Ancistrus oppdrett

Hei, jeg har tenkt å prøve meg på mitt aller første oppdrett, jeg har nå innredet ett 70 liters akvarie med flotte planter og foreløpig 2 kokosnøtthuler, som byttes ut med 3 skiferhuler iløpet av kort tid.

Jeg lurer på litt småting angående oppdrett, jeg har sett at den ene hannen jeg har ligger veldig mye i den ene hulen, hvorfor det? men det er ingen av "jentene" som er der med han? svar på dette? hehe

hvor ofte vannbyte bør jeg ha for å få trigget disse?

om dere kommer på andre ting jeg bør tenke på angående oppdrett av ancistrus så kom med det jeg vil vite "alt"

Takk for svar !
Hanne i hula er helt vanlig, da har han funnet plassen sin. Om han får lokket damen innom gjenstår jo å se, hun skal godta fars valg tror jeg. Og godta far...

Vanlig Ancistrus syntes keramikkhuler var helt greit, de jeg har nå velger skifer. God fart i overflata er viktig, maller er glad i oksygen. Rent vann, nå har jeg lokket fram lek nok en gang ved å la det bli litt møkkete og fælt, fore godt, og så ta en grundig storrengjøring med kraftig vannskift i litt kjøligere vann...

Må tilstå at er jeg type "accidental breeder", å la naturen styre er veldig greit, fisken kan jo dette mye bedre enn meg egentlig. Å få mat nok til de små er det mest kritiske i starten, algebefengte Javabregner og gjemmesteder i javamose med filterslam er årsaken til at jeg i det hele tatt har registrert oppdrett. Forvellet spinat, squash de kan sutte på er fine greier. Legg til et fint dryss bløtlagte avskallede Artemiaegg...

En malleoppdretter som kan sine saker påsto at det var greit at far fikk beholde noen av ynglene fra første kull, det ble han en bedre far av. Ønsker man veldig mange overlevende er det bokser og vannskift og mye annet som må til husker jeg fra foredrag, men detaljene er borte nå igjen. Akkurat i dette øyeblikk er jeg på besvimelsens rand fordi Ancistrus sp L213 vifter på egg (F1 ungfisken i basen, de er ikke vanligere enn som så) og skal lese noe helt forferdelig fordi hvert yngel teller, kommer jeg over noe spennende hiver jeg det inn til deg her. I mellomtiden kanskje noen som kan dette ordentlig iler til. Donald? Janne? Elisabeth? Rita? Hjelp!!!
Tilfeldig bekjentskap
© Richard Dybdahl
Reklame for plussmedlemskap