Discus

Hei, hvis dere husker en tid tilbake ,hadde jeg en innlegg om transport av et par Discuser fra Bergen.
Før jeg hadde tenkt å kjøpe eller hente de fra Bergen hadde de lagt egg noen ganger og pga da værende eier hadde ikke tid og mulighet både av penger å tilbehør kunne/ville ikke ha de, hun mente at de kunne få bedre hos andre en hos seg selv, dette var litt om bakgrunnen til de paret som jeg har nå.
Men spørsmålet mitt fra dere der ute som har kanskje litt mer erfaring og kjennskap av denne arten er:
Lurer på hvorfor de legger ikke egg nå?
Hva jeg kan/skal gjøre for å få dem til lek?
De er veldig vennlige mot hverandre, og går sammen heletiden.
Leste en artikkel som stå følgende;-
1- Vente med vann skifting i ca; 4 eller 5 uker . 2- Etter denne prioder kan skifte vann med ca; 40-50% . 3- Ca; 5-6 grader lavere temperatur enn før vannskifting.
Hva som er riktig eller galt det vet ikke jeg, derfor åpner jeg dette ennlegget for å vite mer om dette, og håper er nyttig til mange andre med samme interesse .
De har overtatt en kar på 180l nå.
Takker på forhånd om alt mulig råd og tanke.
Her er noen bilder fra de.

Mvh
Arsalan
Har du satt inn noe de kan legge på? Keramikk-kjegle eller lignende....
Det kan hende at du kan trigge dem til lek, om du legger inn noen cappatablader.....
Hva mener du med trigget dem?.

Nei jeg mente bare at det kan ha en posetiv virkning til å trigge/sette igang lek og egglegging. Cappatablader har mange positive virkninger bla. å få fisk i lek. Det er verd et forsøk å prøve. De vil nok ikke senke PH noe særlig. Jeg ser du har en del groms på bunn, er det for som ikke er spist opp? Fjern overflødig for så fort det ikke er spist opp.
Ja, en del for som det er ikke lenge siden ga dem, pleier å fjerne dem etter noen timer. nå som du sa, lagt 3 cap, blader i få se hav kommer å skje de nærmeste dagene.holder med bare 3 blader?
Ja det vil jeg tro.... Se link:
Her er noe bilder som jeg tatt nå.
Ser bra ut det der, bytt 10% vann hver dag så tenker jeg det ikke varer lenge før de er igang. Lykke til med jobben.:0)
Med det samme temperatur eller mindre??
Takk for det, og tusen takk for råd og info;
Vannet som du fyller på kan godt ha litt lavere temp, men du bør nok ikke senke temperatur mer enn et par grader. Regner med at du har en temp på 29-30 grader.
En siste spørsmål håper jeg, hvor lenge de bladene kan eller må ligger i vannet, og når bør eller må byttes ut med nye blader??
Bytt bladene etter 2-3 uker, når de begynner å gå i oppløsning.
Ja,det stemmer , temperatur, ligger mellom 29-30.
Da 27 grader må det være bra?
Ja...nå får du nok bare smøre deg med tålmodighet et par tre dager til. Gi beskjed hvordan det går morro å følge med.
Helt sikkert, skal si fra, sender bilder, og takker så mye med hjelpen.
Ha fortsatt en god kveld.

Mvh
Arsalan
P.s
Forresten jeg bor i Sarpsborg, er det noe som jeg kan bidra med hjelp bare si fra, gjør med glede.
Tilfeldig bekjentskap
© Klaus Steinhaus
Reklame for plussmedlemskap