Corydoras yngler

Hei,

Jeg var så heldig at en av mine (tror jeg i allefall) corydoras har lagt egg. Jeg lot halvparten være igjen i akvariet (om de har gjømt seg eller blitt spist, er uvisst) og den andre halvparten tok jeg i en ynglekar. Etterhvert som de klekte skjønte jeg fort at jeg var nødt til å ta et heldekkende kar under ynglekaret fordi de kom seg ut.

Flyttet de så over i en plastikk kopp (slik som reker i butikken selges i) med en luftestein og en gjømmestein. Mannen var å fikk kjøpt et ynglekar av netting som vi har satt de oppi. På bunnen har vi en plastplate og ett par stjerner de kan gjømme seg i.

Tror det er rundt 10 stk oppi der nå.
De klekte i går formiddag og utover kvelden.

Alle sammen lever enda.

Har dere noen tips til hvordan jeg skal få de til å fortsette å overleve?
Og når skal jeg gi de mat? Har lest at mellom 2-4 døgn bør det gå, og at de skal mates 2 gang om dagen. Men hvordan vet jeg når tiden er inne for at de skal få mat?

Jeg er ganske nybegynner med akvarium, da vi fikk det tidligere i høst, rundt august.

Jeg har tilgjengelig følgende mat:
TetraWafer Mix (har oppi 3-4tabletter hver kveld etter jeg skrur av lyset)
TetraMini Baby powder food
Premium Vita flake mix (har oppi akvariet hver morgen)

Hadde jo vært morsomt om jeg fikk noen av disse til å overleve...

Jeg har oppdrettet en hel del Corydoras, og du kan lese f.eks. denne artikkelen om hvordan jeg driver Corydoras-oppdrett. Det finnes selvsagt flere måter, men det er altså èn av dem

Når det gjelder fôring av yngelen, er det ingen tvil om at yngelen vokser desidert best på levendefôr. Ikke noe flakfôr eller tørrfôr på boks kan måle seg med det. Med bare flakfôr er det bare såvidt de vokser, synes jeg. Ikke alle pansermalle-yngel er villige til å ta flakfôr som første føde heller, siden det ikke rører på seg så skjønner de ikke at det er mat. De sulter derfor ofte ihjel pga matmangel (mangel på rett type mat).

Du kan lese denne tråden som heter HVORDAN LAGE YNGELFÔR HJEMME. Den er veldig verdifull å lese for nybegynnere og du får se hva det går ut på ved hjelp av alle bildene. Du trenger litt utstyr, men ikke noe voldsomt stort og dyrt. Du får lese den og så evt stille spørsmål om du lurer på noe etterpå, hvis dette er noe for deg.

Hvilken Corydoras art er det du har? Dersom det er den aller vanligste, Corydoras aeneus, så er de ikke så vanskelige, hverken som voksne eller yngel, og yngelen er heller ikke vrien i matveien.

PS! Yngelen fôres etter ca to døgn etter klekking, når plommesekken er brukt opp. Det er ingen vits å fôre før det, for de spiser ikke så lenge de har plommesekk. Da blir bare maten liggende og forurense. Av de fôrtypene du nevner at du har, bruk den "Baby powder" saken den første uka. Det er smått nok.
Hei,

Jeg satt faktisk akkurat å leste den artikkelen om å lage ynglefor hjemme, og har lest artikkelen som du har skrevet Begge var veldig gode, men fant ikke svar på hvordan jeg kunne se når det var på tide å mate de. Er så redd for å gjøre noe feil
Et dumt spørsmål, Siden de klekket på onsdag fra formiddag til kveld, skal jeg mate de fredagskveld eller lørdags kveld?

Tenkte å kanskje prøve på å klekke artemia. Men må bestille det på nettet, da det ikke er noen dyrebutikk på rundt 12mils avstand :/ så får bruke baby powderet fram til jeg evt får tak i dette.

Hva er forresten best? Artemia eller slik microorm?

Hvor bestiller du ditt fra?

Jeg har ikke noen ekstra små akvariebokser slik du har skrevet i artikkelen din.
Mannen min var innom dyrebutikken på onsdagsformiddag, og han mannen der sa at det trengte vi ikke, så han kjøpte ikke det (selv om jeg ba han om å gjøre det). I allefall, nå er de i en slik netting boks, er dette bra nok? Jeg har en liten luftestein oppi ekstra til de selv om netting boksen henger i hovedakvariumet. Jeg tok også ut den plastikk lokket som ligger i bunnen og plaststjernene i dag og vasket de. Samtidig som jeg tok noe av vannet fra selve akvariumet og helte over i nettingboksen, slik at det i allefall ble sirkulasjon inni nettet.

Også leste jeg i artikkelen din at du lot en boks med vann stå natten over i rom temperatur som du byttet ut hver dag. Har du noe oppi dette vannet?
Jeg vet jo at dette med bakteriekultur i hovedakvariet er viktig.

