Loricaria sp. 'Atabapo'

Ble plutselig en veldig bra lørdag da jeg oppdaget at Loricaria sp. 'Atabapo' hannen svømte rundt med en stor klase egg. Fersket dem i litt "leksdans" for to dager siden, men så ikke noe mer til lek etter det. I går var vi stort sett på farten så det var nok en gang i løpet av fredagen det skjedde.

Verdiene i lekskaret i dag ble målt til følgende:
pH 5.2, kH 2, Gh0, 28.9 grader, 0,28 mS/cm og TDS209.
Karet er 300l, med miks av Biltemasand og Akadama bonsai soil som substrat.

Blir spennende å se om det blir noe av eggene, måtte flytte hannen pga alle de andre fiskene i karet som gikk og nappet på han og egg, desverre slapp hann eggene og har ikke tatt dem til seg igjen enda, skjer det ikke noe utover kvelden så setter jeg opp en tumbler til eggene og prøver å klekke dem slik. Har iallfall fått bekreftet 100% at de to fullvoksne er 1+1 og har dem lekt en gang så skjer det nok igjen før eller siden. Så om det skulle gå skeis med første ladning egg så er det jo ikke krise.

[External Image]

[External Image]
Flink du, Lars...og nydelige maller ! Som du sier, det kommer nok mere egg når de først har begynt
Gratulerer så mye. Dette er jo kjempe kult!
Blir spennende å følge med den neste uken, aldri vært borti oppdrett på Loricaria før så her jobber jeg i blinde.
Dette blir utrolig spennende. Gleder meg til å høre hvordan det går fremover!
Lets tumble
Da ble det en tur på eggene i Ziss tumbleren min, krysser fingrene for at dette går bra. Eggene ser nå bra ut etter første døgn...

[External Image]
Kjempe bra, jeg krysser fingrene for uproblematisk tumbling, klekking og oppfóring
Her er bilde av det voksne leksparet, fin fin størrelse på dem på 20+ cm.

[External Image]
Prøver på nytt
Ble ikke noe av eggene de la for to uker siden, de forsvant dag to. Første runden gikk også i dass. I går lekte dem igjen og i dag stjal jeg eggene, fikk løst opp klasen i en natriumsulfitt blanding og fordelt godt over 100 egg på to Ziss Zet-65 eggtumblerne. Håper det går bra denne gangen. Allerede nå så viser det voksne leksparet tendenser igjen.

[External Image]

[External Image]
Det går fremover med eggene nå, driver og hever pHen sakte men sikkert mot pH 6,5 som skal være bedre for yngelen når de omsider klekkes. I løpet av de fem første dagene har jeg fjernet ca 30 egg av totalt 150+. I dag var det ingen dårlige egg i tumblerne.

Egg, dag 1
[External Image]

Egg, dag 6
[External Image]
Fjernet fire egg som var litt uggen i formen i dag, justerte ned styrken på tumbleren i går og det gikk utover noen egg som så litt svake/senutviklet i går sammenlignet med de andre. Resten av eggene så veldig fine ut etter dagens inspeksjon av rengjøring av tumblerne. Står plassert litt kinking til i et kar med masse trespisere så selv med fin filtersvamp så sniker det seg inn en del dritt.

Egg, dag 7
[External Image]

Egg, dag 8
[External Image]
Wow, coola bilder. Jag hoppas att det går vägen... Lycka till!
Første klekking
I dag har ett av eggene klekket, de andre eggene viser ingen tegn til klekking enda.

Dag 10
[External Image]

[External Image]
Dag #11
I løpet av dagen så har vel ca 50% av eggene klekket. Så i morgen blir det å ferdigstille klekkeboks versjon 2.87 og flytte over de som har klekket og samle de resterende eggene i en større eggtumbler, oppgraderer da fra Ziss ZET-65 som jeg hadde to av til én ZET-80 som er rikelig for de resterende eggene.

[External Image]

[External Image]
Oppskrift
Her kan dere finne oppskriften på metoden jeg brukte for å løse opp eggklasen. Natriumsulfit kjøpte jeg billig på eBay.
Utrulig gøy og følge oppdateringene Lars! Bildene er jo bare knallfine, og superklare! Håper de vokser opp denne gangen.
Dag #12
Da har jeg fått flyttet over flesteparten til den nye oppforingsboksen, lagde tre varianter i dag men var denne her jeg ble mest fornøyd med så får vi se om den fungerer like bra i praksis som den gjør i hodet mitt.

Allerede to dager gammel så ser man barter på disse småtrollene
[External Image]

Hovedandelen har klekket, men enn så lenge en liten andel som ikke er klekket enda og noen som holder på å klekke fortløpende
[External Image]

Dagens DIY prosjekt
[External Image]
Dag #13
I kveld har de siste eggene klekket, det har vært litt frafall under klekking det siste døgnet så nå sitter jeg igjen med ca 115 som nå går i breeding boxen. De tre dager gamle yngelen er snart klar for fôring nå, så i morgen blir det å mekke en snasen Repashy Superfoods kombo til dem som jeg håper de får sansen for. Blir nok hovedsaklig kjøttbasert tenker jeg til disse her.

[External Image]
[External Image]
[External Image]
Klarte å få filmet klekking av et av de siste eggene...

<embed src="http://www.youtube.com/v/slHYqd3Vnzg&hd=1" type="application/x-shockwave-flash" allowfullscreen="true" width="500" height="281" allowscriptaccess="always"></embed>
Her er en liten snutt av paret noen timer før eggene dukket opp.

<embed src="http://www.youtube.com/v/jhda5gMFjKE&hd=1" type="application/x-shockwave-flash" allowfullscreen="true" width="500" height="281" allowscriptaccess="always"></embed>
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap