Molly eller platy

Hei
Håper jeg poster dette på rett sted..
Kan noen si meg om dette er molly eller platy yngel som er blitt ganske så stor

Og overlever yngelen selv om jeg ikke har yngelkar?


Håper på svar
Platy vil jeg si.
Om den overlever uten yngle kar? Det kommer an på hva du har den sammen med og om du har gode vannverdier og rutiner på vannbytte osv.
Jeg har bare 3mollyer og 4platyer og en ancistrusmalle. Karet er på 54l. Bytter to bøtter med vann en gang i uka. De i dyrebutikken sa verdiene i karet var fine.
Har hatt en del yngel, men denne er den eneste som overlevde...
Kanskje dumt spørsmål, men er det best med yngelkar eller la de være?
Takk for svar forresten
Ser ut som platy, ja.
Yngelens overlevelse er også avhengig av at de har steder å gjemme seg, som hornblad eller flyteplanter for de beveger seg oppunder vannflaten, og tang, mose, røtter og annet villniss til dem som beveger seg på bunnen. Og selvsagt at yngelen har hjerne nok til benytte seg av gjemmestedene
Da må jeg ut å kjøpe flyteplanter å satse på det er litt hjerne på disse, ha ha
Takk for svar!!
Da må jeg ut å kjøpe flyteplanter å satse på det er litt hjerne på disse, ha ha
Takk for svar!!

Ett annet spørsmål og... Om en svartmolly og en hvitmolly får yngel, blir fargene blandet da? Eller kommer det sorte eller hvite?
Ja, det med hjerne er ingen spøk, faktisk. Det har noe med livskraft og overlevelsesevne å gjøre. Diskuterte faktisk rundt dette med en venn idag, og hun sa "her i huset er det lov å spise dumme yngel". Kunne ikke sagt det bedre selv, hehe.

Edit : Når det gjelder fargene, er dette komplisert. Det kommer ikke bare an på selve fargen på foreldrene (fenotypen), men også på deres genetiske egenskaper (genotype), altså hvilke "verdier" de har på de loci/steder på kromosomene som har med farge å gjøre.
Molly og molly kan få yngel ja.
Hvit molly er vell bae en fargevariant av Black molly?
Eller er det kanskje en seilfinne molly du har?
Tror ikke det er seilfinnemolly, den er litt lysegul på en måte

Da er jeg enda litt klokere
Moro dette med yngel!! Håper flere klarer å leve opp om jeg skaffer meg hornblad. Har ikke sett det i butikken her, men det er vel lett å få tak i kanskje?

La mine yngel ha hjerne
Jada, de fleste akvariebutikker pleier å ha hornblad (Ceratophyllum demersum).
SilverShaded
Jada, de fleste akvariebutikker pleier å ha hornblad ([URLBLOCK1]).


Sist jeg var ute å kjøpte billig fisk spurte jeg om jeg kunne få med et lite hornblad som de bare nappet av planten - fikk den gratis. Denne var vell på ca 4 cm, tok ikke mange dagene før denne skøyt i været!

Denne planten kan man enten bare stikke ned i sanden med fingern, eller man kan la den ligge å flyte på vannet.
Var i butikken og spurte etter hornblad. Damen brukte litt tid på å finne den... Er dette riktig? Synes den ser andeledes ut på bildene... Det var ikke noe "lapp" med på hva den het...
Om det ikke er hornblad, er det noen som vet hva dette er?
Det ser ut som Ceratopteris thalictroides. Den duger også bra som flyteplante.
Kniper jeg av en del og bare legger i vannet?
Hvis planten er stor og har flere grener, kan du dele den opp opp i grener og legge den oppi. Er den liten, er det bare å legge den oppi hel.
Takk igjen
Enda ett spørsmål... Når jeg byttet vann i dag, så jeg at 2 yngel var i filterpompen... Kan den bare bli der til den er større, eller burde jeg ta den ut?

Dette er siste spørsmål
De kan kanskje klare seg der, men vil ha bedre av å lever "normalt" i akvariet. Du bør kanskje tenke på å beskytte innsuget til filteret hvis du ønsker å beholde flest mulig yngel. Nylonstrømpe pleier å fungere bra.
Tilfeldig bekjentskap
© Nadia Oslund
Reklame for plussmedlemskap