Sturisoma aureum.

Har før fået masse unger av desse. Men ikke fått noen till å vokse opp. Nu har jeg så prøvd me en(2) Breeding boxès. Må si det er stor succes. Men, forer en del me agurk, og når denne er 2 dage gammel, hva ungerne er veldig glad i, så går agurken i oppløsing, og setter sig i overløpssien. Så vannet løper utt. Hvilket var tillfeldet da jeg var i Danmark i Julen, 4 dage. Da BBèn henger på yttsiden, den er på 2 L. Så var dett mye vann på gulvet. Har nu fått den inn på innsiden, men når sien tetter sig løper vannet over, og de minste unger me, inn i akvariet. Så nu har jeg en lek, hvor jeg fanger de samme unger hver dag. Fra akvariet till BB`en.
Får vel bare prøve å skifte agurken litt før, jeg.
Jeg har løst dette problemet med å droppe bruken av risten ved overløpet og plassere en bit blåsvamp med litt avstand fra enden av Breedingboxen, se vedlagt bilde. Da er det en mye større overflate som slipper vannet gjennom. Den fineste risten går også for fort tett synes jeg samt at den slipper gjennom Grenmalle og Corydoras yngel innimellom. Men nå har jeg ikke hatt frafall av yngel som har forsvunnet ut gjennom risten.

[External Image]


Vil også anbefale deg om å fjerne agurk etter max 24t og for den saks skyld droppe den totalt. Agur og Squash gir ekstremt lite næring til fiskene, tinte erter gir mye mer næring. Selv bruker jeg forvellet saklat og erter til mine met Farlowella platorynchus som jeg fôrer opp nå. Forurenser mindre og gir mer næring.
Dette var flott å høre, Roland! Da virker det som du har fått kontroll på både vannkvalitet og fôring

Som Lars nevner bruker også jeg mye forvellet salat til mine Farlowella vittatayngel med stor suksess. Og salat inneholder langt mer næring enn det agurk gjør.

Patenten til Lars på BB-bosken høres genial ut! Dette må jeg teste
Fin ide`Lars. Dett ska jeg gjøre.
Men de er veldig glade i agurk. Bruker og forveldet salat(iceberg) kål og squash. Ska prøv me erter. Når jeg forer me agurk eller squash, har jeg oppi noen spirulina sticks, for å venne dem till dette for.
Takk for fine svar.
Skjønner ikke, jeg ikke kom på dette selv? Som Janne siger "genialt".
Forvelder og avskaller du erterne?
Har nu i denne BBox 130 unger i forskellig størrelse. Billedet er fra en bøtte når jeg ordnede bbox`en.
Ertene tiner jeg bare og så skviser jeg dem litt før jeg slipper dem oppi karet. Ser ut til å fungere bra det. Fin gjeng med yngel du har der, håper du får dem til å vokse opp.
De er fra flere kull. Men tror dett ska gå. Har ca 15stk fra ett tidligere kull. De største er snart 10cm. Men der er stor størrelses forskel, selvom de er samme kull? Tror desse unger helst ska gå få sammen, eller masse. Dett er som de største holder de minste vekk?
På R. Eigenmanni'ene mine hadde jeg god erfaring med å skille ut de største fortløpende da de passerte 3-4 cm. De gangene jeg lot flere kull gå sammen i for små kar så forsvant alltid de minste. Da de fikk en 100l til oppforing da gikk det greit å blande flere kull. De minste vokste bedre og tok de største raskere igjen på denne måten.
Høres greit utt.
De fra et tidligere kull går i en 84L. Men de største er nesten doppelt så store, som de minste. Tror ikke de slår dem ihjel. Men holder dem litt fra foret?
Erterne var ingen succes. Ingen som rørte dem?
Tror egentlig, at desse er mere carnivore enn vi tror. Litt som me Hypancistrus.
Frosen artemia er veldig populært hos grenmaller... Har du prøvd det?
Ja de voksne får Frosne Artemia nesten hver dag, frosne røde myg, plus Dicus granulat og forskellig grøntfor, ferskt eller tørt. Er og veldig glade for noe "Fina fisken" africana mix frossenfor, jeg kjøpte ve en feiltagelse.
Når jeg forer me agurk eller squash, så kommer jeg "Kens synkende Spirulina sticks" og/eller "Kens synkende Earthworms sticks". Noe jeg leste om på Planet catfish.
Tilfeldig bekjentskap
© Elen Galteland
Reklame for plussmedlemskap