Heroina isonycterina paret er i gang…

Da har Heroina isonycterina paret mitt omsider lekt etter intensiv lekstrigging de siste ukene. De valgte jo selvsagt å ligge eggene på bakgrunnen og ikke på en røttene eller skifersteinene jeg hadde lagt klar til dem. Må prøve å få ut egg/wigglers pga alle de andre fiskene som går i dette karet...

Nå blir det å doble alt av artemia klekking, bra jeg nettopp fikk meg et nytt halvkilo nylig.

Utfra listene på førstegangsoppdrett til NAF så finner jeg ikke denne så kanskje dette blir første gang den drettes i Norge, er iallfall ikke en vanlig fisk å ta inn grunnet en helt latterlig pris både inn til butikk og ut til kunde. Hadde vært artig å fått til et førstegangsoppdrett.

Lekskaret: 300l sør-amerikansk "selskapsmix"
Temperatur: 28-30
pH: 6-6.5
Vannbytter: 2-3 30% vannbytte med iskaldt vann fra springen, justert ned med eikebarlekstrakt
Fôring: Mye og variert frossentfôr de siste ukene sammen med flytende Cicklide pellets og levende mini melorm.
Sirkulasjon: medium

Leksparet før de farget helt ut. De første bildene i basen er av samme fisken, men de brukte rett og slett noen uker før de farget ut selv under optimale forhold i butikken.
[External Image]

Eggene, en del som ikke er ubefrukted - håper de klarer å holde styr på dem og ungår spredning av myggel.
[External Image]
Gratulerer, Lars Alltid ekstra moro første gang man får til en art
Da får vi krysse fingrene for at yngel vokser opp. Kommer du til å prøve og få tatt ut yngelen tidlig, så de ikke blir spist av øvrige beboere i selskaps-mixen?
Så spennende, gratulerer så mye
Kommer til å følge godt med og ha en hevertslange hengende klar. Med en gang det er wigglers vil jeg prøve å få en god andel ut for oppfôring i eget yngelkar. Var derfor jeg hadde håpet de skulle bruke en rot, skiferhule tak eller noe løst noe som jeg bare kunne løftet utav karet. Men om det ikke skulle gå bra denne gang så har de iallfall lekt en gang og da vil de nok prøve seg igjen før eller siden. Dette er iallfall i mine øyne, en alt for fin art til å være så utilgjengelig som den har vært. Kanskje oppdrettsvarianten kan hjelpe på det å senke prisene litt…

Har prøvd å ha paret i mindre artskar, men det var ingen god løsning for da gikk de i tottene på hverandre. Men nå har de virkelig funnet tonen sammen...
Hei, Lars. Fine ciklider!

Hvordan går det? Er det snart wigglers på gang?

Jeg skjønner veldig godt du vil prøve å få ut wigglersene siden det kan være snakk om et førstegangsoppdrett. I tillegg ville jeg fordelt yngelen på minst to kar for å være mest mulig sikker på at noen vokser opp

Spennende. Og spennende fisk. Til lykke me dett.
Gikk skeisen med første eggleggingen. De klarte ikke å befrukte alle og heller ikke plukke ut de ubefruktede… Men nå er de på oppfeiting igjen og hannen viser tydelige tegn på at han er klar igjen. Nå går det i mye levende fôr og frossentfôr slik at hunnen får litt ekstra overskudd til rognproduksjon igjen. Men som med de fleste ciklider, har delekt en gang så leker de igjen - er jo bare å ha tålmodighet. Lenge til oppdrettsåret er omme... Optimalt skulle jeg hatt en stimfisk gående som de kunne jage litt på, men den blir jo bare spist opp.

Er jeg heldig så ligger de egg neste gang på en skiferplate eller en rot som jeg fysisk kan ta ut i eget klekkekar – er lov å håpe iallfall.
Det var synd, Lars

Men som du sier; de kommer nok igjen. Sjansen er vel stor for at de velger tilnærmet samme sted neste gang. Hva om du setter noen skiferheller opp mot bakveggen? Eg regner med eggene ble lagt lavt i karet?
Jepp, lavt og på en del av bakgrunnen som var ca 75-80 grader vinke. Så jeg satt noen par skiferplater i forskjellige størrelses i tilsvarende område i håp om at de kan friste.

Går ikke dette innen sommerferien så er det bare å innse at stuekaret blir midlertidig arts- og lekskar for disse slik at de kan fikse alt selv og resten av fiskene flytte på pensjonat noen måneder…
Etter mye om og men er paret i gang igjen nå i kveld, de har brukt store deler av dagen på å flytte alt jeg har lagt frem av skiferplater og røtter. Og de ligger egg akkurat på samme sted som sist, helt nederst på 3D bakgrunnen inni en "grop"... Tror jeg skal prøve å rappe noen egg senere i kveld når de er ferdig og fortsatt ikke har heftet seg for godt til bakgrunnen. Litt stas dette, he he...

