Dverggurami - oppdrett

Hei.

Jeg har 2 Guramier - neon cobolt, en fullvoksen og en litt yngre. Den voksne som virker ut til å være hunn. Har blitt skikkelig sprekkeferdig. Hun har ikke spist noe særlig. Lurer derfor på om hun er klar for å få ut egg eller hva det kan være? Har ikke drevet med opprett av denne typen fisk før.

Er derfor veldig usikker på om det er på tide å ha den i eget yngelkar, bruker store teretarier til oppdrett av annen fisk. Og om jeg kan ha henne oppi der så ikke de andre gribbene i felles akvariet spiser opp eggene med en gang?

Har også vært litt usikker på den store fullvoksne, siden den har mest fargene til hannen. Og den lille er helt neonblå som hunnene skal være. Vet jo at det finnes fisker som har det omvendt, men det er vel ikke slik med disse her? Må si jeg ble veldig forvirret her jeg sitter.

Håper noen kjekke folk kan svare meg på hva dette er.

Mvh Rebekka
Inaktiv bruker
Du må ha en hann for at det skal bli yngel, han lager et skummrede som han samler rogna i.
Link til info om oppdrett.
Ok, skjønner. Men er det normalt at hunnen blir såpass rund? Hun ser jo ut som hun skal bokstavligtalt sprekke.

Inaktiv bruker
Det kan være at hun har forstoppelse, eller på begynt bukvansott. Med blilde blir det lettere å se hva som kan være galt.
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap