Hjelp! plutselig skjørtetetraegg!

Hadde 3 skjørtetetra igjen fra 60 liters jeg ble kvitt for snart ett halvt år siden. En døde i dag, og nå ha plutselig de to som er igjen begynt å legge egg! Disse fiskene er gamle, er vel en 7-8år gamle og har aldri sett noen slik oppførsel før. Den ene gråe fargeløse jager den tykke kullsvarte største rundt og så plutselig popper det frem egg!

Jeg har ett 5 liters akvarium som jeg satt opp, vet det er alt for lite men vet ikke hva ellers man skal gjøre sidene eggene ble spist med en gang i 190litern min. Puttet vann fra mitt 190 liter over i 5 litern og flyttet tetraene etter. Nå har de vel lagt en 30++ egg. De har drevet på i over 8 timer.

Fant ut at jeg må fjerne tetraene fra akvariumett etter 1.5-2 dager for at de ikke skal spise opp eggene. Så får flytte dem tilbake i morgen. Fant og ut at jeg må ta bananskall, skrape det for alt løst, så steke det og putte i ett glass med lunkent vann for å lage babyfiskemat. Det er vel alt jeg fant ut.

Kor varmt må de ha det? Kan jeg ha innebygd pumpe på eller blir egg/yngel sugd inn i den? Kor lenge skal jeg fore med den hjemmelagde babyfiskematen før jeg går over til noe annet? Og hva skal jeg bruke? Vanlig flakfor?

Tar imot ALL hjelp med glede! Jeg kan ingenting om det her, har hatt 60 liters i 8år før jeg bestemte meg for å få ett ordentlig akvarium men har aldri hatt egg eller noe før.

PS: Holdt og på å glemme, må jeg bytte vann ofte eller la det være? Skal til dyrebutikken i morgen, hørt snakk om en slags mose noen bruker til babyfiskene, hva heter den og burde jeg kjøpe noe av den? Eller kunne det funke om jeg tok en stilk av en plante jeg har i 190litern og putta nedi?
Så moro!

Det er bra med en eller annen slags mose (ikke så farlig hvilken). Andre planter hjelper også, særlig planter med tynne, flikete blader eller flyteplanter med buskete røtter. Vitsen er at det lever bittesmå organismer på plantene som yngelen spiser. Det kan redde yngelen hvis du f eks mislykkes med å dyrke infusorier (med bananskall e l).

Du bør skifte vann ofte når du begynner å fore.

Ok den er grei takker, skjørtetetraen virket sliten så jeg tok dem ut av det lille karet tilbake til det store. Hunnen har blitt tynn igjen, hun var nesten en hel cm tykkere før enn hun er nå! O.o

Tok en lommelykt og prøvde å telle eggene, kom til 47 før jeg mistet tellingen, hadde da telt halve akvariumet cirka xD en del som har blitt spist før jeg flyttet dem og da, og hunnen er ikke helt ferdig enda, bare hannen som trenger pause fordi han er utslitt. Hunnen jager hannen rundt i akvariumet og vil fortsette å legge egg men han gjemmer seg inni i ene planten eller under rota hehehe

Skal til dyrebutikken i morgen. Noe jeg vil vite før da er:

Mose var ett must i tilfelle jeg ikke får til de derre bananskallmicrodyrene så kunne de overleve på mosemat til de er store nok for knust flakfor?

Kan jeg ha en innebygd pumpe i akvariumet om jeg snur den så innsuget ikke peker ned mot der det ligger egg? eller vil de bli sugd inn i den? evt. hva skjer om jeg ikke har pumpe på? Eller når de klekkes vil de svømme inn i innsuget eller bli sugd inn fordi de kommer for nærme?

Hvor ofte burde jeg bytte vann? Og burde jeg ta det fra springen? Har målt og springvannet er "mykt" og alle verdier normale.
Du kan vente med å skifte vann til du begynner å fore yngelen.

Eggene blir sikkert ikke sugd inn i filteret, problemet kommer når bittesmå yngel begynner å svømme rundt. Skal du ha filter bør innsuget være dekket av en nylonstrømpe, filtervatt e.l. Det er ikke alltid lett å få til (kanskje pumpa bare stopper opp). I så fall kan det være bedre å droppe filteret og heller skifte vann daglig eller annenhver dag.

Jeg ville hentet vann fra springen. Bør ha ca samme temp som resten av vannet og være godt utluftet (la det stå i bøtte en dag, eller bruk dusjhode eller litt fallhøyde fra krana når du tapper).

Du kan godt fore opp yngel i et kar uten planter, men min erfaring er at mose og andre buskete vekster gir et er et fint supplement og kan være en forsikring i tilfelle foringsproblemer.

Når yngelen blir litt større er artemia det beste foret. Levende, nyklekket artemia er aller best men det fungerer også bra med avskallede artemia-egg som fiskeyngelen spiser som de er. Det kan du bestille f eks fra Webzoo.
Norski
Kor varmt må de ha det? Kan jeg ha innebygd pumpe på eller blir egg/yngel sugd inn i den? Kor lenge skal jeg fore med den hjemmelagde babyfiskematen før jeg går over til noe annet? Og hva skal jeg bruke? Vanlig flakfor? Tar imot ALL hjelp med glede!

Det man må huske er at nyklekte yngel av tetra og andre små eggleggere er skjøre og utrolig små når de klekkes. De tåler ikke så mye, og ved vannbytter må det nye vannet være helt likt det gamle med hensyn til temperatur og ph osv.

Til fôr må de få infusorier eller ferdigkjøpt flytende føde på flaske, kalt Liquifry (et merke) eller f.eks. denne fra JBL som ligner. Fås på zoobutikken. Dette kan de få første leveuke.
Deretter må du egentlig bare bruke øynene og se når de blir større og får større gap Etter en ukes tid eller litt mer, kan du få over til å fôre med levende, nyklekt artemia.Hvordan du går frem og hva du trenger til det, kan du lese om i denne tråden: Hvordan lage yngelfôr hjemme. Jeg har drettet tetraer en gang, dog ikke samme art som deg, men de var en drøy uke gamle da jeg gikk over til levende nyklekt artemia som føde til de. Tetraer er født med ørsmå tenner, så de klarer mer enn man tror

Skal du få til dette, tror jeg ikke flakfôr er veien og gå. Det er usikkert om de vil ta dødt fôr som flak overhodet, og dessverre er ikke det særlig bra fôr å vokse opp på heller. Det gir dårlig og langsom vekst ifht levende nyklekt artemia, synes jeg.

Til et kull tetraer ville jeg helst brukt et svampfilter drevet av en luftpumpe, de er 100% sikre, men har du ikke et slikt innkjørt et, må du bruke det du har. Forsøk å brette en svamp rundt innsuget på filteret ditt og fest med gummistrikk. Det kanskje forhindrer yngel fra å bli sugd inn. Nå har jeg ikke sett filteret ditt, men hvis det er den vanlige typen utforming av innv. filter, så burde det gå. Vri også filterets utblås slik at det blåser rett i en vegg og ikke lager storm i karet.

Jeg synes denne gamle tråden på Nettakvariet inneholder utrolig mye god informasjon om lek på eggleggende fisk. Den starter med hvordan man får oppdrett på danio (Sebrafisk), men utvikler seg til å gjelde eggleggende små stimfisk generelt. Bare les i vei
PS! Jeg ser at skjørtetra er oppført med temperatur 20-26°C i Fiskebasen, så da ville jeg gått ut fra at det er deromkring yngelen bør holdes også.
Takker så mye for svar. Masse nyttig info. Men jeg jeg får se om jeg får festet pumpen så den er snudd mot glasset og prøve å dekke innsuget med ett eller annet. Prøvde å sette den på i 2 sekunder men så fort at en 4-5 egg ble virvlet opp fra bunnen og dro ut kontakten fort som fy i ren panikk og røsket ut pumpa før noen egg forsvant i det.

Når det gjelder vann så er ene krana vår sånn rar, når vannet er nytappet så ser det helt hvitt ut i flere sekunder pga masse små luftbobler. Er da vannet luftig nok til å brukes med en gang?


Når det gjelder mating, finnes det ingenting man kan kjøpe ferdig som man heller kan bruke? Jeg vet ikke om jeg får til å lage eget levende for engang, har jo aldri gjort det så vil gjerne ha ett eller annet i bakhånd i tilfelle jeg ikke får til.

Klekketid var 2-3dager?

