Cory'ene mine la egg idag, å jeg kunne gjerne tenkt meg noen tips :)

på sist fredag kjøpte jeg meg ei gruppe på 12 corydoras aeneus (metallpansermalle) og allerede i dag har de allerede lagt egg
er da en nybegynner når det gjelder oppdrett på corydoras, og kunne da gjerne tenkt meg noen tips
denne gruppa går alene med noen ancistrus (oppdrettsvariant) i en 75 liter, og siden jeg av egen erfaring tidligere og har også lest at disse er veldig glade i egg som ligger der ubeskyttet tok jeg å flyttet eggene over i en egen 75 liter hvor de nå henger på glasset i 26-28 grader C.
har egentlig ikke noen spessielle spørsmål da jeg allerede har lest litt rundt, men om noen har noen innskudd om noe som er viktig å gjøre under klekkingen/ oppforingen så er jeg åpen for alle tips, for som sagt er dette første gangen for meg, å det hadde vært litt moro om noen av ynglene overlever og får sjansen til å vokse opp
min erfaring er at det som oftest mugner..
Eneste gangene jeg har vært heldig er da jeg har tatt ut eggene, lagt de i en breeding box som henger på utsiden, tatt oppi en lufte sten og litt fungol eller annet sopp drepende middel.

Temperaturen har også mye å si... ved høyere temperatur klekker de fortere men det er også større sjanse for at de mugner, og mindre temperatur tar lengre tid men mindre sjanse for at det mugner

Det lønner seg også å ta ut de eggene som blir hvite siden de er ubefruktede og mugner raskt... og da sprer det seg.

I mat veien er de vel ganske enkle hvis de finner maten. jeg bruker tabimin og avskallede artemia

de vokser dessuten utrolig tregt... har noen yngel som er 2-3 mnd og den er fortsatt mindre en 3 uker gammel ancistrus yngel
Orekongler er et veldig godt middel mot mugg på Corydoras-egg. Jeg pleier å legge en eller to slike sammen med eggene i et yngelnett eller en breeding box.

Det er konglene fra treslaget svartor du skal se etter. Hver av dem er mindre enn en klinkekule, og de ser ut som dette. Svartor vokser gjerne langs bekker og på fuktige steder.
Vanlig kirsebær reker er flinke til å spise ubefruktede egg slik at det ikke smitter over mugg på de befruktede eggene.
Eikeblader eller catapa fungerer også for å gjøre vannet litt mer yngel vennlig når det dukker opp småtasser.
Micromark er bra mat for de små og mange her inne som sender.
Lykke til
tusen takk for alle svar
her klekte eggene allerede på onsdag (2 dager etter at d ble lagt) på en temp på ca 26C. sikkert mellom 15-30 yngel, men med dagene etter har det blitt mindre å mindre, så regner ikke med at det blir noe denne gangen, men neste gang skal det gjøres skikkelig, for nå er jeg klar over at d plutselig kan komme nye egg, og utstyret ligger klart
Tilfeldig bekjentskap
© Mona Opland
Reklame for plussmedlemskap