Fisk sammen med kakadueciklide

Hei!
Jeg har et par kakaduer gående i et 60 liter som yngler nå og da, men foreldre passe er elendig..
Så jeg lurte på om noen viste om en type fisk jeg kan ha sammen med dem for å trigge foreldreinstinktene/beskytterinstinkt ovenfor yngelen?
Har noen krav som gjør at ihvertfall jeg ikke har klart å finne en passende art:
Helst høre til topp og midtsjikt
Helst spise alger
IKKE spise egg
Helst ikke en stimfisk bør trives som 1-2-3 individer

pH: 6.0 GH: 4.0 KH: 2.0
Temperatur: 26°C

Noen forslag?
Først vil jeg anbefale deg å sørge for rikelig med planter i akvariet. Gjerne buskete stilkplanter som når helt til overflaten, og som kan gi rikelig med beskyttelse for dine "dither fish". Altså de som skal trigge beskytterinstinktet hos ciklideparet og sørge for at de viser en "united front" mot inntrengerne
Det er urettferdig for "the dither fish" (vet ikke om noe godt norsk ord) om de ikke får en real sjanse til å gjemme seg unna ciklidenes falkeblikk, så godt med planter må til før du kjøper de. Rikelig og tjukt med planter sørger også for et yrende liv av mikroorganismer i akvariet, og øker sjansene for at yngel vil leve opp mer eller mindre på egenhånd.

Jeg har selv hatt noen få Smykketetra (Nannostomus marginatus) som "dither fish" hos et Apistogramma macmasteri par, og det gikk veldig fint. Ikke bare er de vakre, men veldig fredelige også. De holdt seg klokelig unna ciklidene og tok et hint
Smykketetraene er kjent for små munner, og hos meg våget de seg ikke i nærheten av ciklidene. Det vokste opp en bra gjeng av ynglene.
Ciklidene kretset rundt på bunnen, og smykketetraene oppe i overflaten, eller øverste halvdel av vannmassen. Var ikke noe problem med denne kombinasjonen, men jeg hadde innredet som jeg anbefalte lenger opp; veldig tett med planter (hadde mye flyteplanter også, med lange hengende røtter).

Litt flisespikeri.

"dither fish" brukes får å få fram sky ciklider. Ciklider er "inteligente" og mange av dem bruker andre fisker for å se om det er noe fare i nærheten. I akvariet kan dette være at cikliden skjuler seg når vi vil se på dem, men om det svømmer en stim med nannostmus i toppen av karet anser den at det er trygt.

"target fish" er rette benevnelsen for fisk som skal trigge yngelbeskyttelsen og gi hannen en rolle i yngelpleien, slik at hunnen ser behov for han og ikke ser på hannen som en trussel og jager han.

Som mona sier Smykketetra er en god fisk å ha sammen med apistogramma "kakaduer "

alternativ til algespiser som går med kakaduer er Otocinclus. Fredelig stimfisk.

Hilsen
RHD
Takker for svar!
Har byttet ut de saaaakte voksende "stengel" plantene som var der nå med Hornblad/Cabomba, da blir det ihvertfall en bra "skog" kjapt.
Ser ut som om jeg må gå for 3-4 Otto, det er så vidt jeg klarer å holde algeveksten i sjakk selv med svak belysning 8t i døgnet.
Blir nok litt verre for en Otto å gjemme seg for kakaduene enn det hadde vært for noen tetraer men satser på at det går bra.

Oppførsel på kakadue paret blir bare mer å mer bisarr for hvert kull, nå har hun lagt egg i en hule på venstre siden av akvariet og hannen er forvist til det høyre hjørnet.
Men det som er merkelig er at hun nemlig bor i en kokosnøtt på høyre side av akvariet og er bare i hulen med eggene et par ganger i timen med mindre hannen nærmer seg hulen, da flyr hun bort og jager han vekk før hun så går tilbake til kokosnøtten på motsatt side av akvariet...
Tror disse fiskene skulket noen timer på fiske skolen :p

Ganske vanlig, sjekk innom personlige trådene til LOFFA og SIMEN. Disse er apisto gutter delux Mye nyttig å lære av dem.
Fart66
Litt flisespikeri. "dither fish" brukes får å få fram sky ciklider. ......... "target fish" er rette benevnelsen for fisk som skal trigge yngelbeskyttelsen og gi hannen en rolle i yngelpleien, slik at hunnen ser behov for han og ikke ser på hannen som en trussel og jager han.


Ah, det er ikke flisespikkeri Rett skal være rett, og du har helt rett og jeg husket feil ord! Fint at du tok det opp, så det ikke ble stående feil.

Jeg husker det (selvfølgelig...) nå som du nevner det, det er to forskjellige ting.
Takk
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap