Et lite spørsmål om guppy-yngel:

Jeg er helt fersk, har hatt fisk i akvariet i ca 3 uker. For 4 dager siden nedkom guppy nr 1 med yngel, hvorav 3 stk fortsatt finnes inne blandt plantene Jeg har mye planter, en rot med mye sprekker og to dekorasjoner med gjemmesteder.

Jeg lurer rett og slett på om hvor lang tid det tar før yngelen er "trygg" mht de andre fiskene? De vokser jo synbart fra dag til dag. I tillegg til guppy har jeg også tre mollyer - vil disse ta guppy-yngelen også? Og er det noen mulighet i det hele tatt at de overlever sammen med de andre?
Hvis du ønsker/trenger at flest mulig yngel overlever, bør du sanke dem inn snarest. Både guppy og molly vil jakte på dem. Alternativt la yngel være og la naturen gå sin gang. Det er veldig spennende å følge de små ute i karet, en stor dag når de svømmer blant de voksne og for første gang går til overflaten og spiser sammen med de voksne.
Det er mest utsatt de første dagene, det tar vell 1-2 mnd. før de er helt trygge.

Gi fiskene godt med mat, f. eks frosne røde mygglarver, da er det ikke så interessant for de voksene å jakte yngel. I mitt selskapskar som er veldig tett beplantet, har jeg god overlevelse på guppy og Molly-yngel.
Takk skal du ha! Alle råd er velkomne - jeg har selv tenkt tanken ang mat, og det ser ut som det virker, for alle 3 lever ennå Men jeg har jo hjertet i halsen hver gang jeg titter på dem, for de svømmer helt åpent nå, blandt de voksne.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap