Oppdrett av coryer?

Endelig har rundt 70 corydoras elegans egg kommet oppi breedingboksen. Det er fortsatt en del egg i "selve karet" med de andre coryene. Får se hvordan det går med de eggene. Men er breedingboksen sikker for yngel og egg? Hva gjør jeg med renhold inni breedingboksen? Og kan jeg gi dem avskallet artemia egg?

Her er en video:
Noen tips hadde vært fint
Tilsett litt Esha 2000 i karet (om du ikke har reker), sett gjerne inn en luftestein i Breeding box'en for å få litt ekstra sirkulasjon frem til de skal klekke. Prøv å hold ph'en godt under syv.

Når plommesekken er brukt opp etter de er blitt frittsvømmende kan du begynne å fore med mikroorm, nyklekket artemia eller avskallet artemia. Sistnevnte må du passe på å ikke bruke for mye av, lett å overfore i starten. For å få avskallet artemia til å synke så gnir du pulveret inn i vannet. Finknust TabiMin kan du også bruke. Har du en dott javamose fra et godt innkjørt kar så er det mye god mat til nyklekket coryer der også.

Har pleid å ha et tynt lag med sand i Breeding box'en for å unngå bakteriebelegg i bunnen. På denne måten har jeg sluppet unna mye renhold av selve klekkeboksen tror jeg.

Selve risten for utrennet kan lett gå tett så denne har jeg erstattet med en bit blåsvamp, se bildet under.

[External Image]
Eikeblader i breeding boksen er smart.Har du ikke det foret som Lars nevner,så kan du smuldre vanlig flakefor e.l.
Som videoen viste har jeg en fødeboks. Har noen reker i karet. Kan jeg putte de oppi fødekassen for å slippe unna litt av renholdet?
Kan jeg ha ca 3 cm lange kirsebærreker sammen med egga i fødeboksen?
Kirsebærreker pleier å fungere bra som hjelpere til egg. De hjelper også å holde eggene friske. Kirsebær/Sakura funkered coryyngel, har vært uheldig med tigerreker og coryyngel. Er stort sett ikke så veldig mye renholdsarbeid i en Breeding box.
Da har 2 kirsebærreker kommet på plass i fødeboksen og får håpe dette går bra.
Hvor lang tid tar det fær de klekker?
Er vel 3-5 dager hvis jeg husker riktig, avhenger litt av tempen i karet ditt.
En "forbedret" video av egga. Er det bra nok? eller skal jeg ha mer av eikeblader?






Så det er vanlig fødeboks du har, de vil nok svømme ut derfra rimelig kjapt. Mine C126 (som er en variant av C . Elegans) klekker jeg i en grovmasket hov i foreldrekaret så svømmer yngelen ut og gjemmer seg innimellom røtter og mose. Det ser ikke ut til at de voksne jakter aktivt på yngelen så det er mange som har vokst opp...
Oi... Er Hoven stor? Har du bildet av dette? Høres interessant ut... Men når slipper du ynglen løs i foreldre karet? Hvordan forer du dem?
Hvor lenge kan ynelen være i fødekassen før de blir for store?
Hvor stor mengde avskallede artemia skal jeg di til ca 30 cory yngel?
Hvis du har filtervatt liggende så kan du ta en slik på hver side der rillene er og feste med gummistrikk oppe og nede .Dermed forhindrer du at yngel rømmer ut før du selv vil.
Jeg gjorde akkurat som du og hadde eggene i helt lik fødekasse. Eggene ble klekket og jeg hadde 20 yngel i fødekassen. Dagen etter da jeg så i fødekassen, var den tom. Alle hadde rømt ut. Etter det så kjøpte jeg heller ett fødenett. Det fungerte utmerket. Testet ut med 10 egg, hvorav det kom 5 yngel. Yngelen var i nettet til de var stor nok til å bli sluppet oppi fødekaret og ikke kom seg ut. Så hadde jeg de der i 1 mnd tid. Jeg har akkurat sluppet de ut i hovedakvariet. De er nå litt over 1 mnd gammel.
Yngelen har alerede rømt fra fødekassen... Da vet jeg hva jeg kan gjøre til neste gang Lærer alltid noe nytt Men tusen takk for svar, alle sammen!
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap