L144 vokter ikke eggene lengre... hvorfor?

Har et avlspar L144 som har lagt egg og kommet med yngel jevnt og trutt i lengre tid (år).

Men de siste gangene har hannen voktet eggene noen dager for så å forlate hulen. Og da forsvinner eggene.
Noen som har formening over hvorfor dette skjer, og evt. hva jeg gjøre?
Spørsmålet er jo da om det går an å nøste litt opp i det og se om noe har skjedd, siden hannen tidligere har passet eggene men nå har begynt å forlate dem. Har du for eksempel byttet hulen med en annen? Vridd littegrann på den, så den ikke står akkurat som før? Har det kommet en ny hunn i karet, eller er det samme hunn som før? Du skriver du har et avlspar, så jeg regner ikke med det, men man må bare spørre.
Hvis du har flyttet på hulen, forsøk å plassere den tilbake der den sto sist hannen hadde et vellykket kull.

Som regel regner man med at eggene ikke er "liv laga" hvis noe gjør at hannen bare kicker dem ut av hulen uten noen påviselig grunn. Men hvorfor din hann forlater dem gang på gang nå, er jo et mysterium. Har han tidligere fått frem hele kull uten problemer, mener du? Dette med å forlate eggene er noe han har begynt med i senere tid, etter å ha fått frem unger før?

Leksparet har hatt mange kull før både den tiden jeg har hatt det, men også hos tidligere eier. Den skiferhulen jeg har hatt, har stått på samme stedet i akvariet hver gang. Noen av L144 yngelen har vokst opp her, men storparten er tatt ut og flyttet i et annet kar eller solgt.
Besetningen i karet er stort sett uendret i løpet av tiden, samme type fisker går igjen. Eneste forskjellen er at de fiskene som var små, er blitt større og yngler på nytt.(dvs guppy, endlers, kardinaltetra, green laser, borneo sucker, amanoreker).

Har sett tidligere at det om vinteren har gått lengre tid mellom hver gang det er egg i hulen, men jeg har aldri opplevd at han har forlatt eggene på denne måten.
Har regelmessige vannbytter ca hver 7-8 dag, men ikke når jeg ser at det ligger egg i hulen.
Det eneste jeg kan komme på som årsak til at hannen har begynt med denne atferden, er at han forstyrres. Men av hva?
Forstyrrelser kan gjøre at en hannmalle sparker ut eggene eller forlater dem. Bl.a. har jeg sett at det skrives om en ting, og det er at det er kjent at å lyse inn i hulen med lommelykt kan stresse hannen. Noen ganger så til de grader at eggene blir sparket ut (eller at han forlater dem). Mange malle-eiere som har vært litt for nysgjerrige og opplevd det.

Hannmaller kan også bli forstyrret av mange fisk i akvariet, selv om akkurat Ancistrus ikke er kjent for å være ømtålige der. De yngler jo ofte i selskapsakvarier. Men kanskje ditt lekspar er blitt litt ømtålige med tiden? Hannen kan ha fått en viss idè om hvordan han vil ting skal være.

Hva om du prøver å sette opp et eget leks-kar til L-144 Ancistrus-paret? Husk at du må ha et innkjørt filter til dem da, det tar jo noen uker. Du kan sette opp det nye filteret i akvariet de går i nå, og la filteret stå og gå der i noen uker, før du flytter det over til leks-karet.
Tilfeldig bekjentskap
© Aram A.
Reklame for plussmedlemskap