Scalare egg

Jeg har 2 store fine skalarer som legger egg hver 14. dag, men det lykkes aldri. De har lagt egg 5 ganger nå, første gangen tok vi bladet over i en 20 liter med go sirkulasjon og tok ut hvite egg, men ingen ting. De siste gangene har vi latt naturen gå sin gang da de beskytter eggene veldig bra. Første gang de skulle passe eggene så slukket vi lyset, da vimsa scalarene ifra eggene og de ble borte. 2. gangen hadde vi lyset på og de passet eggene men det ble ikke noe.

Så kan jeg være så uheldig og ha 2 hunner??? Så vidt jeg kan se så er det den samme scalaren som legger eggene hver gang. Den andre går over eggene den og å vifter (eller befrukter?)

Desverre har jeg ikke plass til et eneste akvarie til da det kanskje hadde vært noe og la de gå for seg selv. 20. literen er for liten og leiligheten har presset til det ytterste med 530 literen sukk

Men jeg aner ikke hva mere jeg kan gjøre.
Hadde vært morsomt med noen scalare bebiser! noen forslag?
Hvilke fisk har du scalarene sammen med?
Det å prøve å få opp skalarer sammenmed f eks en stim tetraer er håpløst. Hvis du vil ha opp scalareyngel vil du nok være nødt til å la de gå alene. Det som har fungert best hos meg har vært å la foreldrene passe egg og yngel til de blir frittsvømmende. Da har jeg fjernet foreldrene.

De to/ tre første dagene de er frittsvømmendeforer jeg med eddikål.
Dette fordiyngelen er så liten at noen vil ikke spise med artemia de første dagene.
Da har jeg mistet mange.
Deretter begynner jeg med nyklekket artemia. to klekkinger i døgnet.
Så er du i gang.
Det er nok nettopp det som er problemet her, de bor i et 530 liters med ALL mulig slags fisk! Vi har noen få tetraer men stimen minker sakte men sikkert da vi har en 30cm lang black ghost.
Scalarene er veldig flink til og jage bort de 5 rødnesene vi har. Neon tetraen (eller kardninal) holder seg langt unna, har aldri sett de nærme seg eggene.

Ellers er det stort sett maller vi har gående men det virker ikke som de er så interesert heller.

Nei jeg får ønske meg en 3roms leilighet til jul så vi kan få satt opp et akvarierom og scalarene kan få seg ett eget sted =)
Hvis det var to hunner du hadde, ville alle eggene blitt hvite. Da ville jo ingen blitt befruktet, og dermed blitt hvite etter kort tid.

Scalarer beskytter ikke avkommet særlig godt i mørket, det er som oftest da antallet minsker kraftig.... ofte er alt borte innen neste morgen når lyset kommer på igjen.
Andre fisk benytter nattens mulm og mørke til å snike seg innpå og snappe til seg godbiter.

Løsningen for noen er å sette en liten leselampe e.l. påslått rett i nærheten av akvariet om natten. Da får de nok lys til å kunne se fiendene selv om natten, og jage dem vekk.

Men uansett blir det sjelden langvarig i et selskapsakvarium. Det øyeblikket yngelen blir frittsvømmende og streifer i alle retninger, blir det for mye for foreldrene. Yngelen blir derfor ofte spist opp få timer etter at de ble frittsvømmende, hvis de har klart seg så langt.
Takker for gode svar!

Jeg har gått igjennom leilgheten min hundre ganger for og se om det er en aldri så liten krok jeg har oversett som muligens kan ha et akvarie på rundt 200 liter, MEN det er fullt.

Det er iallefall sikkert at når det blir ny leilighet skal scalarene få boltre seg i eget akvarie. Synes synd på dem når de ikke får noe ut av alle de eggene de legger. Det er jo så morsomt med egg!
Du trenger ikke en 200 liter for å ta vare på eggene? Jeg brukte en 12 liter til de var frittsvømmende på 10'ende dagen, og flyttet de deretter over i en 70 liter. Der gikk de til det ble for trangt, men da de var store nok til å selge.

Det var da det gikk et "hjelp kom og kjøp 300 skalarer"-rop ut på kjøp/salg

Legger ved link til skalareegg med et litt annet perspektiv enn man vanligvis ser

Skalareegg
wow flott bilde!

Nei 200 literen var heller ment til og ha scalarene for seg selv.

Men et lite spørsmål til, hvis eggene er ubefruktet hvor lang tid tar det før de blir hvite?
Jeg prøvde kun den første gangen de fikk egg, og ta bladet opp i en 20 liter. Hadde ikke noen luftepumpe, men kun et lite filter som sto på fultt og "blåste" på bladene. Da tok det kanskje et halvt døgn før et par stykker ble hvite, de tok vi vekk. Men etter
3 dager var flesteparten blitt hvite.
Jeg bør kanskje prøve og ta ut blade igjen nå som de har lagt egg endel flere ganger og har "trent" litt mere på det?
hjelp!!
har fått ca140 zebrascalare egg... hva skal jeg gjøre?? har et 240l selskapsakvarium...!! håper på svar
Fyll et 20-40 liters kar med vann fra karet de går i nå, klipp av bladet og plasser et filter slik at det blir en svak strøm over eggene hele tiden.

Plukk vekk hvite egg etterhvert som de viser seg (pinsett funket greit for meg), og skift 50% vann fra originalkaret hver dag.'

Lykke til
Kim Leon Alexandersen
har fått ca140 zebrascalare egg... hva skal jeg gjøre?? har et 240l selskapsakvarium...!! håper på svar


Har du et lite yngelakvarium å flytte eggene over i?
Dersom du har det, og eggene ble lagt på et planteblad, kan du overføre hele bladet ved å klippe av stilken og løfte det forsiktig over i yngelakvariet som du har fyllt med vann fra hovedakvariet.

Jeg pleier å klippe av plantebladet helt nede ved roten, og så lager jeg en L-knekk på stilken. Når jeg plasserer det i yngelakvariet, legger jeg en liten stein på stilken, slik at det blir stående fhv rett opp og ned.

Luft er et must, men ikke så full styrke at bladet står og svaier.
Du har forhåpentligvis en luftpumpe på lur (alle akvarister bør ha minst en i reserve)?

Jeg har lest at andre tar vann fra hovedakvariet ved vannbytter på egg og yngel. Det gjør aldri jeg. Jeg tar rent vann fra en bøtte. Bøtten er fyllt med kranvann dagen før, og står over natten for å lufte ut gassbobler og bli temperert (kaldt kranvann tappes i bøtta, ikke bruk varmtvann).

Slik sikres eggene vann med minst mulig bakterier og sopp-sporer.
Vann fra hovedakvariet vil alltid inneholde noe soppsporer, og kan gjøre vondt verre om det brukes. Der det finnes fuktighet og vann, finnes det sopp og mugg.

Bruk derfor rent kranvann, og ta små vannbytter ofte istedenfor ett stort!

I mine 19-liters yngelkar, bytter jeg to-tre liter i slengen, og tar da rent vann fra en bøtte. Innen eggene klekkes eller yngelen blir frittsvømmende, har alt vannet rukket å bli skiftet ut med rent vann, og yngelen er vant til det. Ingen grunn til å ta vann fra hovedakvariet, altså.

De første to-tre ukene bytter jeg vann svært ofte, og alltid med temperert vann fra bøtte som har stått ett døgn. Senere kan man ta vann rett fra kranen, slik som med hovedakvariet.
mona o
Ingen grunn til å ta vann fra hovedakvariet, altså.


tja, vi har alle forskjellige måter å gjøre det på selvsagt, og det spørs også hvor godt tatt vare på hovedkaret er.

Personlig foretrekker jeg likevel vann som er maks 7 dager gammelt, har vært filtrert, har riktig temperatur, har vært i stadig bevegelse, og egg/yngel er vant til

Jeg mistet ikke et eneste yngel på denne måten, for hva det er verdt.

Scalare egg på pumpa
Jeg tror at scalarene mine har lagt egg på pumpa mi.... På langsiden dær det er flatt og glatt. Hva skal jeg gjøre for å ta vare på eggene. Har ikke noen blad som jeg kan knekke av....
Å hvordan skal jeg gjøre det nå som jeg skulle ha skifta vann?? Jeg bruker å tappe vann til under dær som eggene er nå?
Jeg har også Scalarer som legger egg.
Mine legger egg på en høy sverdbladplante. Hos meg har Scalarene passet godt på eggene og senere yngelen til de har blitt frittsvømmende. Da har de forsvunnet litt etter litt, og blitt oppspist av andre sultne fisk iløpet av 1-2 døgn.

Mens de har vært egg og Wiglers har foreldrene flyttet dem fra blad til blad og selv luket ut hvite dvs. ubefruktede egg.
De to gangene jeg har forsøkt å ta vare på yngelen, passet jeg på å ta dem akkurat idet de ble frittsvømmende. Fanget de da med hov og satte dem i eget yngelakvarium med luftestein og varmekolbe.
Jeg har fòret dem med nyklekket artemia og artemiaegg uten skall de første ukene.
Av det kullet jeg lyktes med å berge (har egentlig bare prøvd helhjertet 1 gang), har jeg no ca. 35 yngel på 2 mnd.

Når det gjelder vannskifte i hovedakvariet, så skifter jeg 2 ganger i uka og 15% hver gang når Scalarene har egg. Dette pga. at de oftest ligger på de bladene som er høyest i akvariet, men også for å stresse Scalareparet minst mulig.

Dette var bare min måte å gjøre det på. Noen har lyktes med å flytte bladene med egg og klekket de i eget yngelakvarie mens andre har flyttet Scalareparet til eget akvarium for egglegging og yngelpleie.
Mye kommer vel litt an på hvor godt foreldrene passer eggene, og hva man har av andre glupske fisk i akvariet.

Lykke til.
Takk, Men om jeg da forstår riktig, så kan ikke eggene være uten vann ved feks vannbytte?? Får vel kanskje dytte pumpa lengre ned mens jeg skifter vann..

Men vet du om det tar ca lang tid før eggene klekker?? Er på flyttefot om 1mnd, så jeg skulle fått de ut av hoved akvariet da dette skal flyttes....
Hei
Jeg er en av de som lar foreldrene ta jobben selv i et eget kar.

Jeg har tidligere forsøkt å ta ut egg eller yngel, og kommet til den erkjennelsen, at bare foredrefiskene får prøve seg noen ganger klarer de jobben mange ganger bedre en meg.

Når jeg ønsker et nytt kull, så setter jeg foreldrene inn i et 180 liters akvarium. I dette karet går det kun noen algespisere og en del kirsebærreker. Her lar jeg foreldrene legge egg og passe på yngelen i ca 1.5-2 måneder.
Da er foreldrene blitt blanke og fine, og i ellers flott kondisjon. Og de får komme over det store karet sammen med alle de andre fiskene.

Det pleier å ta en stund før de kommer ut av yngelpleie modus, og de begynner å legge egg igjen.
Jeg ser at de fiskene som hver 12 dag legger og mister egg, er mye mer i ”tottene” på hverandre, og ser mer herjet ut, en de som får beholde sine barn en stund.


Men uansett hvordan du gjør det for å få yngelen til å overleve, så må de ha skikkelig mat i starten. Etter min mening er levende for det som fungerer for Skalarer.

Jeg har hatt suksess med nyklekket Artemia og med Microorm. Har egentlig ikke observert noen forskjell på vekstraten på yngelen når det gjelder disse to.


Nei, tror ikke eggene kan være over vann mens du skifter.
Det er mulig du kan forsøke å dytte pumpa litt lengre ned mens du skifter, hvis du da ikke stresser foreldrene ved det. Tror Scalarene kan spise eggene sine hvis de bli veldig stressa.

Jeg skifter som sagt mindre vann per gang, sånn at eggene ikke kommer over vannivå, og skifter da 2 ganger i uka istedet for 1.

Hos meg har det tatt ca. 8-9 dager fra eggene er lagt til de er frittsvømmende. Dette kan variere noe, litt avhengig av feks. temperatur. Jeg har tp. på 25 grader i mitt akvarium.
Takk for svar, skal forsøke å skifte vann med mindre vannmengde.
Jeg har hatt litt hell da mine scalare fikk egg. jeg lagde en skillevegg av hønsenettingsom jeg trekte mindre netting over slik at ikke yngelen kom seg gjennom. (kan bruke nylon strømpe) som er like høy som akvariet og litt bredere slik at jeg fikk den helt tett, så trykte jeg den ned i sanden.
scalare eggene hadde det godt og trygt da. Foreldrene passer utrolig godt på egene sine, og flytter de rundt ved behov.
Når fiskebabyene var ca 5 dager gamle flyttet jeg de over i eget ynglekar, der jeg brukte vannet fra hovedkaret.

Av 4 kull fikk jeg totalt 33 scalare som vokste opp.
Morn
Hvor lang tid tar det før scalaren er kjønnsmodne? Har 2 stk helsvarte som vi håper på skal legge egg.
Tilfeldig bekjentskap
© Hans-Georg Evers
Reklame for plussmedlemskap