Sommerfuglciklider - krig eller lek?

Hei!
Jeg har to sommerfuglciklider som går sammen med to seilfinnemollyer og deres for øyeblikket ene barn og en ancistrus. Ciklidehunnen har vært litt småaggressiv - territoriell? - mot mollyene, men som regel svømt vekk når hannen ville bort til henne. Nå etter at jeg har fôret med nyfangete mygglarver, derimot, har det vært hun som svømte bort til han, og deretter har de ved et par anledninger gjort små "utfall" mot hverandre mens de beveget seg rykkvis rundt i ring. Etter mindre enn et minutt har de sluttet og svømt hver sin vei.
Så lurer jeg på, er dette slik det ser ut når de skal pare seg? Jeg leste i kunnskapsbasen at de 'rister kroppene mot hverandre', og forestilte meg i utgangspunktet noe litt annet enn det jeg har sett nå. Så prøver de å plukke øynene av hverandre, eller prøver de å få barn? Kan nevne at alle former for utfall både mot hannen og mollyene ikke har endt i noen synlig skade.
For meg høres det mer ut som ypping enn lek, selv om sommerfuglciklider sjelden går til direkte angrep på hverandre. Dette er mer for å vise styrke, også for å styrke pardannelsen ved å vise at de er friske og raske og egnet som partner. Ved lek er det mer risting og hunnen kan legge seg litt over til siden før hun fører hannen til det utvalgte eggleggingstedet.

Molly og sommerfuglciklider passer forresten dårlig i samme akvarium siden de har helt forskjellige krav til vannet. Det vil si at en av artene alltid vil gå i feil vann. Dette behøver ikke ta livet av de umiddelbart, men de kan stresses og svekkes og bli mer mottagelige for sykdom. Ciklidene krever også riktig vann for å leke. Du kan lese mer om artene du har i fiskebasen og legg spesielt merke til anbefalt ph og gh.
OK, tusen takk for svar! Da vet jeg litt mer hva jeg skal se etter hos ciklidene mine.

OK, jeg skal se på det. Jeg har en stund vurdert å skaffe meg et ekstra akvarium, men foreløpig har jeg selvpålagt kjøpsforbud fordi jeg sparer til skole til høsten, men hvis jeg får tak i varmekolbe og pumpe, har jeg flere kilder til selve akvariet.
Tilfeldig bekjentskap
© Atle Abel Salvesen
Reklame for plussmedlemskap