Oppdrettsforsøk rubintetra (axelrodia riesei)

For ca. ett år siden anskaffet jeg 10 Rubintetra til mitt lille selskapsakvarie. Disse 10 er nå så store og flotte som de kan få blitt; ca. 2 cm. Tror jeg ser forskjell på herr og fru også. Hunnene er fetere og rundere. Hannene får, i tillegg til å være smalere, også en tydelig hvit fremkant på gattfinnen av og til. Skjebnens ironi vil ha det til at jeg forer mine Rubin-tetra med Tetra Rubin (knegg) og de har en fin oransjerød farge med en «lysende» rød flekk på haleroten. De får også frosset for av og til og de 3 hunn Amanorekene leverte et festmåltid i ny og ne i den gamle tanken.

Så til saken. I de mange timene jeg har sittet og stirret på har jeg observert følgende:
1. Territorielle hanner. De kniver om posisjoner og om å holde damene i sitt område.
2. Ikke veldig stim orienterte. Svømmer gjerne rundt alene selv om det er store «skumle fisk i området»
3. Sannsynligvis lek i «busk og kratt»
4. De liker seg i skyggen.
5. Står stille i vannet for så å skyte ut etter mat.

Når man søker på nettet om informasjon er det begrenset hva som finnes men oppsummert er det omtrent dette:
1. Utbredelse: “Upper Río Meta basin, east of Villavicencio, Colombia”
2. Habitat: Små skogbekker med «black water» forhold
3. Vann: Temperatur 20-28, pH 5-6,5, GH 1-5
4. Er en mikropredator. Primært carnivore.
5. Lever i grupper men stimer ikke.
Ellers finner jeg ikke stort om oppdrett men siden jeg jo ser noe som for meg ligner lek har jeg bestemt meg for å flytte disse til et eget akvarium. Først for å observere de litt bedre. Siden for å se om jeg klarer å fostre opp noen av de.

Er det noen som har noe informasjon å tilføye? Som sagt så finner jeg litt lite om de på nettet.

Se bilder på akvarium linken under.
Jeg har også ei gruppe store, fine. Ser dem kun når de skyter ut fra buskaset etter mat. Så har egentlig intet å tilføye, bare fortelle at mine observasjoner er de samme som dine...

Vil følge spent med her
Bumper litt. Satt og drømte om å lage et bittelite paludarium inni en liten håpløs krok på soverommet. Og da tenkte jeg kanskje rubintetra hadde vært en passende fisk bare for å ha noe levende i vannet. Blir vel bare med tanken altså men artig å finne denne tråden.

Ble det noe yngel, foresten?
De er godt akklimatisert men jeg kjører jo ikke ett oppdretts akvarium mer en biotop. Foreløpig er det litt snaut lag av mose og løv på bunnen men mosen vokser og jeg legger i nye blader med jevne mellomrom. Ser veldig kult ut. Målet er at dette bunnlaget skal bli et sted hvor yngel kan overleve.

Vurderer å bruke litt regnvann med vannbytte for å få det enda bløtere.

Har gitt de dafnier fra en dam i nærheten og da er de virkelig i slaget og jakter rundt i timevis.
Det var fine bilder ihvertfall! De ser jo så store ut? Kanskje bare bildet som lurer meg men syns de ser ut som de er nesten like store som dronningrasbora!
Takk! De er vel ca. 1,5 cm tipper jeg.
Tilfeldig bekjentskap
© Ian Fuller
Reklame for plussmedlemskap