Ancistrus egg!

Hei!, har 1 hann ancistrus på 7-8 og en ancistrus hunn på 8-9 cm de la egg i går, jeg så i dag at faren hadde viftet ut noen egg som jeg nå har lagt i ett yngelkar.

For noen uker siden hadde jeg fått bestilt inn noen mye større ancistrus, jeg bestilte inn 2 større hanner på 10-11cm og en hunn på 11 cm. og fikk de oppi karet i dag. Karet er på 70+ Liter.

hvordan bør jeg gjøre det med eggene? bør jeg ta alle eggene i yngelkaret med faren eller uten? hulen til faren vil ikke passe i yngelkaret.

de nye ancistrussene er ganske mye større enn paret som har lagt ett, og lurer jo litt på om dere kan svare på litt hva jeg må gjøre?

er redd for at de nye ancistrussene skal kaste faren ut av hulen sin eller noe. har totalt 3 huler i karet

Takk for svar! kom gjerne med flere tips!
Å ta far over uten hula er i alle fall ingen god ide hvis det i det hele tatt er mulig, han sitter garantert bom fast inni der. En hule pr malle uavhengig av kjønn for å unngå slosskamp lærte jeg på et oppdrettsforedrag, kanskje far da unngår utkastelse. Ser at alfahannen her (Ancistrus sp L213) velger hula der det er mest sirkulasjon i bunnen, kanskje du kan plassere et par ekstra huler på stasplasser så de største velger en annen?

Selv klasket jeg hånda foran huleåpningen og flyttet far med barn over i et mindre kar like før han slapp dem ut, mest fordi jeg ikke ville ha en haug Ancistrusbarn å fange inn i et tett beplantet plantekar, og jeg hadde et innkjørt kar klart.

Vet at Janne som er en superoppdretter rister ut barna og overfører dem til oppforingskar så fort plommesekken er oppbrukt, mens andre (for eksempel Lars på Aquafarmen) gjør som meg og lar naturen styre med sitt. En tredje flink malleoppdretter fortalte at han lot far få beholde noen få yngel de første gangene så han hadde noen å øve opp ferdighetene på, de knoter ofte litt i begynnelsen akkurat som oss, din har jo fomlet ut noen egg for eksempel

Sånt skjer selvfølgelig aldri på en mandag, pust helt rolig, dersom det nå går helt galt med dette kullet vet du jo at du har fisk som får det til, du får helt sikkert flere sjanser!
Tilfeldig bekjentskap
© Mia Silkoset
Reklame for plussmedlemskap