Black molly gravid

Hei!
Jeg har to black mollye hunner, og en gul molly han. Begge mollyene er gravide, og har født før også. Den eneste som overlevde (etter det jeg har sett hvertfall), er nesten svart, men litt mer gråaktig. Jeg lurer på om det er sjanse for at ungene kan bli gule siden hannen er det? Og hvordan pleier ungene å bli når foreldrene er forskjellige farger?
Hvis en svart molly-hunn får svart avkom, har den sannsynligvis sperma fra en svart (ihvertfall delvis) hann. Så vidt jeg vet er "ikke-svart" helt dominant over svart hos molly. Da mener jeg hovedfargen/grunnfargen...i tillegg kommer ofte ett eller flere gener for mønster, noe som kompliserer ting.
Altså skal i utgangspunktet en svart hunn og en gul hann få gule barn, hvis hannen er homozygot (har to ikke-svart anlegg). MEN er den heterozygot (har ett gult og ett svart anlegg), får du barn med begge farger. Og med diverse modifiseringsgener blir det ofte heller ikke "rene" farger.
Fisk som kommer fra dyrebutikk er blandet i utallige generasjoner. Det er dermed umulig å forutse både deres genetiske sammensetning og hva slags avkom de vil få. Skal man drive fargeavl bør man starte med dyr der genotypen og fenotypen er rimelig like...altså at de i størst mulig grad bare har fargegener som man kan se utenpå dyret (f.eks. at det ikke gjemmer seg sort i en gul molly).
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap