Ancitrus med fødsel defekter

Har en flott hann som har utført jobben med toppkarakter flere ganger,men med ny hustru ble det noen fisker med knekk i ryggsøylen.
Noen formening om hva som kan være grunnen?
Stress i hula som har ført til skade på yngel,eller kansje dårlige gener.
leksparet er ikke søsken.
Det er kun snakk om 5 yngel av ca 100stk.
Har fjernet to som så knekte ut.
Hunnen ble tatt ut av karet ca 2døgn etter leken.
Jeg hadde tillsvarende defekter på ca 1% når jeg hadde oppdrett på ancistrus sp for noen år siden, 1-3 fisk pr kull hadde "knekt" rygg.
Dette hadde jeg på sikkert 10 kull etterhverandre, uhvist hvorfor.
Husk at inavel ikke er bra, er fiskene i slekt? Kanskje har hunnen har en arvlig gentisk feil?

Hvis flere får knekk på ryggen, er det knaskje lurt å flytte hunnen over i eget kar, og heller satse på en annen hunn til oppdrett.
SAR
Jeg hadde tillsvarende defekter på ca 1% når jeg hadde oppdrett på ancistrus sp for noen år siden, 1-3 fisk pr kull hadde "knekt" rygg. Dette hadde jeg på sikkert 10 kull etterhverandre, uhvist hvorfor.


Men, ble avkommene etter de 10 kullene normale? I så fall er det jo interessant, om det var samme foreldre vel å merke...
Vil også anbefale å bytte ut hunnen. Det virker som hunnen og hannnen du har er en dårlig kombinasjon, og hvis hannen har avlet bra tidligere så ligger neppe feilen der.

Det finnes overflod med ancistrus, så det er lite vits i å avle på noen som gir yngler med "feil". Vanskelig å si om det er arvelig, men det kan jo hende av de ungene som ser normale ut, likevel har arvet svakheten og vil gi avkom med enda flere med knekk i ryggen. Det er en meget dårlig utvikling, så alle fisk som gir "dårligere" unger enn det som er normalt bør ikke avles videre på.

Ps. jeg kan lite om fiskeavl, men ganske mye om husdyravl, og gener arves på samme måte :o) Hvis du vil se eksemper på hva dårlig avl kan resultere i, så ta en titt på enkelte hunderaser og alle plagene de sliter med :o/
Coryalba
[QUOTE=SAR]Jeg hadde tillsvarende defekter på ca 1% når jeg hadde oppdrett på ancistrus sp for noen år siden, 1-3 fisk pr kull hadde "knekt" rygg. Dette hadde jeg på sikkert 10 kull etterhverandre, uhvist hvorfor.


Men, ble avkommene etter de 10 kullene normale? I så fall er det jo interessant, om det var samme foreldre vel å merke...

Det er mangen år siden jeg hadde oppdrett på vanlig ancistrus, avlsfiskene gikk videre til ny eier.
Uvist om han hadde oppdrett på de.
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap