Palletter til og vokse ....

De vokser ikke noe særlig. Ser ut som om de vokser ved behov. Dvs dersom jeg flytter 1 stk som er akvarie nr 2 som svømmer der alene, da skyter den i været.

Men ikke når de er flere. Fins det noe triks for at de skal vokse? Mine var små veldig lenge og de var alene i et akvarium i mange uker, yngel + 2 voksne.
Trikset er jo å gi dem næringsrik og variert mat. Hva fôrer du med? De vokser ikke fort på flakfôr, det kan jeg garantere
Ellers er det lurt å være nøye med vannskiftene når man har yngelkull. Høye nitratverdier virker veksthemmende på yngelen og sinker veksten. Skift gjerne vann en gang ekstra i uka. Mange fisk = økt nitrat. Det kan være derfor du ser en økning i veksten hvis du tar ut en og fostrer den opp separat. Tenk på at hver enkelt lille fiskeyngel utskiller urin og ammoniakk og bæsjer hver dag, dette er ting som er med på å øke nitratnivået i akvariet. Vannskifter er altså ekstra viktig med mange fisk i karet.
mona o
Trikset er jo å gi dem næringsrik og variert mat. Hva fôrer du med? De vokser ikke fort på flakfôr, det kan jeg garantere :) Ellers er det lurt å være nøye med vannskiftene når man har yngelkull. Høye nitratverdier virker veksthemmende på yngelen og sinker veksten. Skift gjerne vann en gang ekstra i uka. Mange fisk = økt nitrat. Det kan være derfor du ser en økning i veksten hvis du tar ut en og fostrer den opp separat. Tenk på at hver enkelt lille fiskeyngel utskiller urin og ammoniakk og bæsjer hver dag, dette er ting som er med på å øke nitratnivået i akvariet. Vannskifter er altså ekstra viktig med mange fisk i karet.


Når det har tilkommet andre yngel, som sverddrager, så har de vokst som normalt, pallettene er over ett år gamle og fortsatt små, noen av dem - vokser kun om jeg separerer en stk fra resten og har den i akvarie uten andre palletter, da skyter veksten i været uavhengig av mating, så virker som om "de ikke gidder" og vokse når det er veldig mange andre palletter i 200 literen. Ingen andre som opplever det ???
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap