Jeg begynner med slutten først
Er det noen her inne som har drettet Hemiodontichthys acipenserinus, og som har noen gode tips å gi? Den eneste erfaringen med arten jeg har hørt er fra en engelskmann og han mistet hele kullet, og det kan være litt krevende å få frem yngel i følge
seriouslyfish.com, både vannkvalitet og fóring kan føre til problemer. Prestasjonsangsten sniker seg på her jeg sitter
Natt til 12/3 lekte arten i en 160l de deler med et discuspar og noen C. pygmaeus. Noen få egg lå og fløt løst i karet, de er trygt forvart i en breedingbox (festet med dobbeltsidige sugekopper inne i karet) med sand på bunnen, resten av eggene bærer hannen under leppefoldene.
Vannverdier ved lek 12/3: Temp 27 grader, pH 6,5, Gh/Kh ikke målbar, siste vannbytte 7/3.
Jeg tror jeg skal ta eggene fra hannen i dag (dag 7) og legge dem i BB sammen med de eggene han mistet underveis, da har jeg ihvertfall litt kontroll på om yngelen (hvis de klekker) tar til seg næring. Jeg kommer til å prøve godt innkjørt mosedott (med tilhørende microorganismer), microorm, finknust Tabimin og avskallet artemia som startfór.
Egg dag 1
Egg i breeding-box, dag 2
Dag 3
Dag 5
Dag 5
Dag 6, ynglene utvikles i hurtig tempo, forandringen er enorm på et døgn
Dag 6