Skalare

Har en 240 liter med 12 scalarer.

Det er et par som har lagt egg x-ganger til nå (minst 10), men det blir aldri noe mer enn dette stadiet.
Eggene har de lagt på en bestemt plante flere ganger, 1 gang på glassveggen og 1 gang på innsugspumpa. Men etter noen dager forsvinner eggene "plutselig".
Har prøvd å flytte foreldrene og planten over i et annet kar, men ikke engeng her blir det noe mer enn egg-stadiet. Har også prøvd å flytte bare planten / bladet i et kar med brusestein under, men resultatet blir det samme.

Kan noen hjelpe?

Har blitt fortalt at det kan være 2 hunn'er som legger eggene og opptrer som i et par-forhold, men er dette mulig???

Har lest Mona O.'s artikkel her, samt endel innlegg.
Inaktiv bruker
Ved mørkets frembrudd blir de spist, sett på ei lampe som lyser på eggene neste gang.
Aqua2
Har også prøvd å flytte bare planten / bladet i et kar med brusestein under, men resultatet blir det samme.

Forstår jeg deg rett at du kun har flyttet eggene og ingen fisk i det hele tatt, og så blir ikke eggene noe av? Hva skjer da? Blir de hvite og mugner?
Blir eggene hvite tyder det jo på at de ikke er befruktet, og da er det muligens hannen sin feil, han kanskje bommer når han prøver å befrukte dem.

Aqua2
Kan noen hjelpe? Har blitt fortalt at det kan være 2 hunn'er som legger eggene og opptrer som i et par-forhold, men er dette mulig???

Det KAN skje at to hunner "leker" og legger egg sammen, men det er da som regel når de to hunnene er alene og ingen hann finnes tilstede. De vil kvitte seg med egg i ren desperasjon, og har en liksom-lek mellom to hunner, som går på rent instinkt. De vil bare bli kvitt eggladningen som presser på.

Du har en gruppe på hele 12 scalarer, og det skal vel godt gjøres at det ikke finnes noen tilgjengelig hann der da? Det er i så fall veldig rart Kan hende du har små og ikke kjønnsmodne hanner enda da. Det vil i så fall bedre seg etterhvert som tiden går.

Jeg holder egentlig en knapp på første forslaget jeg har, som potensiell årsak til at eggene ikke blir noe av. Hannen er enten steril, eller så bommer han når han skal sprøyte melke over eggene. Kanskje han sprøyter melken før han begynner å stryke langs eggene eller etterpå. Eller ikke i det hele tatt. Uerfarne hanner kan gjøre slikt.
Det blir dessverre ikke noe annet enn gjettinger og teorier fra meg dette her, men....
Det jeg vil si til slutt er en liten oppmuntring bare. Jeg tror det vil ordne seg med tiden. Det er klønete gjort at de har prøvd 10 ganger uten å få til et levedyktig kull, sant nok, men det kan hende det startet veldig tidlig, før hannen var skikkelig kjønnsmoden. Hunnen er åpenbart det, siden egg dukker opp, så produserer hun dem åpenbart.
Hunner som har begynt å leke og lagt egg, vil som regel ikke vokse så veldig mye mer i sin levetid. Det går veldig sakte, den lille veksten hunnen har igjen. De forblir gjerne ganske små. Dette gjelder visst flere arter ciklider, etter hva jeg har lest.

Spock: Når jeg ser at det dukker opp egg, lar jeg lyset stå på hele døgnet. Det var noe av det første jeg leste da jeg oppdaget eggene første gangen.

Mona: Scalarene er et par år gamle (ca 10 - 15 cm store).
Da jeg flyttet eggene med planten over, stemmer det at de ble hvite og mugne.
Men det samme skjedde også da jeg flyttet planten og fiskene. Under siste egglegging dvs julaften var alle eggene klare og gjennomsiktige. Dagen etter var det 2 hvite egg, og dag 2 var alle eggene borte. De øvrige eggleggingene i karet har vært omtrent like, men atall dager fra egglegging til de har blitt borte har variert fra 3 til 5 dager.

Kan det være en ide å "ta ut" den ene av fiskene for å se om de eventuelt befinner seg en hann som er kjønnsmoden (men som ikke tør å komme frem dersom det er 2 "sjefete" hunner)?
Etter at de har lagt egg, vokter de begge på disse og jager bort alt og alle som nærmer seg, dvs øvrige scalarer og L144.
Aha, så du har Ancistrus-maller i akvariet? Ja, det forklarer hvorfor de eggene blir borte så fort Ancistrus er kjente eggrøvere, og er på tokt om natten da de er nattaktive, i motsetning til ciklidene (scalarene) som sover (døser) om natten og ikke passer på. Jeg har sett Ancistrus røve scalareegg i fullt dagslys også, jeg, så det sjenerer de seg ikke for om de kjenner den gode duften av fersk mat (egg).

Du bør faktisk ikke ha på lyset døgnet rundt i akvariet. Ikke bare gir det lett algeangrep, men det gjør fiskene "døgnville" også. De trenger faktisk natt og dag, akkurat som oss, de trenger hvilen og døgnrytmen.

Scalareparet selv kan også stå for eggspisingen. Det kan virke som om noen par bare får instinktene til å virke en kort stund, før det "slukner" og de ikke oppfatter eggene som noe som er verd å vokte lenger. Plutselig ser de eggene som mat istedet. Dette er ikke noe å gjøre ved. Noen scalarer er sånn livet ut, noen er sånn bare en periode inntil de har lært.
Tilfeldig bekjentskap
© Mona O
Reklame for plussmedlemskap