<embed src="http://www.youtube-nocookie.com/v/7jBRPpmz91Y?version=3&hl=nb_NO" type="application/x-shockwave-flash" width="500" height="281" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true"></embed>
Lars Jamne
... de har brukt store deler av dagen på å flytte alt jeg har lagt frem av skiferplater og røtter.

Enten bruker du små skiferbiter og røtter, eller så går småtassene på dop ;p

Satser på at det lykkes denne gangen
Grattis
jævla gøy. husker selv åssen det var når hoplarcus pistacus lekte hos meg og den gode feelingen over et førstegangsoppdrett. grattis og håpr det går bra.
Ikke de største bitene jeg hadde tilgjengelig, kun noen topper fra skiferhuler som ikke er limt enda så de går ikke på så veldig mye dop, he he... Får klatre opp på taket og løsne noen skiferplater derfra til neste gang...

Frister å kjøpe inn en til identisk bakgrunn og klippe ut dette området og sette foran den som står i karet til fremtidige leksforsøk...
Kjempespennende dette her. Jeg så paret da de var i sentrum, men hadde ikke ventet å se så flotte farger på de.

Da jeg og en kamerat så disse, sa vi det minnet om en krysning mellom Heros/Hypselecara...

Jeg kommer til å følge med og håper virkelig du får dette til

Are
Hmm, ser ut til at hannen sliter med å befrukte eggene for det er urovekkende mange ubegruktede... Og dag to gidder de ikke stelle med eggene lengre så da sprer det seg. Lurer på om deg er for sterk sirkulasjon i karet. Så jeg skø rigge til en backup løsning til neste gang de leker igjen. Da kobler jeg fra det utvendige som jeg sa driver av 450 l/t PowerHead. Kanskje det kan hjelpe på?

Har ikke sett noe liv i kart hvor jeg la eggene jeg "slammet" i, men det er litt grumsete bunnlag det med mye godsaker så det er jo mulig 1 eller 2 av de eggene faktisk klarte p klekke selv om mesteparten av disse også myglet. Får fore lett med litt infusorier og mikroorm de neste dagene i håp at noe lever der nede...

Noen med innspill på hva som kan hjelpe så kom med de, alt må prøves slik at det kanskje kan dukke opp noen yngel.
Dette er andre gangen de legger egg? Det kan vel fortsatt hende de blir bedre etterhvert. Om du har mye sirkulasjon er det sikkert lurt å roe den ned, og ellers tukle minst mulig med karet mens de holder på. Da jeg drev med avl på sør- og mellom amerikanere for noen år siden pleide jeg å sette opp videokamera ved karet, med ledning til TV i naborommet.

Dette paret kommer helt sikkert til å legge egg mange ganger om forholdene er rette. Du kunne jo forsøke å la dem gjøre alt selv for å se hvor langt de kommer? Husk at fisk kan bli stresset.
Ja, dette er andre gangen. Satser på at de bare trenger litt øvelse. Får bare passe på å la lyset stå på i stuen neste gang slik at de har lys om natten siden de går sammen med en del maller som er egg-glad. Men når jeg så hva Bujurquinaene vittata paret klarte å forsvare eggene og yngelen sine mot bør jo disse klare seg også på egenhånd. BV paret gikk midlertidig i 120x50x25 kar sammen med voksne lekspar av Heros og Krobia pluss Ancistrus yngel...

Har jo egentlig god tid på å få oppdrett på dem, de er jo fortsatt unge. Vanskelig med tålmodighet vet du når keg har vært vant til Hypancistrus og Ancistrus oppdrett i det siste. Egg i hule = flyte hulen m/hann til klekkekar... Og vips er det yngel to uker etterpå.
Da er litt Heroina isonycterina egg plukket til "manuell-klekking" i et lite 20l kar godt dynket med metylenblått i håp om at det stopper muggen som har tatt knekken på eggene tidligere. En god del egg er ubefruktet (som alltid, uheldigvis), men så langt ser det ikke ut til å være noe mugg på de hvite eggene. Kan også se en tydelig strek inni de oransje eggene så da er det ialfall liv inni dem. Blir spennende å se hva som skjer torsdag/fredag om det blir noen wigglers da. Tror jeg må rigge til et stort nok artskar til disse to som de kan få for seg selv, har for mye griske maller i stuekaret hvor disse går…

[External Image]
Tilfeldig bekjentskap
© Camilla Nilsen
Reklame for plussmedlemskap