger med fisken enn hva som er normalt internasjonalt.
Hvor lenge du bør sitte på dine fisk er i hoved sak basert på hvor stor plass du har.
Det er bedre å selge unna de største ved 2 cm ennå spare på alle til de er 3, og gi alle dårligere kår ved for liten plass.

Internasjonalt er 1,5-2 cm veldig vanlig på privat markedet.
Tusen takk for verdifulle råd
Jeg er den særeste når det gjelder salg av Corydoras oppdrettet mitt. Som vi vet er mange yngel skjøre for flytting når de er små, og risikoen for frafall under transport eller i nytt vann og miljø er mye større. Jeg synes det er forferdelig synd om noen småtroll skal dø bare fordi jeg ikke greide å styre meg og vente til de ble store og sterke nok til å flytte hjemmefra... Så derfor venter jeg. Lenge. Jeg har stort sett hatt plass til de å vokse opp i fred og ro, så hvorfor stresse med å selge?

Det tidligste jeg har solgt tror jeg er 5 mnd gamle yngel, men de var ganske store for alderen (en art som vokste fort). Ellers ligger det vel på alt fra 7 mnd gamle til ett år gamle ungfisk som tipser meg om at "vi er gamle nok nå" ved å sette i gang lek og egglegging selv....

Jeg tror ikke kjøperne er lei seg for at de får kjøpe stødige og større ungfisk med god helse av meg, ofte nesten kjønnsmodne og klare til lek hos sine nye eiere.

Selv er jeg veldig skeptisk til å kjøpe 3 mnd gamle yngel av andre, da jeg vet at det er fare for frafall. Men jeg har likevel gjort det en meget sjelden gang, med varierende resultat. Bl.a. har jeg kjøpt Corydoras sp. Black, der de var utrolig små og tynne når de ble kjøpt, stakkars små. Det var høyt frafall.
Som oftest kjøper jeg voksne Corydoras.

ETTER-REDIGERT:
jeg kom på EN gang jeg solgte noen 3 mnd gamle Corydoras! Det var en art jeg trodde jeg hadde blitt kvitt (Corydoras melanotaenia), for foreldregruppa ble solgt. Men de rakk å legge en haug med egg bare et par dager før de ble solgt, og disse eggene klekket i karet. 7 yngel vokste opp helt på egenhånd i karet ved at jeg lot eggene sitte der. Disse ville jeg gjerne bli kvitt så fort som mulig, og siden de også vokste som ugress, solgte jeg dem altså tidlig; ved ca 3 mnd alder.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap