Egg hos australsk ørkenkutling

På lørdag (for tre dager siden) kom det egg hos ørkenkutlingene. Leken skjedde i svært hardt ved pH ca 8,5 og 27 grader, i et 54 liters kar med en hann og to hunner.

Vi var hjemme og fikk se hvordan hannen og den ene hunnen holdt på inne i et plastrør, siden det lå slik at den ene åpningen vendte mot kortenden av akvariet. Etter at hun hadde lagt en klynge egg kom han og befruktet dem før det var hennes tur igjen. Eggene ser ganske spesielle ut, som dette (ingen øyne ennå hos oss, da - eggene bruker visst hele ti dager på å modne). Faren beveger seg en del omkring i karet og spiser gjerne, men han vender stadig tilbake til røret og ligger der inne og vifter friskt vann over eggene med finnene, akkurat som Ancistrus-hanner gjør. Han renser også eggene med munnen ser det ut til.

De hvite plastrørene på ca 3 cm som jeg har kappet i vel 10 cm lengde fungerer tydeligvis fint som lekshuler. Det er bare ett problem: De flyter! Jeg har fylt dem med sand for å senke dem, men i går fant jeg røret med egg flytende i akvariet, antakelig etter at hannen hadde gravd bort for mye sand. Heldigvis virker det som eggene har klart seg og hulen ligger ganske trygt på bunnen etter at jeg fylte på mer sand (dessverre fører det til at jeg har dårlig sikt inn i røret). Håper virkelig det kommer yngel - har flyttet ut begge hunnene og skal ta ut faren også så snart ynglene begynner å bevege seg fritt.

Til neste gang det kommer egg skal jeg lime fast steiner e.l. med akvariesilikon så rørene ligger helt støtt på bunnen.

Dette høres spennende ut. Legg ut bilder.

Legg en stein oppå røret.
Jeg fulgte det gode forslaget fra Roy Fredrik om å bruke en stein til å holde plastrøret på plass. Kutling-faren likte ikke innblandingen, han klarte faktisk å bite meg så jeg skvatt litt.

Røret ble liggende så jeg fikk litt bedre innsyn, og nå er det tydelige øyne å se inne i de avlange eggkapslene! Bildet er ikke så godt, men forstørrelsen gjør det enda tydeligere. Spent på fortsettelsen.

Vanskelig å se noe på bildet jeg lastet opp i sted - prøver igjen.
Blir spennende å følge med hvordan det går ,utrolig artige fisker.
Dette blir topp. Følger spent med på utviklingen.
Kutling-pappaen passer på! Han har ikke helt tilgitt meg at jeg stakk hendene ned i akvariet og sikret røret med en stein. Nå kommer han og markerer ved glasset hver gang jeg nærmer meg. Ser ut som eggene utvikler seg fint - det er i hvert fall 15 stykker som det er liv i.
Stilig bilde. artig å følge med på dette


RHD
Jepp det er vel bare sånn han ser ut, men tror det stemmer at han er litt gretten på meg etter at jeg var nedi med den steinen
Frittsvømmende yngel
Nå har eggene klekket - og ynglene er ute og svømmer. Da jeg kom hjem i kveld var det bare tre egg med yngel igjen av de ca 15 som hang i taket, og jeg fjernet faren siden jeg har lest at de kan finne på å jakte på småtassene etter klekking. De tre siste klekket kort etter.

Vet ikke hvor mange yngel som er i live - men noen er det! Bildene viser en liten tass som er konge på haugen på taket av røret hvor eggene hang. Tror han (eller hun) speider etter artemia...
Gratulerer så langt, dette er kjempespennende!

Arten står til B her på AF, og det er selvsagt helt feil. Indianergoby, som forøvrig ikke er en goby, kvalifiserer til S. Adferd når det gjelder formering er, etter hva eg skjønner, nærmest identisk.

Personlig mener eg begge disse fortjener en soleklar G.
Takk for det! Morsomt å se at de nyklekte ungene allerede har litt av kroppsholdningen og adferden til de voksne.
Dette er veldig bra og spennende Andreas, og jeg er helt enig med Donald at denne er feilplassert i valørlista. En klar G etter min mening og antagelig førstegangsoppdrett i Norge.
Valørlista inneholder massevis av feil. Men da må også nevnes at det er veldig vanskelig og krevende og noen gang få denne lista korrekt. Men når det skjer spesielle ting med feilplasserte fisk bør jo lista kunne oppdateres noe etter hvert.
Et annet element er at ting som er gradert som vanskelig eller "umulig" etter hvert kan bli ganske enkel når først noen har knekt koden.
Om en ser på Breeding Chlamydogobius eremius på Google kommer det opp en del forskjellige erfaringer. Men særlig utbrett er det nok ikke.
Mye synsing her. Har drettet denne arten ved flere anledninger (+ indianergoby). Den er svært enkel å drette og har blitt drettet flere ganger i Norge. Foreldrene spiser det meste, legger egg bare de får nok mat, hannen passer eggene, svært lite problemer med tap av egg, yngelen spiser artemia fra starten. Alt dette i vann rett fra krana og innen et ganske bredt temperaturintervall. Hva som skulle tilsi at denne skal ha G og ikke B skjønner ikke jeg.

Indianergobyen er noe vanskeligere, da yngelen ikke er like lett å fôre i starten

HM
Hans: Interessant å høre. Har du inntrykk av at ørkenkutlingene spiser yngel? Jeg fjernet hunnene så snart eggene var lagt, og hannen da de klekket. Vet du om det er nødvendig?

Jeg lurer også på om eggene modner som de skal hvis man fjerner dem fra faren kort etter at de er lagt?
Kommer litt an på hvor godt du fôrer og hvor mange yngel du ønsker. Jeg har stort sett gjort det annerledes ved å flytte røret med hannen og eggene noen dager før forventet klekking og flytte hannen tilbake til hunnene rett etter klekking. Når de først har startet, kan de legge egg i en lengre periode. De spiser yngel, men er ikke særlig effektive jegere.


Eggene utvikler seg slik de skal uten hannen, men som for andre arter kan det lettere utvikle seg sopp. Hvis du fjerner hannen helt, pleier jeg å sette røret på skrå med eggene nærmest bunnen og la det boble lett fra en luftpumpe med bobler som går langs taket av røret.
Helt greit for meg at jeg kanskje tok litt feil, beklager. Men syns det var veldig fint at Hans da kom inn med konkret og nyttig informasjon.
Kutlingene her hjemme har i alle fall kommet i ordentlig ynglehumør! Slapp hannen oppi til hunnene i går - og nå er det nye egg på plass. Denne gang under en stein som står lent mot et plastrør.
Hans M Hanslin
Hva som skulle tilsi at denne skal ha G og ikke B skjønner ikke jeg. Indianergobyen er noe vanskeligere, da yngelen ikke er like lett å fôre i starten

Du er en altfor flink dretter, så din mening kan dessverre ikke vektlegges :p

Indianergoby har eg prøvd å drette ved to anledninger, uten engang å få egg. Men eg har fulgt et oppdrett nærme, og yngelen var ikke enkel å fôre, nei. Litt nederlag at eg ikke har lykkes med oppdrett på denne nydelige arten, særlig siden den muligens er min absolutte favoritt.
Tilfeldig bekjentskap
© Frank Falcone
Reklame for plussmedlemskap