Oppdrett på hemirhamphodon tengah

Nå har det dukket opp et par yngel hos mine Hemirhamphodon tengah. Disse legger egg i motsetning til andre halvnebb som er levendefødene. Digre egg (se bilde hvor jeg har hentet opp litt javamose fra akvariet).

Ser ut til at de går trygt sammen med foreldrene. De spiser nyklekket artemia, ser jeg. Men så nettopp en død yngel, vet ikke årsak. Den på bildet er fortsatt i full vigør.
De har allerede underbitt, men ikke ordentlig nebb!
Spennende og vakre fisker du holder!

Må følge med på denne tråden, siden jeg har denne arten selv.
Skriv gjerne litt om hvordan du holder de!
Jeg har en liten stim på 10 stykker i en 160 liter, mater med forskjellig flakfor og frossentfor. De tar det meste, men er aller mest ivrige når de får levende bananfluer.
DEtte bør jo også være ett for som bør trigge lek. Foreløbig går de sammen med en stor stim N. eques, men skal få sitt eget kar etterhvert.

Så kom gjerne med løpende oppdatering på hvordan det går med oppdrettet.

Tenker forresten på å skaffe ett par arter til fra samme familie, Imazo har for tiden to levendefødende slektninger i tillegg til tengah.
Enig, ronnyho, liker disse veldig godt. Har også lagt merke til at et par slektninger er tilgjengelige for tiden, tror dessverre ikke jeg har plass...

Mine seks tengah går alene i en 120-liter. Masse javamose, litt flyteplanter. For tiden får de flak og nyklekket artemia (fordi jeg klekker det til andre arter). I sommer ga jeg dem litt maurlarver og maurpupper (fra små sukkermaur, finner det under steiner i hagen). Da gikk de helt bananas.

ronnyho
De tar det meste, men er aller mest ivrige når de får levende bananfluer.


Jeg har prøvd å få tak i bananfluer til mine både her og der, foreløpig uten hell... Har du tips til hvor det går an å få tak i en startkultur? Eller er du villig til å selge en (sende med posten)?
Det er bare en yngel å se nå, men den har det fint og spiser godt med nyklekket artemia. Kan hende det gjemmer seg flere et annet sted i karet.


Jeg har prøvd å få tak i bananfluer til mine både her og der, foreløpig uten hell... Har du tips til hvor det går an å få tak i en startkultur? Eller er du villig til å selge en (sende med posten)?


Jeg skal vel klare og ordne en startkultur til deg!
Setter nye kulturer om en ukes tid, sender deg en PM da.
Det er den litt større Drosophilia hydei jeg har, men alle mine fisker tar de med
stor vilje (N. eques, N. marginatus, Dermogenys pusilli)
Min Drosophilia melanogaster kultur gikk ned og har ikke klart å skaffe ny kultur.
Disse er mindre og avler fortere, men jeg har hatt mer stabil produksjon av hydei.

Krysser fingrene for at det dukker opp egg her også etterhvert!
Fine saker!

Spørs vel om du har sjanse til å se yngel før Nannostomusene flytter ut? Tipper det er fare for at de spiser det som måtte komme av egg. Tengah er visst lite produktiv, hver hunn legger bare noen få egg i uka.
Stilig fisk og flott at du lager en tråd på oppdrettet
Det ser dessverre ut til at ungen som gikk sammen med foreldrene har gått tapt. Ikke sett den på flere dager. Det er mange gjemmesteder i karet så det er ikke helt umulig at den er der et sted, men tror dessverre ikke det.

Men i dag oppdaget jeg en nyklekket tass i breeding-boxen hvor jeg plasserte to egg. Den har fortsatt plommesekk, så jeg venter vel litt med å fôre.

H. tengah formerer seg omtrent som ikke-annuelle killifisker. Det tar 18 dager før eggene klekkes, leste jeg i en fin artikkel om tengah som jeg stavet meg gjennom i tyske Amazonas fra mars/april 2008.

Dagens nyklekkede unge er nok fra egget som hadde en velutviklet unge i seg da jeg fotograferte det. Så da er det vel håp om at det kommer en fra det andre egget også om noen dager.



Her er det visst et egg underveis - se på bakkroppen til denne hunnen. Bildet er tatt rett etter at lyset kom på om formiddagen, så det er lenge siden hun har fått mat. Hemirhamphodon tengah legger bare 3-7 store egg i uka. De er visst utstyrt med solid matpakke, for selv etter 18 dagers utvikling inne i egget klekkes yngelen med en markert plommesekk. Den er der i flere dager, men yngelen holder seg i overflaten og virker helt mobil i denne fasen. Det er vel tvilsomt om de spiser da (har ikke blitt helt klok på det), men jeg starter med litt foring for sikkerhets skyld. Bruker waltermark og artemia.

Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap