Sommerfuglciklide egg - igjen

Prøver desperat å få yngel på sommerfuglciklidene mine.. De legger egg jevnlig men har aldri kommet lenger enn til dag 10 før de spiser opp sin egen yngel.. Har prøvd ulike taktikker: har hatt et par guppyer som trussel, har også hatt et annet sommerfuglcilidepar som trussel, og eg har også fjerna alle truslene unntatt rekene - men kommer uansett ikkje lenger... Hadde egglegging igjen i går og lurer på korleis eg skal gjere d denne gangen? Et annet sommerfuglcilidepar fører til at foreldrene er mer opptatt av å krige enn å passe yngel pluss at de andre jakter ekstremt på yngel å spise så har egentlig lite lyst å ha det andre paret oppi... Så da gjenstår guppyer eller ingen...? Eller noen andre tips? Og er det virkelig slik at dei aldri vil klare dette desse tullete sommerfuglene mine? Har lyst at foreldra skal få drive yngelpleien, men når dei fremdeles eter sine egne etter 10 dager på forsøk 5 så lurer eg rett og slett på om foreldra faktisk må fjernes?? Noen som har tips eller gode råd? Ønsker meg overlevende yngel til jul.....
Hei
et finnes mange måter å få de opp på, men yngel overlever sjelden isammen med foreldre uansett.

1: Skaff deg en Breeding bok, og luftpumpe. Henges på det samme akvariet, samme vann. Sug opp yngelen med en liten slange når de er fritsvømmende..

http://www.ebay.com/itm/Breeding-BOX-satellite-hanging-outside-Seperating-Fish-Fry-rearing-fish-tank-/271696433805?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item3f425e928d

2: Skaff en pleksiplate og skill av karet, sett en luftpumpe oppi,og fjern alle andre fisk, er egga å en skiferplate, så sørg for at det bruser frisk luft fra en luftestein på egga, slik at de ikke mugner

3: Mat med artemia, etter at de er blitt kvitt eggeposen

http://www.ebay.com/itm/2L-Suspended-Type-Baby-Brine-Shrimp-Artemia-Eggs-Fry-Hatcher-Hatching-Kit-/150757059367?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item2319d22b27

http://www.ebay.com/itm/30g-95-HR-Brine-Shrimp-Egg-Artemia-killifish-food-/171177256178?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item27daf5a4f2

Da vil du snart ha 100 vis med yngel...

Men fisk som har yngelpleie bør vel kunne klare det til slutt? Vil berre prøve å legge alt til rette.... Tidligere forsøk har alle blitt falitt men har sååååå lyst til at foreldra skal klare det..!
om de er aleina så kanskje, men er ikke så lett for de å passe på når mørket kommer. Men klart, ett par overlever kanskje

Men jeg hadde i alle fall ikke stolt påat de fikset det, om jeg skulle hatt noen av dem
Har hatt de helt aleine og med nattlys men på dag 10 mista de interessen og åt opp alle - så må nok han en type trussel - veit berre ikkje kva slags som blir den riktige.... Denne gangen har dei faktisk til og med slutta å vifte på egga allerede i dag - på dag 2 - rett og slett gått lei - så nå putter eg inn igjen de andre sommerfuglene mine og gir f....... ??
Hva legger de på da?, har du annet kar så ta ut eggene...evt de andre fiskene..og sett en brusestein på egga..så klekker de..og så kan du jo teste å sette tilbake foreldrene..evt skaffe deg artemia å mate de med
De legger egg på en flat stein - og eg har tatt yngel før uten å få noen til å overleve... Får prøve å stjele igjen når det blir egg og wigglers igjen kanskje... Men blir så frustrert over at det alltid skjærer seg så hakket før eg gir dei opp og lar dei styre seg helt sjølv.... Og håpe en eller annen overlever til slutt....
Har bare erfaring med Scalare og Palettciclider i selskapsakvarie, for scalarer blir tetra arter i stim helt håpløs når det kommer til å beskytte yngel, Palettciclider klarte det derimot helt fint (hulene deres hjalp dem mye).
Palettene's trussel var nok corydoras maller og praktbotia, og de klarte den jobben fint.
Har lest mye om hvordan ciclide oppdrettere tar yngelen fra foreldre. så det er mulig foreldre evnen blir "avlet ut" av en del arter.. Har jeg skjønt det rett, lærer yngelen noe om foreldre rollen av å "vokse opp" den første tiden beskyttet av foreldrene, (i alle fall er det påstått om munnrugere fra Malawi..), så, er det natur eller omsorg, læring eller genetikk? Jeg vet ikke. Men lykkes ett par ciklider med å ta vare på avkommet, må jo de små ha med seg de egenskapene.
Ja det er akkurat slik eg også tenker - så kjemper med nebb og klør for at foreldrene til slutt skal forstå ke dei må gjere - men ser dårlig ut.... Ja har hatt hell med palettciklider - så blir nok kun kjøpt hulelekere heretter...
En mere sikker metode er jo å flytte foreldreparet over i et eget oppdretts-akvarium Uten trusler eller "dither fish". Bare la paret være i fred og ikke noe som kan stresse de. Kanskje det er nøkkelen til at de lar yngelen være og ikke spiser de.
Du er sikker på at yngelen blir spist av foreldrene da, og ikke dør av sult og mangel på riktig fôr? Det er en svært vanlig årsak til at yngel blir borte, faktisk.

Det kan være praktisk å ha et lite sånt kar stående i drift, innredet og med filter i drift med tanke på oppdrettsforsøk man ønsker å prøve seg på. Når foreldrenes rolle med å passe de små er over og de klarer seg selv, kan man flytte foreldreparet tilbake til hovedkaret og så la oppdrettskaret få rollen som oppvekstkar, inntil yngelen er gammel nok eller stor nok til å flytte hjemmefra.

Nå er det veldig mange akvarister som har ciklider til salgs, siden ciklidene er enkle å få til da de passer avkommet sitt så bra. Det kan derfor være litt tidkrevende og arbeidskrevende å få solgt eller gitt vekk alle sammen, dersom kullene blir store og mange vokser opp. Spesielt gjelder dette ciklidearter som scalarer og sebraciklider osv, de vanlige. De er nesten håpløse når det gjelder å bli kvitt hele kullet.
Man må tenke litt praktisk også... Er det virkelig vits å prøve og få alt som legges av egg til å vokse opp....? Eller er det like greit at det meste blir spist? Man tenker litt sånn etterhvert, når man har hatt noen runder med den slags oppdrett...

Anbefaler deg uansett å sette opp et lite oppdrettsakvarium, med en trerot, noe javamose og noen tette stilkplanter i. Det gjør hele oppdrettet MYE enklere om du vil ha avkom etter Sommerfuglciklidene dine. PS! Velg gjerne et skumfilter, eller svampfilter mener jeg. Det skader ikke små yngel, de kan ikke bli sugd inn i det.

Tilfeldig bekjentskap
© Cichlide Centret
Reklame for plussmedlemskap