Platy drektig på dag 90..

Har det skjedd noe eller? Hun virker frisk og rask, er 100% sikker på at hun er drektig, selvom man har vurdert annet et par ganger fordi det tar så lang tid. Ser heller ingen tegn til at hun skal føde med det første...
Utifra informasjon som jeg har lest på nett skal dem gå gravide rundt 30 dager (+/-) så 90 dager høres ganske utrolig lenge ut. Hva med svuls eller at hun spiser enormt mye?
Legg ut et bilde, så er det lettere for folk og hjelpe deg.
Det er ikke sikkert hun er drektig, og det kan være hun har født når du ikke har sett det og yngelen har blitt spist opp. Hva slags andre fisk har du i akvariet ?
Skal få tatt bilde.

Forrige gang gikk hun drektig i 56 dager, og en annen platy i 62 dager, og de har poppet ut veldig mange unger.

Jeg er 98% sikker på at hun er med baby, men hvem vet, begynner jo å lure på hva i alle dager som skjer. Hadde hun vært syk/sett syk ut hadde saken vært annerledes, men hun er i toppform. Og har alle tegnene/oppførselen hun har hatt de andre gangene før fødsel.

I det karet er det bare platy, guppy, molly og 2 ancistrus. Ja, og noen snegler.
Det var ikke lett! Men det er hvertfall bilder

Er sikker på at hun ikke har fødet enda, i løpet av de 90, hun er blitt holdt nøye under oppsyn. I tillegg har hun vokst gjevnt og trutt hele tiden. De får ikke såpass mye mat at hun skulle klare å bli feit heller...

Prøvde å ta bilde bakfra, men umulig oppgave. For denne omgang tålmodighet. Hun er sånn halvveis flat fra siden, og har ikke begynt å bli kantete bak....
Hun føder nok snart. De kan holde yngel igjen ganske lenge.
Jeg har lest at levendefødere kan justere drektighetslengden etter hvor mange predatorer det er i miljøet.

Få predatorer betyr at de kan føde mange, lite utviklede unger etter kort drektighet. Mange predatorer gjør at de holder igjen ungene til de er mest mulig utviklet og i stand til å greie seg selv. "Kostnaden" da er at de må føde færre av gangen, og gå drektig lengre.

Så det ville vært litt interessant å få vite hvilke andre fisk du har i akvariet, hvor stort det er, og hvordan det er innredet.
Kampfisk
Jeg har lest at levendefødere kan justere drektighetslengden etter hvor mange predatorer det er i miljøet. Få predatorer betyr at de kan føde mange, lite utviklede unger etter kort drektighet. Mange predatorer gjør at de holder igjen ungene til de er mest mulig utviklet og i stand til å greie seg selv. "Kostnaden" da er at de må føde færre av gangen, og gå drektig lengre. Så det ville vært litt interessant å få vite hvilke andre fisk du har i akvariet, hvor stort det er, og hvordan det er innredet.

Interresant! Er fortsatt ikke tegn til fødsel, mer enn igår, så får bare vente.. Litt flatere under idag kanskje..

Bilder av innredning får komme senere, men det er

5 guppy (1 hann, 4 ho)
4 molly (1 hann, 3 ho)
3 platy (1 hann, 2 ho)
2 ancistrus (1 hann, 1 ho)

Det er 2 rubinguirami som har fått lov å være oppi karet siste uken, men det er fordi de ble plaget av scalarer. Usikker på hva, og hvem vi skal flytte dem til. Mollyene skal også flyttes.

Dette karet er 63l.

Tilfeldig bekjentskap
© Janne Ekström
Reklame for plussmedlemskap