Leoparddanio-yngel

Hei! etter at jeg flyttet leoparddanioene fra 15-litern, oppdaget jeg ca. 20-25 bittesmå yngel. de er nok ikke en uke enda, de hadde ingen plummesekk, men noen satt litt på glasset. hva bør jeg gi dem å spise? har ikke mulighet å gi dem nyklekt artemia. har foreløpig bare gitt knust flakfôr, og litt frosst artemia.
Dette får meg bare til å undres på hvorfor du setter i gang leksforsøk på fiskene dine, uten samtidig å undersøke hva yngelen skal ha og spise på forhånd? Da kunne du vært forberedt og hatt det klart. Istedet venter du til yngelen står der, sultne og i fare for å sulte ihjel. Sånne små vesener tåler ingenting av sult før de svekkes og dør av det. Sånt noe er lurt å sjekke opp FØR man begynner avlen. Anbefaler deg å gjøre det neste gang du vil oppdrette fisk

Danioyngel er for små til å ta flakfôr. De trenger hovedsaklig infusorier de første dagene. Søk på "lage infusorier" eller lignende her på forumet, det finnes mange tråder om det. Eller du kan lese denne tråden jeg laget en gang :
Bombesikker oppskrift på infusorier?
Der står det mye nyttig. Men du har dårlig tid, yngelen din trenger mat nå, ikke om noen dager. Da kan de være døde.
Har du mulighet for å dra og kjøpe noe som heter Liquifry? Det er flytende, på flaske, og beregnet for eggleggende fisk sine yngel.

Som panikkløsning nå, kan du starte med å vri opp filtersvampene dine, vri dem rett over og ned i yngelakvariet. Slammet i filteret ditt inneholder millioner av små microorganismer, som denne bittelille danio-yngelen kan spise inntil du får kjøpt Liquifry.
Det vil se kaotisk og møkkete ut når du gjør det, men slammet inneholder masse snacks som yngelen kan leve av et par dager iallefall. Blås i om det ser møkkete ut.

Denne gamle tråden på Nettakvariet, startet av Elisabeth Dahl, kan du også kanskje plukke opp en del tips fra. Ta deg tid til å lese den, det er min anbefaling


PS! Har du yngelsikkert filter i denne 15 literen din forresten...?
Hei!
tror du missforstod litt. jeg får matet yngelen, så de sulter ikke ihjel. jeg bare lurte på om det var noen andre enkle måter å mate disse småtassene på. men det har du jo svart på. får prøve dette bananskallet.
filteret er yngelsikkert.
Det er ikke gjort i ein zwei drei å lage infusorier av bananskall hvis man ikke allerede har ferdig tørket skall liggende på lur, da vil det kun ta 3-5 dager. Må man derimot tørke bananskallet først kan det fort gå inntil 2 uker. Det skal gå fortere å tørke bananskallet i stekeovnen, men det syntes ikke jeg ble like bra.

Jeg ville fôret yngelen med avskallet artemiapulver og knust, oppbløtt discusbits. Du har ikke javamose eller lignende i et innkjørt kar da? I slike mosedotter er det alltid mye god mat/mikroorganismer/infusorier å finne for yngelen
hvor lang tid bør bananskallet ligge i glasset?
Matias Hagtvedt
Hei! tror du missforstod litt. jeg får matet yngelen, så de sulter ikke ihjel.

Hva mater du dem med da?

Svaret på spørsmålet ditt om hvor lenge bananskallet skal ligge, står i tråden jeg linket til ovenfor i det første svaret mitt.
Matias Hagtvedt
hvor lang tid bør bananskallet ligge i glasset?

Inntil vannet blir grått/tåkete (infusorier). Det tar gjerne 2-3 dager hos meg. Ta ut bananskallet, og den er klar til bruk. Kulturen kan du fôre med et par dråper melk en gang om dagen. Den bør stå mørkt.
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap