Klekking av lakse egg og spørsmål om kjøling av vann.

Hei!

Jeg lurer på om det er noen der ute i akvarieverden som vet om det finnes og hvor man evt kan få tak i varmekolbe til under 14 grader?



Hadde satt stor pris på om jeg hadde fått svar på dette, haster litt!


- Jannic
Hva mener du? Vil du ha akvarievann på 14°C ved hjelp av en varmekolbe? Det går jo ikke innendørs i en bolig med romtemperatur. En varmekolbe varmer jo vannet, den kjøler ikke.
Du får ikke akvarievannet kaldere enn romtemperaturen i rommet akvariet står.

Men jeg er usikker på hva du mener her nå
Inaktiv bruker
Om du skal ha kaldt vann må rommet Være kaldt eller så må du ha vannkjøler.
Hallo Jannic.

Ser at dette er det første innlegget ditt på forumet.

Selv om spørsmålet ditt er "litt spesiellt" og vi ikke helt forstår hvorfor du skal ha så kaldt vann, skal du ikke være redd for å stille spørsmål.

Forklar litt rundt fiskeholdet ditt, så er det sikkert noen som kan hjelpe deg!

-Tore-
Beklager at jeg ikke skrev litt mer utdypende. Jeg mente selvfølgelig en vannkjøler.
Det har seg slik at jeg skal ha et lite forsøk med lakserogn. Rogna er nødt til å ha en temp på over 0 grader, helst på 6-8 før den klekkes. Døgngraderne går da fortere og eggene klekkes fortere. Etter at den klekkes vil den jo være plommesekkyngel og da må litt høyere temperatur til for at den skal vokse.

Nå står den i kjøleskap på ca 5 grader.

- Jannic
Inaktiv bruker
Har du sirkulasjon i vannet som luft eller lignende?
Hei
Det er ikkje sikkert at det er heilt det samme som trådstarter, men eg har faktisk tenkt på eit liknande spørsmål, dersom eg skulle kjøpe fisk frå Uruguay.

Enkelte arter slik som gymnogeophagus ønsker såvidt eg skjønner ein periode med kaldt vatn, ned mot 10 grader? Dersom du har ein kald kjeller kan temperaturen bli lågare enn det. Dei fleste varmekolber kan stilles inn frå 16-18 grader og oppover,
men kva viss du berre ønsker å varme opp vatnet til 10-12 grader?

Sprøsmålet er også gydig for overvintring av koi. No toler vel koi temperaturer på under 5 grader, men det sikraste er vel å holde temperaturen på 5 grader. Finst det ein kolbe med slik termostatinnstilling.

Inaktiv bruker
Prøv med en underdimensjonert varmekolbe? Kan bli svingninger, det bør prøves i en tom tank med samme liter som karet først.
Har ikke noen sirkulasjonspumpe, foreløbig skal jeg skifte vann 2-3 ganger i uken. Det er fortsatt 20-25 dager til de kommer, så har fortsatt litt tid på meg.

Men egentlig skal vannet skiftes ut flere ganger for dag, slik de gjør på anlegget.
Inaktiv bruker
Tenkte så det ikke er noen egg som blir liggende helt i ro neders, vet ikke hvordan man klekker laks men det kan være lurt med litt luft så du får litt rotasjon om du skjønner hva jeg mener.
Et spenstig forsøk Jannic !

Ser av innlegget ditt at du har peiling. ( Døgngrader og temp ).

Selv har jeg klekket ut røye-yngel i ei "gilde-kasse" for så å ha de over i et akvarium, når eggene var klekt.
Jeg la de befrukta egga på litt fin grus, dette fordi da er det lettere for oksygenet å komme rundt hele egget. Nå hadde jeg tilgang på brønnvann med en temp på 6-7gr. og lot dette renne gj. kassa. Hele "systemet" var plassert i kjelleren.

Så til forsøket ditt: Dersom du ikke har tilgang på kaldt rennende vann, kan du ha kjøler. Denne er "knall dyr". Har selv en titan kjøler som virker helt perfekt, men den koster 7-8000,- Dersom vannet står stille ( I et akvarium ) må du kjøre på med oksygen, brusesteiner fungerer bra. Du bør også kjøre sirkulasjonspumpe. En temperatur på 7-8 gr. er her perfekt.
Når eggene er klekt og plommesekken oppspist, og du begynner foringen, må du passe godt på. Yngelen har veldig lett for å muggne.

Utfordringen er kaldt vann og masse oksygen. Når yngelen har begynt å spise, kan du gradvis øke temperaturen til 12-14 gr.

Lykke til !

- Tore -
Jannic
Jeg mente selvfølgelig en vannkjøler.

Vannkjølere får man kjøpt, men de er neimen ikke av det billigste akvarieutstyret :-/
Hos Webzoo for eks., får man denne vannkjøleren for 250 liters kar til 4675,- kroner... Skal man ha den til 500 liters kar er prisen over 8000,-

Ser du har eggene i kjøleskap. Eggene til en elvefisk som laks som gyter i oksygenrikt, rennende elvevann tror jeg trenger litt mer enn å ligge i stillestående vann i en boks. Det er sannsynligvis veldig viktig at lakseegg får tilførsel av plenty med oksygen mens de venter på klekking. At det bruser ganske bra rundt dem
Det er jo "rørende" at vi for en gang skyld har sammenfallende synspunkter, Mona. Innlegget ditt er 95% identisk med det jeg skrev

I tilfeller som dette (utklekking av villfisk-rogn) føler jeg at det er svært viktig å sitte med praktisk erfaring og kompetanse, da dette er litt på siden av vanlig akvariehold, og som ikke finnes i noen akavarium-manualer.

Til Jannic:

Dette er veldig spennende! Jeg har som nevnt tidligere klekket ørret og røye, men ikke laks. Fortell også gjerne hvilken løsning du velger, og hvordan dette går.


-Tore-

Et interessant forsøk du er i emningen på, Jannic!

Eg innbiller meg at du har hjelpere i bakhånd? Grunnen er at dette med døgngrader ikke er helt normalt for unge akvarister og vite, og en plass må du ha fått eggene fra

Siden Tore er så beskjeden legger eg ut tråden hans på NA om laksefisker og hold av slike. Han har veldig lang erfaring, og det han ikke vet om temaet er neppe verdt å vite. Eg har selv besøkt anleggene hans flere ganger, og det er alltid like interessant
Beklager sene svar folkens! Setter utrolig stor pris på at dere legger igjen svar til meg og gir meg litt tips

Spock : Jeg rører ofte rundt i ring i karet de er i, slik at eggene blir snudd og fordelt
Men man kan ikke gjøre det for ofte, for det kan føre til stress...
Ingen av eggene bør ligge opp på hverandre i tilfelle noen dør, da vil egget spre sopp videre til andre friske egg om de døde rognkornene ikke blir tatt vekk.


Mountain: hehe, går vg2 akvakultur og holder på med laks daglig, så er under opplæring! Utrolig spennende
Såpass ja, prisen var litt høyere enn jeg hadde tenkt.. Dette er bare et lite forsøk, så om det går i dass, så går det i dass. Hadde bare vært litt gøy om jeg hadde fått det til.
Jeg vurderer å høre om jeg ikke kan betale en liten pris for fôret på et anlegg i nærheten. Regner med det er ikke samme innholdet som i pelletene til startfôringsfôret og pelleten til storlaks. Finnes forskjellige mm på pelletene for at fisken skal få til å spise det.


Mona: Jeg vil tro jeg har ca 200-250 rognkorn, har også et 60 liters akvarium ledig som jeg tenkte å bruke. Dette blir jo såklart alt for lite om alle skulle bli klekket fram!
Tidligere i dag mottok jeg en slags pumpe med lys, pumpe for å ha under steinen for å skape bobler i vannet. Om dette kanskje kunne vært mulig?

Eggene ligger i ferskvann fra de er rogn til de er ferdig med plommesekkstadiet og startfôring. Etter dette bruker vi en lysstyrings metode for å lure fisken til å tro at det er en annen tid på året- får i gang osmoregulering i fisken. Bruker en metode som heter for 12/12 , altså 12 timer lys av/på. Da blir den smoltifisert og er da klar for å sjøsettes i saltvann.

Som jeg skrev tidligere at jeg skulle skifte vann 2-3 ganger i uken. Dette er jo nytt for meg og jeg bare tester litt. Spurte derfor anatomi og biologi lærern min i akvafaget og hun sa at jeg kunne prøve på å skifte 2-3 ganger i uken, men tror kanskje jeg skal starte å skifte hver dag for det er jo sant det du sier med tanke på hvordan det foregår på anlegg!


Mountain: Heheh, det er veldig mange på skolen og venner rundt meg som er veldig spent på dette forsøket. Ørret og laks er jo litt like, hvordan var det du gikk fram da? Hentet du egg fra elven eller? Foreløbig står de i en sodd bøtte og dekker hele bunnen av bøtta. Som jeg skrev lengre opp her; viktig at de ikke ligger opp på hverandre i tilfelle dødlighet.

På skolen holder vi elevene på med et settefisk prosjekt - der skal vi bygge opp et helt settefiskanlegg alene. Hvordan vi legger inn rogna, hvem er leverandøren osv osv..
Så erfaringene av den lille "oppdretten" jeg har selv vil jeg nok bruke i oppgaven. Jeg skal også filme dette prosjektet og legge ut.

Veldig mange vet veldig lite om akkurat dette med laks og det er jo noen som er interessert i det. Jeg har ikke sett noen videoer på youtube f.eks av lakserogn i stadiet øyerogn. Har en video av den rogna jeg har hvor jeg var så heldig å få med et egg som var i bevegelse.

Donald:
Dette er noe jeg holder på med for meg selv ja, men med litt hjelp fra lærere på skolen. Som jeg skrev til Mountain holder jeg på med et settefisk prosjekt, vi skal bygge opp et helt settefiskanlegg alene (ikke i praksis selvfølgelig!).
Ved siden av denne oppgaven har jeg selv valgt å fordype meg i et emne, nemmelig klekking.
Da var jeg så heldig at jeg fikk være på innlegging av rogn på et anlegg ikke langt fra der jeg går skole. De hadde fått for mye rogn og skulle til å kaste opp mot 100.000 rogn om jeg ikke tar helt feil og jeg hadde tidligere stilt de et spørsmål om det var mulig for de å overleve i et akvarium. Jeg fikk til svar at jeg kunne få låv til å prøve og dette takket jeg ikke nei til! Det er jo kjempe spennende og ikke minst fascinerende å se på de små eggene som beveger seg litt og litt.

Takk for lenken, skal se nærmere på den! :- )



- Jannic
Anbefaler deg å se nærmere en temperaturkontroller f eks dennesom du kan styre mellom -40~85 .

Enkleste (rimligste) måten å kjøle vannet på er ved hjelp av en plateveksler som f eks denne eller en kjølespiral og kaldt vann fra vannkranen.

På temperaturkontrollen kobler du inn f eks en elektrisk ventil fra en vaskemaskin på kjølesiden for å regulerer vannmengden gjennom kjøleren for å ta temperaturen ned, og en varmekolbe på varmesiden får å øke temperaturen.

Som tidlige nemt bør du også tenke på optimale forhold for egg og etterhvert yngel, men regner med at dette er noe av det som beskrives på litteraturen på pensumlisten din. :o)
Jo da, etter at du begynnte å fortelle litt, fikk jeg bekreftet mine "misstanker". Hyggelig at en "vaskekte student" vg2 akvakultur vil dele dette klekke-prosjektet med oss, her på forumet.
Det er også hyggelig at jentene er på full fart inn i "oppdrettsverden" den har vert dominert av oss hannkjønn så alt for lenge.

Du får sende en mail når/hvis du får til klekkingen, har drøssevis av fòr i alle dim. Dette skal du få gratis.

Når jeg skal hente rogn, er jeg sammen med lokal fiskeforening. Da benytter vi el.apparat for å fange gytefisken. Etter stryking gjør jeg det samme som du har i pensum, nemlig befrukter, sveller og heller ferdig rogn over i karet.

Og for å gjenta meg selv, problemet med villfisk er tempen, selv etter at klekkingen er ferdig og foringen begynner, må du få en vanntemp stabilt på 12-14 gr. Men under et eventuellt vannbytte har fisken ingen problem med å takle en temp. forskjell på 5-6 gr.

Men fortvil ikke, jeg har en kompis som i sin spede-fiskeoppdretts-begynnelse, fikk til det kunststykke å klekke ørretyngel i et vaskefat i kjelleren med vannbytte morgen og kveld.

- Tore -
Nils Vollstad: Takk for tips!
Dette kan bli en utfordring siden jeg bor på internat ved skolen, der har vi null vaskemaskin, kun kjøleskap. Jeg er lite flink med teknisk utstyr , slike duppeditter er virkelig ikke noe for meg.

Mountain: hehe, bare hyggelig å dele med dere! Værtfall utrolig takknemmelig for alle svar jeg har fått iløpet av så kort tid. Tenkte ikke at noen i det hele tatt kom til å svare på innlegget..

Det er bare fler og fler jenter som begynner på akvakultur. Tidligere har det vært bare gutter i det har vært 10 elever i akvaklassen, etterhvert som årene gikk steg tallet og jentene begynte på linjen.I fjor var vi tilsammen 6 jenter på vg1 og vg2, i år er vi 10 tilsammen.

Jeg kan godt sende på deg en mail om jeg kommer så langt: )
Hvilke fôr er det? Hvilken type fisk har du brukt fôret til? ørret?

Aha, jeg var så heldig å få de ferdig befruktet. Fikk de på 400 dgr, så jeg har de jo ikke så lenge før de klekker (om de klekker).

Når jeg skal bytte vann sa læreren at det var viktig å ha samme temp i nyvannet som i gamlevannet. Men jeg vet ikke helt om jeg skal skifte ut ALT vannet, eller bare deler av det - tar vekk kanskje 2/3 av gammelt vann og tilføyer nytt friskt vann?

Hehe, så kult! Hadde vært gøy om jeg fikk til det samme, bare med laksen: )

- Jannic
Jeg har bare ett par ting her. Setter du ut fisken etter den har småltifisert seg så er den preget på det vannet den er klekket i, så da er det vel viktig at den er klekket i samme vann som forelderene har som gyte elv. Tror faktisk det er ulovlig å gjøre noe annet.
Så vet jeg det er viktig med rett temp på vannet under startforing for og unngå gjellelokkforkortelse. Men dette vet du vel?
Bare for å rydde en ting av veien her med en gang. Denne fisken som blir klekket ut på denne måten, og som senere blir holdt liv i, kan ikke settes ut i noen vassdrag. Den er dømt til å gå over til de evige fiskebanker!

- Tore -
Tilfeldig bekjentskap
© Bengt Fossli
Reklame for plussmedlemskap