Scalare egg

Det er når man minst venter det at det tydeligvis skjer. Og kanskje når det passer minst, hehe.

Da har scalarene mine dekorert pumpen med masse egg, regner vel med at første gangen for de blir en miss, men alikevel.

Bør jeg fjerne de to andre scalarene jeg har der, ser jo at paret har en jobb med å jage dem. Og til mitt andre spørsmål, hvor lenge før de eventuellt klekkes.
Alle syns det er spennende med scalare-egg, og jeg har lest mye rart av planer folk har. Det er blitt spurt om en sånn fødeboks for guppyer kan brukes....

Så, før du gjør deg klar til å redde scalare-egg, bør du jo spørre deg selv; har du plass til å fostre opp et scalarekull? De krever mye PLASS, dette er ikke noe du gjør i en bolle, akkurat. Et minimum til et kull er vel et kar på 150-160 liter til et kull i oppveksten. Du må også ha et skikkelig utvendig tønnefilter til jobben, innkjørt altså, som kan ta seg av alt avfallet en sånn stor gjeng produserer. Evt et innvendig HMF filter av litt størrelse.

De krever også levendefôr, nyklekket artemia, hver dag, fire til fem ganger om dagen, om de skal vokse så bra som de bør. Jeg har oppdrettet noen scalare-kull, og min erfaring er; de dør som fluer om du ikke gir dem levendefôr. De skjønner ikke at mat fra boks er føde, og spiser det ikke. De kullene jeg prøvde det på, sultet ihjel i løpet av to til tre dager, hver gang. Først når jeg begynte med levende, nyklekt artemia, så ble det fart i sakene. Da vokste de opp i hundrevis...!

Scalareoppdrett er kjempegøy, de er noen artige skapninger når de er små men det bør planlegges og legges tilrette på forhånd, FØR man begynner å samle inn egg. Innkjøp av både akvarium og filter, innredning (kan være bar bunn om man vil) eventuelt, og varmekolbe og lys.
Foreløpig lar jeg naturen gå sin gang, skal også på påskeferie, så får iallefall ikke foret med noe ekstra. Ikke tror jeg de er erfarne nok selv enda, siden det er første gang. Hadde vel vært koselig om det en gang hadde lykkes med ett par små som overlever, for du har rett, jeg har slett ikke plass til en hel haug småtasser. det som bekymrer meg mest er velferden til de to andre scalarene jeg har, dette er i 260 liter
Nå som du åpenbart har fått et par blant scalarene dine, er nok dette noe som sannsynligvis vil gjenta seg ganske punktlig hver fjortende dag eller så i fremtiden Det betyr at du får flere sjanser, ganske sikkert, til å prøve deg som scalareoppdretter

De små rakkerne vokser fort når de får riktig fôr, og det er nesten så man ser utviklingen fra dag til dag. Jeg la bl.a. merke til at de utviklet f.eks. den karakteristiske, spisse buk- og ryggfinnen i en alder av bare 11-12 dager.
Men dette betyr også at de to andre scalarene dine, som altså ikke er et par, vil måtte gjennomgå samme rabalderet hver fjortende dag når paret legger egg. Som oftest varsles bråket ved at paret begynner "å gnage" og pusse frenetisk på sverdplanteblader eller lignende glatte flater som er høyt oppe i karet. Så blir de mer og mer territoriale, og jager hissig vekk alle andre fisk - inkl andre scalarer. Så lenge de har egg og yngel å passe på fortsetter denne atferden.

Dessverre er det klin umulig for et par scalarer å holde øye med og ha kontroll over 200-300 yngel som virrer i alle retninger. De er klønete og fomlete svømmere, de små, særlig de første par ukene, og de enser ikke farer. De svømmer gladelig rett inn i gapet på en fisk som står og venter i utkanten av foreldrenes territorium... Det beste er altså at foreldreparet får være alene med yngelen sin. Om du vil prøve deg på oppdrett, anbefaler jeg deg å flytte paret til et stort nok kar (ca 160) og la de være der alene - det vil ikke ta lang tid før de legger egg om du gir rikelige vannbytter og pøser på med røde mygglarver. Du dekorere dette leks-karet/oppvekst-karet med noen svære sverdplanter. De liker å legge egg på disse bladene som når høyest opp.

Jeg har lest at dessverre hemmer eggleggingen veksten til hunnen, så hun blir ikke så voldsomt mye større etter at hun startet med eggleggingen. Noe vekst kanskje det blir, men veldig langsom. Jeg kan dessverre ikke huske om dette var noe jeg la merke til på mine scalarer, men det kan nok stemme - det er ikke uhørt innen ciklide-verdenen at hunnen stopper opp i vekst etter at hun er begynt å legge egg jevnlig.

Er det mulig å få kjøpt egnet for, eller er det bare egenprodusert som gjelder. Det er jo plassen som er problemet her. Har ett akvarie til som det er litt størrelse på 180 liter. Men der regjerer det sajica og odessabarber. Hann scalaren er ett flott eksemplar på 15 cm , høyde. Mens hunnen er omkring 11.
Forresten tusen takk Mona , for at du engasjerer deg, og hjelper. Setter stor pris på det, og har ofte lest og fulgt med det du skriver her. Du har masse erfaring, og mye kunnskap som du villig deler.
Tilfeldig bekjentskap
© Sonja Cygnel
Reklame for plussmedlemskap