Damsnegler og sakurareker (neocardina heteropoda)

Hei!

Jeg har satt opp et lite kar (24 liter totalt, hvorav vann ca 16-18 liter) hvor jeg har plassert 10 snegler (9 damsnegler og én noe større blindpassasjer av ukjent art) og 6 sakurareker. Sneglene formerer seg allerede (første kull klekket, 7 eller 8 nye eggklaser funnet). Rekene tviler jeg litt mer på. Jeg vil gjerne se at de formerer seg vilt, siden vi nylig har mistet 6 stykker av samme art og avlsrase, og de er jo svindyre... Én av rekene har gult på nakken, som visstnok skal være egg. Bra.

Jeg ønsker å øke algeveksten for å gi rekene mer å gnafse på, slik at de kanskje får mer lyst til å lage barn (og slik at barna får noe å gnafse på). En av tingene jeg tenker på er å ha lyset på en større del av døgnet, kanskje til og med hele døgnet.

Det anbefales som regel ikke å ha lyset på i mer enn 12 timer hvert døgn, men jeg har sett at begrunnelsen pleier å være at man vil unngå algevekst. Nå er det jo slik at jeg for tiden ønsker økt algevekst.

Noen spørsmål:
- Tar noen av disse dyrene egentlig skade av å ha lyset på lenge? Er det nødvendig for dem å ha lyset slått av en del av døgnet for at de skal overleve/trives?

- Kan det være greit å la møkka bygge seg opp på bunnen for å gi planter og alger mer næring, og så bare bytte vann fra toppen av akvariet når det blir for mye giftstoffer i vannet? Jeg har jo lagt merke til at både sneglene og rekene spiser hverandres bæsj, slik at den tydeligvis blir fordøyd temmelig godt. Det jeg ser for meg etter hvert, er en slags mudderbunn.

- Har snegler og reker høyere toleranse for vanlige giftstoffer enn fisker har?

- Hvor ofte bør jeg mate rekene, og hvilken mat liker de best?

- Har sneglene eller rekene bruk for kalsiumtilskudd for å bygge skall?
Inaktiv bruker
Ltt etter jul kjøpte eg 10 kirsebærreker, og no har eg fått to kull(det første er rundt 1cm no). Men over til spørsmålene.

- Det er gjerne nødvendig med mørke for trivsel, men eg er ingen ekspert(hos meg går lyset på litt etter 6 og går av litt før 10)

- Ein mudderbunn ville gått greit, men da må du nok følge med på nitrit(mudderbunn er ikkje avgjørende for trivsel), dessuten er ukentlige vannbytter viktige

- Trur snegler har litt høyere toleranse for giftstoffer enn fisk og reker. Som sagt så er ukentlige vannbytter viktige og er avgjerande for trivselen(I mitt rekekar er det ikkje målbar nitrit og eg bytter litt meir enn ein tredjedel i uken)

- Rekene spiser det meste(rekefor, grønnsaker, avføring......)

- Du kan kjøpe reke og sneglefor ekstra med kalsium og andre mineraler

Trur det var alt, håper det hjalp
Takk for svarene dine.

I dag har jeg limt aluminiumsfolie i lyskassen, noe som økte belysningen ganske mye nede i akvariet. Jeg håper det er nok til å få litt fart på algeveksten.

Men det hadde fortsatt vært kult å få svar på om reker trenger mørke i løpet av døgnet.
Tilfeldig bekjentskap
© Trym Andreassen
Reklame for plussmedlemskap