Oppstart i 40l

Jeg savner litt liv og røre, derfor har jeg lyst å kjøpe meg noen fisker(levendefødende) som skal gå i en 40l. Noen forslag?
Guppy, platy og sverddragere er jo alltids populære, fargerike og enkle å passe - og de er til å skaffe i de fleste butikker. Er du ute etter noe mer avansert eller...
Hverken platy, molly eller sverddrager bør holdes i et 40-liters akvarium. Til det blir de alt for store ! Men guppy/endlers kan du ha, og eventuelt andre små levendefødere som dvergtannkarper..
Ok, må disse ha fødekar?, prøvde å finne bilde av dvergtannkarper men fant det ikke?
Hva med eggleggere, noen forslag til det? gjerne huleboere.
Hvis du ikke finner "dvergtannkarpe", har du ikke søkt etter det. Både her i Fiskebasen og i Google er det bilder og info.
Neida, ingen levendefødere behøver "fødekar". Men hvis du vil at yngel skal vokse opp, må du også legge tilrette for dette...tette plantesnar, flyteplanter og mose tilbyr steder der yngel kan gjemme seg for de voksne. Tenk på at i et slikt kull er ikke alle ment å vokse opp, deres habitater ville fort overbefolkes hvis all yngel overlevde. Folk burde bekymre seg litt mindre om at noen yngel går tapt...er forholdene riktige vil de smarteste og sterkeste leve opp, og det er bra for stammen ! Og husk på vannverdiene, hvis du nå går for levendefødere.

Av eggleggende fisk er det vel mulig å ha noen dvergcoryer og noen microrasbora.
Tenker jeg går for Poecilia reticulata , den var fin
Hvor mange må jeg ha av hver?
Trenger jeg å ha sugemalle der?
Poecilia reticulata er guppy, det.
Ikke start med for mange, de vil fort bli flere ! Et par hanner og 3-4 hunner holder.

Nei, du trenger ikke noen sugemalle....man "trenger" ingen fisker, man velger dem bevisst
Er de lette å bli kvitt, i tilfelle det blir for mange?
Guppy ? Nei, de er ikke lette å bli kvitt. Det er ikke for ingenting at de kalles millionfish. Hvis det er spesielle utstillings-stammer og/eller uvanlige farger, blir det noe annet. Disse drives det målbevisst og selektiv avl på, for å beholde og forbedre deres egnskaper. Gode og sjeldne eksemplarer av disse kan komme høyt opp i pris. Men så blir det jo også noe helt annet enn å ha en gjeng "butikk-gyppy" i et selskapskar.... avlsdyr må skilles ut og gies veloverveide avlspartnere, noe som krever mye mer plass og mer arbeid.
ah da kan jeg ikke ha slike, må ha noe som man lett kan bli kvitt.
Vet ikke hva du mener med "lett å bli kvitt", egentlig...mener du selge ? Svært få fiskearter er vel egentlig "lett å bli kvitt", i så fall er det gjerne sjeldne og uvanlige arter som ikke vanligvis er å finne i dyrebutikkene. Å tro at man skal tjene penger på dette, er nok å lure seg selv. I beste fall får man igjen noen kroner for det man har lagt ned i fisk og utstyr.
Nei, mente ikke tjene penger,men det begrenser seg med antall guppyer i en 40l vil jeg tro. Jeg har bare ynglet frem sebra ciklider, og det var et mareritt å bli kvitt. Jeg dreper ikke levende fisk heller.
Nå er jo guppy mye mer populært enn sebra ciklider, så det er nok enklere å bli kvitt guppy yngel.
Enda godt det da. Men er det annen type fisk som får yngel det er lettere å bli kvitt? 40l
Tilfeldig bekjentskap
© Øyvind Sandåker
Reklame for plussmedlemskap