Oppdrett på l-010a

Oppdaget i kveld at hannen lå inni røret å viftet på egg og fikk en skikkelig fin overraskelse da jeg ikke trodde de var kjønnsmodne ennå.

Spørsmålet mitt er da :hva gjør jeg nå for å kunne få til et oppdrett på disse?

De går nemlig i et 222 liters selskapskar og dermed dårlig utgangspunkt for små maller å leve opp.

Vet ikke helt når eggene ble lagt da vi kom hjem fra påskeferie i går .
Jeg så hannen lå der i går kveld og ,men tenkte ikke noe videre på det.

Noen tips til hvordan jeg kan forholde meg videre ?
Plussmedlem
Har lekspar av disse selv, hannen ligger på nye egg nå. Mine går i en 190Trigon, med masse annen fisk.
Noen vil alltid vokse opp i karet, men ikke mange....
Hannen ligger på eggene i ca 14 dager. Jeg pleide å flytte hulen med hanne og egg over i en breeding-box etter 12 dager, og la de klekke der.
Det er den enkle delen.
Det jeg opplevde som vanskelig var tiden fra de var ca 2 uker og framover... Da slet jeg med å få de til å spise, og dødsfallene steg.... Jeg har prøvd masse forskjellig for, men har ikke helt funnet fram til den store løsningen...
De som jeg lot klekke i karet holder gjerne til i planter og på filtermatte og røtter, og finner mat der.
Utrolig artige småtasser hvis du får de til da...
Takk skal du ha for god info Milo

Tror nok jeg skal prøve å ta røret med far og yngle i over i en breedingboks når jeg ser at det blir yngel av eggene. Deretter når far ikke lenger er interessert å la yngel komme over i et kar med røtter og mye planter i håp om at dette kan hjelpe på.
Høres dette fornuftig ut ?
Plussmedlem
Husk at når disse klekker så slipper han de umiddelbart. Det er ikke snakk om å ligge i hulen i flere dager med plommesekk osv.... Derfor må du flytte de før klekking, ellers er det for sent...
Malleyngel klekkes etter 5-7(?)dager og bruker en ekstra uke i hulen til å utvikle seg. Grenmalleyngel klekker etter 14 dager, fullt utviklet, ingen plommesekk, og stikker i vei så fort de får kommet seg....
Ok ,da er det bare å følge med og håpe på at jeg klarer å ta de ut før de stikker av .
Må finne ut hvilket kar jeg kan overføre de til først.
Tingen med disse og mange andre grenmaller er at de ikke jakter etter mat - de spiser det siom ligger rett foran trynet dems enten det er mat eller ikke. Derfor er det også vanskelig å få opp store kull. Du må overfôre til de grader samtidig som du holder vannet helt rent konstant. Dette betyr hyppige og små vannbytter, gjerne flere daglige samtidig som du overøser karet med finknust fôr i starten.

Disse er som andre Hemiloricaria flest, miks av grlnt og kjøtt er viktig - mange glemmer dette i starten og gir dem hovedvekt av grøntfôr. Har du røtter som er godt inngrodd med alger i andre kar ta dem oppi til disse, i algeteppet finner de rikelig med mikroorganismer som de trenger for å få i seg kjøtt. Frossen artemia har jeg også god erfaring med å bruke på denen slekten. Men bruk rikelig.
Høres ikke ut til å skulle være lett dette nei,så blir nok en utfordring.

Så tar i mot alle tips som kan hjelpe.

Når det gjelder frossen artemia hakker du de opp først eller klarer de å spise så pass stor mat?
Jeg gjør ingenting med artemiaen, knekker av en liten bit og hiver oppi til dem på lik linje so med tørrfôr. De svelger jo ikke hele biten, de "beiter" på maten disse her... Er egentlig ikke noe problem å få opp grenmaller om man bare mater ofte nok. Har man litt heftig filtrering i forkant så skal det mye til for å ta knekken på dem med noen ekstra vannbytter.
Ok da er den biten grei,er gruelig spent på om jeg klarer å få det til .Det er jo veldig gøy å prøve på andre oppdrett enn de jeg pleier .
Gratulerer med oppdrettet, kjempeartig og spennende med slike egg/yngel Jeg har ikke L010a i hus men H. eigenmanni. Min erfaring med dem er at de klarer seg ekstra bra om de har en skikkelig innkjørt mosedott i breedingboxen (i tillegg til mye fóring). Første kullet klekket og klarte seg selv i foreldrekaret i 14 dager mens vi var bortreist, de fant det de trengte i mosen.
Takk skal du ha Rita ,håper det går bra dette her.

Veldig takknemlig for å få så masse gode råd her fra dere som har drettet grenmaller.

Mosedott skal jeg vel klare å finne tenker jeg ,pluss en grein av en rot som er algebefengt.

Så nå skal jeg ta et vannbytte i det karet jeg skal henge breedingboksen på .
Det blir kjøkkenkaret da det er eneste stedet jeg har stikkkontakter til overs .
Da var rør med fisk og egg kommet i breedingboksen

Ikke at det var så lett siden hannen smatt ut av røret de jeg skulle ta det opp. Trodde jeg holdt tett nok over åpningen ,men den gang ei. Så var det å få han til å gå inn i røret igjen og nok en gang var han lynkjapp ute igjen.

Tok en pause for å roe han ned igjen,livredd for at han ikke skulle gå inn igjen.
Heldigvis gjorde han det og denne gangen plasserte jeg en liten hov foran den åpningen som ville komme nederst når jeg skule ta det opp. Heldigvis gikk det bra på forsøk nr. 3 ,nå er det bare å vente å se hva som skjer videre.

Nå har eggene begynt å klekke så jeg 2 stk. yngel i dag
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap