Lek mellom sommerfugl og app. cacatuides?
Postet 15.02.13 kl 17:25
Inaktiv bruker
To helt forskjellige arter. Nei, dem kan ikke krysses.
Postet 15.02.13 kl 20:52
Postet 16.02.13 kl 07:12
Inaktiv bruker
Ja, var kanskje sånn jeg skulle skerevet det.
Kanskje dem hevder teretorium?
Kanskje dem hevder teretorium?
Postet 16.02.13 kl 07:19
Postet 16.02.13 kl 12:03
Jeg vil tro at de fleste noenlunde seriøse akvarister vil ryke på nesen ved tanken på å prøve å få to ulike slekter til å krysse seg. Det samme gjelder to ulike arter, selv om de rent praktisk vil kunne gjøre det, særlig om de ikke har noe valg, altså ingen av motsatt kjønn av samme art. .
Det er nok av eksempler i handelen på at kryssing og sterkt målrettet avl får fram fisk som etterhvert er blitt fullstendig fjernt fra sine naturlige former, og i enkelte tilfelle helt groteske.
Fisk er best når de er så nær opp til sin naturlige form som overhodet mulig. Helst bør man ikke engang blande individer av samme art hvis de har ulik lokasjon i naturen. Det siste er dessverre en utfordring om man ikke konsekvent kjøper viltfanget fisk med sikker lokasjon.
Det er nok av eksempler i handelen på at kryssing og sterkt målrettet avl får fram fisk som etterhvert er blitt fullstendig fjernt fra sine naturlige former, og i enkelte tilfelle helt groteske.
Fisk er best når de er så nær opp til sin naturlige form som overhodet mulig. Helst bør man ikke engang blande individer av samme art hvis de har ulik lokasjon i naturen. Det siste er dessverre en utfordring om man ikke konsekvent kjøper viltfanget fisk med sikker lokasjon.
Postet 16.02.13 kl 14:35
Bare for å gjøre det klart; jeg har ikke noe ønske om å bidra til denne krysningen.
Sommerfuglen skal snarest flyttes ut av Apistogramma-karet.
Jeg er bare nysgjerrig på om krysningen er "biologisk" mulig.
Og når flere skrev; nei, dette er ikke mulig, så ble jeg interessert i hvorfor?
Er det større biologisk forskjell på en Sommerfugl og en Apistogramma, enn en Schæfer og en Labrador?
Trond
Sommerfuglen skal snarest flyttes ut av Apistogramma-karet.
Jeg er bare nysgjerrig på om krysningen er "biologisk" mulig.
Og når flere skrev; nei, dette er ikke mulig, så ble jeg interessert i hvorfor?
Er det større biologisk forskjell på en Sommerfugl og en Apistogramma, enn en Schæfer og en Labrador?
Trond
Postet 16.02.13 kl 19:11
Trond NygaardBare for å gjøre det klart; jeg har ikke noe ønske om å bidra til denne krysningen. Sommerfuglen skal snarest flyttes ut av Apistogramma-karet. Jeg er bare nysgjerrig på om krysningen er "biologisk" mulig. Og når flere skrev; nei, dette er ikke mulig, så ble jeg interessert i hvorfor? Er det større biologisk forskjell på en Sommerfugl og en Apistogramma, enn en Schæfer og en Labrador? Trond
Schæferen og labradoren stammer begge fra ulven, og er vel utviklet i nyere tid om jeg ikke tar helt feil(400-500år tilbake i tid), og er mye nærmere hverandre sånn sett enn det de fleste fiske arter er, som uten å si noe 100% sikkert, kanskje er noen tusen år gamle arter. Når de da går i hver sin retning og utvikler seg vil de bli kanskje mer og mer ulike.
2 forskjellige apistogramma typer derimot vil sikkert kunne krysses rimelig enkelt, men 2 fisk fra forskjellige slekter vil slite mer selvom det finnes noen unntak her også.
Enkelte slekter fra malawi sjøen og tanganyika sjøen har lettere for krysse seg med hverandre da de gjerne stammer fra samme stam fisken og har utviklet seg fort i løpet av nyere tid.
Microgeophagus og apistogramma er såpass forskjellige i alt så de vil jeg tro er vanskelig å krysse, men man skal aldri si aldri ..
Postet 16.02.13 kl 20:44
Endret: 16.02.13 kl 20:45
Trond NygaardBare for å gjøre det klart; jeg har ikke noe ønske om å bidra til denne krysningen. Sommerfuglen skal snarest flyttes ut av Apistogramma-karet. Jeg er bare nysgjerrig på om krysningen er "biologisk" mulig. Og når flere skrev; nei, dette er ikke mulig, så ble jeg interessert i hvorfor? Er det større biologisk forskjell på en Sommerfugl og en Apistogramma, enn en Schæfer og en Labrador? Trond
Godt å høre .
Jeg vet ikke om de kan krysses. En vesentlig forskjell her er vel at en hannhund gjerne går til på låret til hvemsomhelst, for ikke å snakke om tisper i løpetiden, de er altså (omtrent som andre hanner av pattedyrordenen) klar til innsats nesten uansett. Jeg tror at fisk, og andre eggleggere, ikke interesserer seg for andre individer som ikke er av samme art, enn si slekt.
Hørte av en ekspert på Apistogramma at en hunnfisk, dersom hun har en hann av sin egen art tilgjengelig, normalt ikke vil akseptere lek med en hann av en annen art selv om de er så like at vi kan se forskjell på dem artsmessig uten ved DNA undersøkelse. Hunnen vet at det er feil art.
Postet 16.02.13 kl 23:01