Og når det gjelder vann verdier så har jeg aldri brukt noe som helst i kranvannet, vi har bra vann uten forurensning og uten tilsatte stoffer. Får vannet direkte gjennom UV filter eller noe lignende oppi fjellet her. Så vannverdiene er de samme uansett. Har bare brukt salt noen få ganger mot hvitprikksyken. Testet nylig springvannet hver dag i en uke og tallene så fine ut i forhold til hva som sto på pakken de skulle være.
Norski
Når det gjelder vann så er ene krana vår sånn rar, når vannet er nytappet så ser det helt hvitt ut i flere sekunder pga masse små luftbobler. Er da vannet luftig nok til å brukes med en gang?

Da er det FOR mye gass under trykk i vannet. Det kan være skadelig for fisk (Søk på "gas bubble disease" i google om du vil vite mer) La gjerne kranvannet stå i en bøtte over natten før du bruker det. Tenk også på hvor du plasserer bøtten. Et gulv er flere grader kaldere enn rommet er høyere opp, f.eks. på benken der yngelakvariet står. Sett gjerne bøtten ved siden av akvariet, da vil de ha lik temperatur i løpet av et døgn.


Norski
Når det gjelder mating, finnes det ingenting man kan kjøpe ferdig som man heller kan bruke?

Jeg linket til noe ovenfor... Det kan iallefall brukes den første uka.
Da har jeg skaffet meg sånn krepse egg. Får se hva jeg får til etterhvert. Men de hadde ingenting annet en Artemiaegg, de sa jeg skulle bruke det som for fra dag 1 de klekkes. Ikke hadde de mose heller, dårlig :/

Funker det med vanlige planter? Sånn med blad eller sånn lang med masse tynne stilker?

Ser ikke ut som jeg får til med bananskallgreia så jeg vet ikke hva jeg skal finne på...

Skaffet meg yngelvennlig pumpe da, den suger og renser veldig svakt så yngel ikke skal ta skade av det, den har også innebygd luftinnsug som suger luft ned i vannet. Tok litt gørr fra filteret i 190literen på det filteret og satt det til innkjøring. Hvor lang tid tar det før jeg kan ha det i klekkeakvariumet da?

Har byttet vann en gang daglig, har en bøtte jeg fyllte med vann som jeg da skal la "gassen" komme ut av før jeg bruker det som anbefalt. Hvor ofte må jeg bytte vann etter klekking? Og hvordan skal jeg klare å bytte vann? Det sies at de er sykt små jo xD hvordan kan jeg vite at jeg ikke tar ut noe yngel mens jeg bytter?
HJELP! Bananskall greia funket ikke!! Jeg kan se små prikker inne i de fleste av eggene, om noen overlever ka skal jeg fore med? Har tatt en plante fra hovedakvariumet oppi det lille klekkeakvariumet. Var det mat på den? er det nok til å redde dem? Og når skal jeg begynne med artemia?

PS ser 2 egg som har fått grønt belegg på seg, har de "mugnet" som folk sier? Og ser ett parr som enda er helt kvite og ikje gjennomsiktige. Men de fleste har liksom en bitteliten prikk inne i seg.
Jeg tror dessverre ikke det er nok fôr å bare legge en plante til yngelen i fødeboksen.. beklager.

Hva har du gjort, eller hvordan gikk du frem da du skulle lage infusorier av bananskallet? Tørket du det godt på forhånd? Det kan tørkes i ovn hvis det haster, har jeg forstått. Prøv igjen. Eller kjøp flytende yngelføde på flaske. Du får det hos f.eks. Aquamanias.
Tørket det i ovnen ja, dyrebuttiken er liksom noen timer unna med bil og tilgang på bil er dårlig akkurat nå så. Hvor lenge skal det ligge på hvilken varme? Blir litt desperat og lei meg fordi jeg ikke får til og veldig kjedelig om dem skal sulte ihjel da

PS: de hadde ikke noe yngelfor når jeg spurte sist.... og dem kom ikke til å få det inn heller sa de....
Ok, da har jeg tatt frem 15 glass og tørker masse bananskal der jeg har skrapet bort forskjellig mengde og har forskjellig tykkelse. Skal tørke noen litt og noen veldig mye. Nå VIL jeg få til det her. Eksperiment i stor skala, krysse fingrene for nå er det allerede 48timer siden eggene ble lagt, de klekker vel snart.

Har de en sånn matpose på kroppen så de overlever ett døgn eller 2 uten infusiorer?
Skrape bort? Jeg har aldri hørt at man skal skrape bort noe som helst på bananskallet før tørking. Har du lest det her, eller er det bare noe du trodde?
Leste en plass her at man måtte skrape bort alt løst fra skallet før man tørket det eller så ble vannet bare gult.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap