susa06
Har en del platy nå, og noen av de er drektige, men ungene kommer nok ikke før om noen uker ser det ut som. (Har lest MASSE på nett om drektige platy/unger).
Kjøpte en ynglekasse for en uke siden, men etter det har jeg lest så mye rart om hvor fælt en ynglekasse er for moren...
SÅ mitt spm er: Kan man ha en gullfiskbolle med grus/plante i og putte drektig platy som nærmer seg fødsel i den? Er det bedre for mora? Kan yngelen leve i den til de blir store nok til å plasseres i "hovedakvariet"? Trenger man i så fall pumpe/temp-sak i bollen, eller klarer de seg uten?
Ok, det var mer en et spm :P Men håper noen kan gi meg svar på dette!
(Og ja, jeg vet masse planter/gjemmesteder er best for yngel, men jeg vil prøve noe annet enn det)
Jeg har veldig god erfaring med ynglekasse. Yngel blir aldri født naturlig/som naturens gang i et akvarie uansett, i den virkelige verden har yngelen en million andre fluktmuligheter enn i et lite kar. Men det er ikke lurt å putte platy-mammaen oppi ynglekassen for tidlig, så du bør vente til hun er sprekkferdig og er en "klumsete" svømmer med bittesmå finner i forhold til kroppen.
Gullfiskbolle har jeg hørt synker i temperatur, og det er bedre for fiskene om de får føde i "kjent" (far)vann, altså karet.
Du skulle hatt et annet sted å putte yngelen, det er begrenset hvor lenge du kan ha dem i en ynglekasse, eller en fiskebolle der temperaturen synker uten pumpe og varmekolbe. En uke to går bra, i en ynglekasse, men de er fortsatt for små til å putte inn til de voksne, da yngelet ikke er mer enn ca 5-6mm... Et lite akvarie på 17-21L er det perfekte sted å ha dem. Men det er viktig å huske at de kan forsvinne inn i pumpen om det ikke er er revers pumpe (husker ikke hva det heter), men du kan ta noe så enkelt som en tynn strømpebukse over "rillene" til pumpen om du har en av disse typiske.