Fikk plutselig otocinclus egg på glasset !

Satte igang 180 litern min på nytt og kjøpte 2 Corydoras, 2 Otocinclus og 3 Endlers guppy + unger av de.
Etter 3 dager så jeg egg på glasset og trodde det var Cory unger. Men etter å se at de sugde seg fast på ruta fant jeg ut at det må være Otto unger.
Telte et sted rundt 45 synelige egg på glasset rundt i hele karet.
Dette skjedde selvfølgelig på en lørdags ettermiddag og jeg var ikke forbredt på dette og hadde jo ikke noe utstyr til å takle småtasser i karet.
Har en kraftig utvendig pumpe og ikke noe over innsuget. Med masse sirkulasjon tenkte jeg at her blir det ikke mange igjen.
Kjøpte et breeding net på mandag, men når jeg kom hjem så jeg at de hadde allerede begynt å klekke så jeg prøvde desperat og samle opp så mange jeg kunne, fin nok håv hadde jeg heller ikke så det gikk ikke så bra.
Løp opp på butikken og fant noen nylonstrømper som jeg kunne tre over innsuget for å redde det som var igjen. Nå har jeg 4-5 stykker i nettet og jeg aner ikke hvor mange som svømmer fritt i karet, men jeg regner med at det er fler enn de 5-6 jeg kan se til enhver tid.
Ser ikke ut at Guppyene plager de, de er borte og snuser på yngelen, men gjør ikke noe med de så jeg håper det går bra.
Mater de med Liquify No1, men er i tvil om de har noen glede av det. Skal se om jeg ikke kan soake og knuse litt salat og ha oppi til de. De er ivrige til å suge på glasset så jeg regner med at det er noe alger der de får i seg, håper ihvertfall det.

karet har Rådasand 0.33mm og jeg rakk ikke fylle det med mye planter før dette skjedde, men har en stor rot og et par steiner.

Alle tips tas imot med takk da jeg kun har hatt med eggleggere å gjøre 1 gang før(Leoparddanio) og da i eget ynglekar.
Takker for svar, har lest litt på de linkene og tenkte kanskje det var noen som kunne dele erfaringer eller lignende.
Hausth: Nei de så ikke sånn ut, de var spredd ut over hele akvariet, kun på glasset som jeg kunne se og det var maks 2 egg rett ved siden av hverandre, men det var steder hvor det var flere egg (5-6) på et lite område.
Har du bilde av yngelen ? Høres mer ut som Corydoras yngel.
Så artig! Det ble lagt ut en tråd i går om en som også har fått yngel på Otocinclus.

Jeg har hatt oppdrett på Otocinclus vittatus og det kan du lese om her.
Øystein Moe
Men etter å se at de sugde seg fast på ruta fant jeg ut at det må være Otto unger.

Mener du eggene? Corydoras-egg er klebrige og henger fast på glasset, akkurat som Otocinclus-egg.

EDIT;
leste en gang til, og det ser ut som du mener at yngelen sugde seg fast, så da er det nok Ottoer likevel. Grattis

Ser at akvariet er helt nyoppstartet. Husk at små fiskeyngel ikke er særlig hardføre og tåler ikke ammoniakkforgiftning og nitrittforgiftning. Det skal veldig lite til før de dør av slik forurensning, og det vil jo skje i et så nystartet kar med et nytt filter. Du skriver ingenting om at du har kickstartet filteret med filtergørr fra innkjørt filter, så da antar jeg at du ikke har gjort det? Kanskje feilaktig?
Takk skal du ha Mona
Det er riktig at jeg ikke har gjort noe med filteret før jeg satte det i. Karet stod uten fisk 3-4 dager før jeg introduserte fisken. Skal se om jeg får energi til å bytte vann litt oftere enn jeg pleier. Filteret har tidligere vært i bruk så filtermediet er ikke nytt, vet ikke om det har noe å si.
Ser ut at de jeg kan se av yngelen trives bra, de farter rundt på glasset og spiser(håper jeg).
Her er et bilde av 2 egg og 2 yngel, blitz instilling på det ene har gjort den helt hvit, men det andre ser bra ut.

Edit:Ser at bildene blir nedskalert på siden her, de er mye klarere enn det som kommer fram her. Skal se om jeg ikke kan få lagt de ut på en ekstern side hvis det er lov å linke her.
Her er noen dropbox linker til bedre bilder:

Yngel

Egg

Yngel
Flott at det var Otocinclus yngel og ikke cory yngel. Cory er stort set veldig lett og få yngel på.
Ny runde med egg igjen nå, har desverre ikke sett mye av yngel fra forrige kull, er nok ikke optimale forhold for at de skal overleve i karet mitt. Jeg har heller ikke resursser til å følge tilrettelegge for at det skal bli optimalt.
Hvis noen bor i nærheten og vil ha noen egg er det bare å ta kontakt, ser ikke ut at denne otto hunnen har tenkt å gi seg med å legge egg med det første.
Tilfeldig bekjentskap
© -mette-
Reklame for plussmedlemskap