Oppdeling av akvarie for oppdrett og oppvekst?

Noen som har gode ide"er/ løsninger for å dele opp ett akvarie for oppdrett/oppvekst?

Tenkte å en 250liter for oppdrett av hovedsaklig maller, deles opp i to, evt tre der hoveddelen er minimum 150liter.
Planen var og bruke hjørne blåfilter oppsett, ev ett eller annet slag.
Hvordan få høy sirkulasjon i hoved delen og samtidig opprettholde god filtrering i oppvekst delen(e).
Jeg har delt en 250 liter i to halve med en Apistogramma art i hver sin del. De har samme krav til vannverdier, men er så nær beslektet at de kan finne på å krysse seg.

Jeg limte en glassvegg med silikon fast til frontglasset og bunnen, men lot en spalte på 8 cm være åpen i bakkant. Der satte jeg inn en 5 cm tykk blåsvamp (egentlig svart i mitt tilfelle) som jeg hadde skåret en spalte i slik at den kunne tres på glassplaten og med litt spenn mot bakveggen sitter den helt fint.

Bruker en utvendig AM Top med innsug i den ene delen av karet og utblås i den andre slik at det blir god sirkulasjon i hele karet. Blåsvampen gir dels en vegg som er åpen for vanngjenomstrømming, dels øker den filterkapasiteten. Yngelsikker er den også.

Om du ønsker kraftigere sirkulasjon, kan du sette inn en powerhead i hver halvdel. For Apistogramma er ikke det hverken nødvendig eller ønskelig, men for maller kan det jo være nødvendig.


Det er kanskje også mulig å bruke bare en powerhead for å sirkulere vannet fra den ene til den andre delen, med bare blåsvamp som filtermedium, men da som en større del av skilleveggen. Med mest glass og litt blåsvamp som skillevegg, blir dette mindre synlig.
Utseende spiller liten rolle, da dette ikke er ett selskaps kar.
Hadde ikke tenkt å bruke utvendig filter i dette karret, om jeg bruker 10-15liter av karret til filter gjør det ingenting.

har du noen bilder/ skisser av opplegget ditt?

Men. Ja, jeg tenkte å ha muligheten for stor sirkulasjon i hoveddelen.
Om man gjor slik som dette, vil det kunne bli forskjellig vannstand i de forskjellige delene? (når filtersvampen begynner å få dårlig gjennomstrømming)

(pilene er powerheads)
Dessverre, ingen bilder, men det er ikke komplisert.

Antar at du også kan lime to glasslister i avstand tilpasset blåsvampens tykkelse, på front- og bakvegg samt bunnglass, ett eller to sett, avhengig av hvor mange deler du ønsker i karet. Koble en powerhead til en slange som er lang nok til at den pumper vannet ut i motsatt ende av karet. Da trenger du ikke utvendig filter. Når svampens porer fyler seg, kan vannstanden på innsugdelen synke og motsatt, stige i utblåsdelen. Rens svampen(e) før det renner over i den ene enden

Edit: Så ikke innlegget ditt. Jeg ser i karet mitt at etter snart to år, er vannstanden i innblåsningsdelen ca 2 cm høyere enn i innsugdelen, slik at det er på tide å rense litt opp i svampen. Det gjør jeg som med hjørnefilteret, med en hevert som suger til seg skitt fra svampen. Så ja, det kan bli nivåforskjell, større jo høyere sirkulasjon du har.
Ja jeg klarer å lime på noen striper med glass

Det ble en 212liter, eneste de hadde på lager i 200-300l størelse.
Tviler ikke, uttrykte meg klossete. Mente at det nok ville være en mulig løsning å lime... osv.
Jeg tolket ikke det slik, syntes selv at alle bør klare å lime en liten flis av glass.

Takker for innspill, noen som har flere ide'er?
Det här kan kanske också vara något:
Tja kan nok bruke sugekopper for å slippe å lime.

Tenkte noe slikt:

Limer inn støttelister i bunn av karret, og kiler så glassplate mellom frontglass og filter.
På denne måten blir det enkelt å montere/fjerne skillevegg.
Får også mindre sirkulasjon foran filter når veggen ikke er montert, slik at dette kan bli en rolig foringplass.

Har ikke bestemt meg for om filterboksen blir imidten ennå.

Ser dette ut som en grei løsning?

Ja det ble ett karr med buet glass.
Skilleveggen er nå fjernet, blir laget reol...
Var ikke fornøyd med oppsettet, så skilleveggen ble fjernet.
Blir laget reol istedet, 1x216 liter i bunn, og 3x25 liter oppå.

I den forbindelse kommer selvsagt noen spørsmål:

-Kan man bruke ett utvendig filter istedet for sump?
-Isåfall Hvordan få justert vannmengde til 4 karr?
-Trenger man ytterlige filtrering i de 3x25 literene?
(Har allerede 2xpowerhead m/1500l/t med blåfilter rundt som filtrering i 216 literen)
-Isåfall hvilken utvendig anbefaler dere?
(har ett 1200 tetratec i jentungen sin 110 liter som jeg egentlig ikke er fornøyd med)
Tilfeldig bekjentskap
© Tone Andreassen
Reklame for plussmedlemskap