Corydorasene som jeg har er:
Corydoras aeneus, albino
Corydoras aeneus, vanlig

Btw, hvor mye pulver for skal jeg gi de?
Cecilie Berglund
Et dumt spørsmål, Siden de klekket på onsdag fra formiddag til kveld, skal jeg mate de fredagskveld eller lørdags kveld? :)

Ikke dumt spørsmål i det hele tatt
Det kan av og til være litt vanskelig å si eksakt når man bør begynne og mate de. Det som gjelder, er at de skal ha brukt opp plommesekken, og det tar mellom to og tre døgn. Dersom du fôrer første gang lørdag morgen, så er det gått 2½ døgn og det burde være passelig. OBS! Husk at det skal bare bittelittegranne fôr til De spiser svært lite i den alderen. Prøv å legge fôret et bestemt sted, og så sjekker du tilbake senere og ser om maten er rørt eller borte. Blir maten borte fort, kan du gi litt mere. Du ser om yngelen kommer svinsende borttil og forsyner seg også. Men husk at Corydoras er trege spisere, de bruker lang tid på å komme seg til matfatet ofte. Ikke som andre fisk som glefser i seg alt på et minutt eller to.

Har du Corydoras i akvariet, vil de raskt finne ut at det ligger mat i nettet som henger der, og de vil komme svinsende opp og støvsuge bunnen underifra De suger maten rett igjennom nettet.

Cecilie Berglund
............ Hva er forresten best? Artemia eller slik microorm?

En variasjon av begge, tenker jeg Har du mulighet til det, bruk begge. Ta et par dager på det ene, så skifter du til et par dager på det andre fôret. Men husk at det er en viss ulempe med å ha yngelen i nett i akvariet slik du har nå... dette levendefôret klarer å vrikke seg ut gjennom maskene og forsvinner ut i akvariet, vekk fra yngelen! Derfor bruker ikke jeg slikt nett, for maten blir ikke værende hos yngelen.

Skal du kun velge EN type levendefôr, velg artemiaen! Super! Næringsrik som bare det, gir kjempebra vekst.

Cecilie Berglund
Hvor bestiller du ditt fra?

Jeg bruker som regel en tysk nettbutikk som heter Aquaristikshop til omtrent alt jeg trenger av akvarieutstyr. Men noen ganger haster det, og da orker jeg ikke vente på fortolling og postgang, så da bestiller jeg enten fra norske Aquamanias eller Webzoo. Sjekk lagerstatus hos Webzoo før du bestiller noe og pass på at varen er på lager, ellers kan det ta fryktelig lang tid.

Aquaristikshop har godt utvalg av alt du trenger til [URL=http://www.aquaristikshop.com/cgi-bin/neu/webshop.pl?f=*GRUPPE&c=JBL_Artemio+Artemia_Eier+Artemia_Futter+Artemia_Siebe+Artemia_Salz+Artemia-Aufzucht&t=e_temgroup&start=1&dif=14&userid=z3vTGzHjjaThaRpAaZAR7YrkzG8knzluTXL&G_menu37=1&uhaupt=1&G_menu35=1&path1=Fish+food+%26+Artemia&mpath1=35&path2=Artemia+Brine+Shrimp&mpath2=37]artemiaklekking inkl eggene[/URL].
6 dager gamle
Da var ynglene mine blitt 6 dager gamle. Har gjort helt bytte i akvariet, byttet inventar og fra grus til sand bunn. De står nå i egen beholder på kjøkkenet ved siden av min første prøve på å klekke artemia selv.

Når tror dere det er trygt for de å sette de tilbake i akvariumet i nettburet? Det må jo ha vært greit fordi de har overlevd så langt der.. Håper de overlever natten i beholderen på kjøkkenet.
Cory yngler er flotte! Lykke til
Eeeeenda flere
Nå har jeg plukket sikkert 100 nye egg i dag. Gudene vet hva jeg skal gjøre med alle corydorasene som avles frem. Morsomt at de er aktive i akvariumet:p
Cecilie Berglund
Nå har jeg plukket sikkert 100 nye egg i dag. Gudene vet hva jeg skal gjøre med alle corydorasene som avles frem. Morsomt at de er aktive i akvariumet:p

Hehe.. like heldig som meg du...

Cory tror jeg ikke du skal få de store problemene med å bli kvitt.

Har litt over 500 ca. gående her nå... av bare den ene typen cory....
Mater med avskallet artemia her og litt microorm en gang innimellom, og det fungere veldig fint! Man MÅ ikke klekke artemia, om man ikke orker det ekstra styret.
Lurt å legge artemiaeggene i litt vann 1 times tid før mating

Lykke til videre med "maurtua"
Tilfeldig bekjentskap
© Remi Horsgård
Reklame for plussmedlemskap