Foring av gull gurami yngel ?

Hei.

Har fått yngel på Gull Guramia i dag. Noen som har noen erfaringer med det?

Det jeg lurer mest på er hva som er best å fore yngelen med ?

I detta akvarie har jeg tjukt med flyteplanter så jeg hadde tenkt og la dem få vokse opp der, problemet er at en del yngel går ned under og ned i akvarie: Burde jeg bruke fødeakvarie ?

Kan jeg blande Gull Gurami yngel med Metal Pansermalle yngel ??

Råd mottas med stor takk.

Mvh Roy
Bland aldri yngel, gurami er vel og så små, omtrent som kampfisk så lag infusorier og mat de 4-5 ganger for dagen med det. Infusorier : glass med akvarievann, skrellet potet og en dråpe melk, settes i vinduskarmen der sola ikke kommer til, dagen etter er vannet gråyy ( fult i infusorier) ta ut poteten, mat infusoriene med en dråpe melk annenhver dag. da har du mat en uke til de små, og så få tak i avskallet artemiapulver på zoobutikken. Gratulerer med yngerl
Hei.

Ja dem er veldig små, og veldi mange (iforhold til Cory yngla vertfall, Kampfisk yngel he ei aldri sett).

Såpass, ja da prøver jeg det. Hvordan kom du på det første gang ? Skal jeg slå glasset oppi akvarie etter ein veke ? Eller litt kvar dag ?

Stor takk for hjelpa Torill.

Mvh Roy
Mating av yngel
Hei. Beklager at jeg ikke forklarte meg godt nok angående infusorier. Når du har laget infusorier så skal du bare ta en liten pipette / engangs sprøyte og gi de ca 1-2 ml 4-5 ganger om dagen. Årsaken til at hele vannet ditt nå er grått er nok for at du hadde gitt hele glasset oppi karet slik jeg forsto. Vannet vil bli forurenset av så mye mat. Infosurier gir man kun etter at de er frittsvømmende og ca ei uke framover, etter det er levende mark som micromark eller walterorm. du kan og få kjøpt avskallet artemia pulver , man skal gi lite og ofte. De som er giftige er corydoras, pansermallene , de har dette som et forsvar , jeg selv ble anbefalt å ikke blande yngel, forde om jeg ble anbefalt dette gjorde jeg det lell og fikk erfare at det ikke var så bra, så hold artene for seg selv. Hos kampfisk bytter jeg vann hver dag pga at yngel utsonderer et veksthemmende hormon slik at de andre ikke skal vokse, derfor så ofte vannbytte for å få de fleste til å vokse opp, om det er slik til gurami vet jeg ikke. Om du synes de legger egg for ofte anbefaler jeg deg å ta ut hunnen slik at hun får hvile
Takk torill
Ja jeg ga litt av glasset hver dag (å fylte opp med vann og en dråpe melk igjen i glasset) men i ett 160 liers akvarium, så det blir vel ikke så mye i blandigsforhold tror jeg. Men det er bra hvis det bare er det var redd dem produserte mer og mer gift jeg. (det minker på yngel)
Jeg bytter 80% vann hver dag nå, må jeg tørke opp akvariet for å få det reint hvis det er det ?

Ja jeg har tenkt litt på det å ta ut hunnen men ho produserer masse egg (Ho er sprekk ferdig og det buler skikkli) jeg er redd ho for forstoppelse å stryker med, da jeg tenker som så at ho må bli stimulert / trigga av hannen til og få ut alle egga?? (på pansermallene min så var det 100% befrukta egg i begynnelsen, men så tapte hannene seg og det gikk sakte ned til 3-4% befrukta og resten ubefrukta, etter 2 uker så daua den ene hoa og ho var full i egg).

Jeg prøver å bytte om litt på akvaria jeg, men da blir vel kanskje forurensinga med ? Er det noen temperaturer som plantene overlever, men ikke furionuser?? Kaldt/ varmt ?

Takk for svar Torill. Det er gøy med yngel

Mvh
Roy

ER jo bare å gjøre vanlig vannbytte, nå er det vanlig og gi ca 30% kaldtvannsbytte minst 1 gang i uken, dette er ikke i ynglebokser, at de dør vet jeg ikke grunnen til, når jeg bytter vann på hos ynglene så har jeg dagen før hatt et vannbytte hos moderkaret, så star en 1 liter i fra der og har oppi. I mine ynglbokser på 25 liter har jeg sandbunn og rekefilter som er koblet til luftpumpe, stopp å gi så mye mat og ta vannbytter er mitt råd da, trenger ikke å renske hele karet nei. ikke ut fra det du har sagt
Hei
Ja fikk det til på ett vis, jeg starta opp ett nytt akvarie (med vann og planter fra ett tredje) så tok jeg de yngla som var igjen og la direkte oppi det reine akvariet. Jeg veit ikke grunnen men det var altfor mange yngel til ett 160 liters akvarium, så når dem begynte å dø så gikk det så fort at det lå 2 cm med død yngel hver dag som jeg slamsugde og bytta vann.

Det er helt umulig å si hvor mye yngel det var (3000 eller 9000? eller enda fler???) men dem tok en pause på 3 til 7 dager og fortsatt å yngle hele tida.
Jeg klarte å redde under 1% og det er ca 60 stykker, å dem vokser fort nå

Hoa døde dessverre, men jeg skal vente litt før jeg kjøper ei ny. (Har ca 200 metallpansermalle yngel og ca 60 gull gurami yngel nå, og jeg har redusert vannbytter så nå bare nyter jeg synet av dem (Bytter hver 4 dag i 500 literen / Metallpansermallene, og det samme i gullgurami akvariet og det går veldi bra.

Mvh Roy

Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap